Spelen voor eigen rechter. Het ontvreemden van goederen. Volgens mij mag je niet zomaar iets in “bewaring” nemen.
Ik begrijp de gevoelens wel maar je kan niet zomaar aangifte doen. En zoiets wordt al helemaal niet door politie/OM in behandeling genomen. Dan moet je het echt zoeken in het civiele recht
Tuurlijk wel.
Maar het is vreemd dat een willekeurige derde partij meent jouw horloge in beslag te kunnen nemen omdat er vermoeden is dat het gestolen is !
Ik zou in dat geval van de juwelier in kwestie een horloge afpakken dat hij terugkrijgt op het moment dat ik mijn horloge weer ontvang !!!
Klopt, maar ik denk dat dit niet eigenstandig gebeurt.
Ik neem aan (aanname, je gevaarlijk) dat de grote horlogebedrijven een lopende afspraak hebben met de lokale politie en dat ze onderdeel zijn van een procedure.
Ik gok dat het met die afspraken zo gaat:
- Tudor krijgt een horloge in onderhoud, ziet dat het geregistreerd staat als gestolen en heeft een vermoeden van schuld aan een strafbaar feit
- Tudor doet melding bij de politie, politie vraagt het horloge te bewaren
- Politie komt langs en neemt het ding in beslag
- Er komt een traag proces op gang waarbij de originele eigenaar en huidige eigenaar om bewijzen worden gevraagd
- Als huidige eigenaar ter goeder trouw is omdat hij gekocht heeft bij betrouwbare verkoper, een marktconforme prijs heeft betaald, een bon heeft en zich dus niet schuldig gemaakt heeft aan een strafbaar feit als opzet heling, dan krijgt OP het horloge terug
In mijn mening zou het horloge terug moeten naar de originele eigenaar, zou OP zijn geld terug moeten krijgen van de C24 dealer en moet de dealer zijn verlies nemen.
Er is helemaal geen vermoeden. Iemand deed aangifte dat een horloge is gestolen en nu is het horloge boven tafel. Transactie met tudor in Duitsland valt onder Duits recht.
Duitsers zijn heeeeeel formeel met hun rechtstoepassing dus succes.
Nee, er kan ook een valse aangifte liggen dus voorlopig is het een vermoeden en zal er onderzoek volgen
Want je hebt ervaring? Je roept maar wat…
Her bedrijf neemt het horloge niet in beslag want dat is iets wat zij niet kunnen doen. Ze dragen het over aan de politie die het vervolgens in beslag neemt Tuurlijk is dit vervelend maar wees blij dat er op deze manier mee om wordt gegaan, anders is het alleen maar makkelijker om gestolen horloges in omloop te brengen
Vertel jouw ervaringen even.
dus nemen ze het in beslag want ze geven het niet terug aan de huidige eigenaar.
Want ?
Het bedrijf kan zowel politie als huidige eigenaar informeren over het vermoeden van diefstal waarbij het horloge bij de huidige eigenaar blijft en de gegevens van de huidige eigenaar bij justitie bekend zijn.
Het horloge is en blijft eigendom van de huidige eigenaar tot deze het verkoopt of er afstand van doet. Hij is namelijk rechtmatig eigenaar en heeft daarom recht op het gebruik ervan.
Ervaring in het justitieel apparaat. Laten we het erop houden dat ze het in bewaring hebben genomen. Lees nog even wat @Parachrom net schreef. Aannemelijk dat het zo gaat
Nee, alleen law-enforcement kan inbeslagnemen (wetboek van Strafvordering). Als een politieagent aan jou vraagt om een horloge onder je te houden omdat het vatbaar is voor inbeslagname dan moet je dat doen, anders ben je zelf strafbaar:
Maar jij neemt niets in beslag
Ik mag hopen dat als ik aangifte doe van een gestolen horloge en dit horloge duikt ergens op (bijvoorbeeld bij een AD) dat deze wordt vastgehouden of overgedragen wordt aan de politie.
Hoe vervelend dit dan ook mag zijn voor de huidige eigenaar die deze wellicht in goed vertrouwen van een Certified Dealer heeft gekocht.
Ik neem aan dat jij dat ook zou willen, @SybrenAnne
Aanneembaar verhaal.
Ik vraag me echter af of de dealer in kwestie dan weer niet bijvoorbeeld bij Tag Heuer verhaal kan halen. Immers, zij beheren kennelijk een database van serienummers, behorende bij gestolen horloges. Een simpele website voor dealers waar je een serienummer kan invullen met hit/miss kan vele tienduizenden euro’s schade schelen voor dealers. Ik snap dat je zoiets niet en-publiek beschikbaar wilt maken (ook handig voor andere doeleinden zoals fake horloges maken).
Ik mag hopen dat als jij te goeder trouw een horloge koopt, en dit horloge op een later moment van diefstal afkomstig blijkt, jij nog steeds de eigenaar blijft.
Kan niet allebei he
Precies.
Er is maar 1 eigenaar en dat ben jij.
Of vervalt jouw eigendomsrecht zodra blijkt dat het horloge ooit gestolen is ?
En zo ja, wie vergoedt jouw financiële schade ?
Vervalt je eigendomsrecht als je horloge is gestolen?
Als het niet te goeder trouw is gekocht wel. In in een dergelijk geval zal daarover geoordeeld worden door OM/een rechter
Goeie vraag
Ik heb het over te goeder trouw, niet over heling.
Toch denk ik dat je anders redeneert als jij iemand in jouw gestolen auto ziet rijden
Ah, de ‘Paul Thorpe’ lijn (kijk maar even op YouTube).
Het zou mooi zijn maar er zitten veel praktische bezwaren aan:
- Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de correctheid van het archief
- Wie mogen allemaal in dat archief kijken (er zijn ook foute dealers)
- Wie betaald voor de administratie en de mensen die dit gaan doen
- enz enz