Beste forumleden,
Mijn zoontje van 4 vraagt me regelmatig hoe laat het is, en ik merk dat het uitleggen niet altijd eenvoudig is wanneer ik alweer een horloge draag zonder cijfers en met louter prachtige, gepolijste indexen. Een horloge met duidelijke Arabische cijfers zou hem helpen om het concept van tijd beter te begrijpen. (Of laten we misschien beginnen bij kloklezen want het concept tijd begrijp ik zelfs niet.) Eerlijk gezegd kan ik de eenvoud en die oervorm van zo’n wijzerplaat met alle cijfers wel appreciëren.
Vandaar mijn vraag aan jullie: wat zijn jullie suggesties voor een horloge met alle Arabische cijfers? Bijkomende criteria staan onderaan deze post.
Ben ik nu op zoek om een horloge aan te schaffen? Niet direct, maar wat niet is kan nog komen. Ben ik op zoek naar een horloge voor mijn zoontje om hem te leren kloklezen? Ook niet, daarvoor heb ik al wel wat in gedachten (Blok bijvoorbeeld).
Voor zij, zoals mij, die over vallen over de correctheid van de term “Arabische cijfers”. Dit is wat good old Wikipedia erover zegt (ja, ik ben een millenial):
- “De Arabisch-Indische cijfers of kortweg Arabische cijfers worden tegenwoordig in de meeste culturen gebruikt om getallen te noteren. Het getalsysteem waarin de Arabische cijfers worden gebruikt heet het Arabische getalsysteem. Dit getalsysteem is en positiestelsel met de bekende cijfers 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9. De aanduiding “Arabische cijfers” is verwarrend, omdat in de Arabische wereld juist andere cijfersymbolen gebruikt worden.”
Voor zij die, net zoals mij, zich afvragen waarom we spreken over ‘cijfers’ op een wijzerplaat en niet, in het geval van 10, 11 en 12 over ‘getallen’. Dit is wat AI erover zegt (want ja als millenial moet je mee met de tijd):
- “Op een wijzerplaat zijn 10, 11 en 12 allebei cijfers en getallen, omdat ze getallen vertegenwoordigen en als cijfertekens worden gebruikt. In de wiskunde is een cijfer een symbool dat een getal vertegenwoordigt, terwijl een getal een wiskundige grootheid is. Een wijzerplaat toont dus de cijfers die de getallen 1 tot en met 12 weergeven om de tijd aan te duiden.”
Wat ik zoek:
- Mechanisch horloge heeft de voorkeur
- Volledige Arabische cijferindex (1 t/m 12)
- Kastdiameter tussen 36 en 39 mm
- Waterdichtheid van 50m of meer is een pluspunt
- Datumvenster mag, maar is geen vereiste
- Eenvoud in ontwerp
- Een lichte voorkeur voor een zwarte, witte of zilveren wijzerplaat (iets klassiek)
- Eenvoudig en strak lettertype voor de cijfers (liever geen Breguet-stijl)
Ik hoor graag jullie aanbevelingen — of het nu gaat om bekende merken of verborgen pareltjes. Alvast bedankt om mee te denken!
Om de discussie op gang te trekken, al enkele voorbeelden (betaalbaar en niet betaalbaar)
Naoya Hida & Co Type 4A (perfecte kandidaat maar, voor mij althans, niet te betalen)
Longines Master Collection (mja, die Breguet-numerals en die rehaut)
Oris Big Crown Pointer Date (fan van de pointer date en het font, minder fan van de cathedral hands (ik weet dat er ook varianten bestaan zonder maar dan weer met kleuren die mijn minder bekoren))
Fears Brunswick 38 Polar White (mooie font, mooie afmeting, eenvoudig, maar het horloge had imo beter geweest zonder deze te kleine ‘kleine seconden’)
…