getallen, cijfers en letters met Zaki

Beste forumleden,

Mijn zoontje van 4 vraagt me regelmatig hoe laat het is, en ik merk dat het uitleggen niet altijd eenvoudig is wanneer ik alweer een horloge draag zonder cijfers en met louter prachtige, gepolijste indexen. Een horloge met duidelijke Arabische cijfers zou hem helpen om het concept van tijd beter te begrijpen. (Of laten we misschien beginnen bij kloklezen want het concept tijd begrijp ik zelfs niet.) Eerlijk gezegd kan ik de eenvoud en die oervorm van zo’n wijzerplaat met alle cijfers wel appreciëren.

Vandaar mijn vraag aan jullie: wat zijn jullie suggesties voor een horloge met alle Arabische cijfers? Bijkomende criteria staan onderaan deze post.

Ben ik nu op zoek om een horloge aan te schaffen? Niet direct, maar wat niet is kan nog komen. Ben ik op zoek naar een horloge voor mijn zoontje om hem te leren kloklezen? Ook niet, daarvoor heb ik al wel wat in gedachten (Blok bijvoorbeeld).

Voor zij, zoals mij, die over vallen over de correctheid van de term “Arabische cijfers”. Dit is wat good old Wikipedia erover zegt (ja, ik ben een millenial):

• “De Arabisch-Indische cijfers of kortweg Arabische cijfers worden tegenwoordig in de meeste culturen gebruikt om getallen te noteren. Het getalsysteem waarin de Arabische cijfers worden gebruikt heet het Arabische getalsysteem. Dit getalsysteem is en positiestelsel met de bekende cijfers 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9. De aanduiding “Arabische cijfers” is verwarrend, omdat in de Arabische wereld juist andere cijfersymbolen gebruikt worden.”

Voor zij die, net zoals mij, zich afvragen waarom we spreken over ‘cijfers’ op een wijzerplaat en niet, in het geval van 10, 11 en 12 over ‘getallen’. Dit is wat AI erover zegt (want ja als millenial moet je mee met de tijd):

• “Op een wijzerplaat zijn 10, 11 en 12 allebei cijfers en getallen, omdat ze getallen vertegenwoordigen en als cijfertekens worden gebruikt. In de wiskunde is een cijfer een symbool dat een getal vertegenwoordigt, terwijl een getal een wiskundige grootheid is. Een wijzerplaat toont dus de cijfers die de getallen 1 tot en met 12 weergeven om de tijd aan te duiden.”

Wat ik zoek:

• Mechanisch horloge heeft de voorkeur
  • Volledige Arabische cijferindex (1 t/m 12)
  • Kastdiameter tussen 36 en 39 mm
  • Waterdichtheid van 50m of meer is een pluspunt
  • Datumvenster mag, maar is geen vereiste
  • Eenvoud in ontwerp
  • Een lichte voorkeur voor een zwarte, witte of zilveren wijzerplaat (iets klassiek)
  • Eenvoudig en strak lettertype voor de cijfers (liever geen Breguet-stijl)

Ik hoor graag jullie aanbevelingen — of het nu gaat om bekende merken of verborgen pareltjes. Alvast bedankt om mee te denken!

Om de discussie op gang te trekken, al enkele voorbeelden (betaalbaar en niet betaalbaar)

Naoya Hida & Co Type 4A (perfecte kandidaat maar, voor mij althans, niet te betalen)

Longines Master Collection (mja, die Breguet-numerals en die rehaut)

Oris Big Crown Pointer Date (fan van de pointer date en het font, minder fan van de cathedral hands (ik weet dat er ook varianten bestaan zonder maar dan weer met kleuren die mijn minder bekoren))

Fears Brunswick 38 Polar White (mooie font, mooie afmeting, eenvoudig, maar het horloge had imo beter geweest zonder deze te kleine ‘kleine seconden’)

4 likes

UG FS natuurlijk. I know, geen 6 maar je moet een kind uitdagen. Dat is uw pedagogische plicht.

Of je koopt hem een G10. Het is toch al onduidelijk of het 12h of 0h is, dus een driehoekje is logischer.

Aan de voorgestelde horloges te zien heb ik je net wat centjes uitgespaard. Als je ze toch kwijt wilt kan ik mijn rekeningnummer per pb doorgegeven :v:

7 likes

Een field watch. Want die zijn ervoor gemaakt om 1 oogopslag de tijd af te lezen.
Hamilton Khaki Mechanical lijkt me prima bijvoorbeeld. Of een Seiko 5. Er zijn nogal wat field watches te vinden, dat hoeft de bank niet te breken.

1 like

Field Watch is inderdaad een goede suggestie

1 like

:wink:

3 likes

Die is leuker voor aan de muur

1 like

3 likes

ook mijn gedachte, maar

Ok, dus als ik het goed begrijp zoek je een horloge maar eigenlijk zoek je geen horloge…

Ik ben wat dat betreft van de praktische kant.

Als het alleen is om samen met je zoontje te kunnen oefenen op je horloge, waarom zou je dan honderden euro’s uitgeven? Ik neem aan dat het alleen is wanneer jullie samen thuis zijn dus dan boeit, buiten jijzelf, waarschijnlijk niemand welk horloge je draagt. Je zoontje wil alleen samen met jou op je horloge kijken en leren hoe laat het is. Of het mechanisch of quartz is, duur of goedkoop, dat interesseert hem niet. Koester het moment van samen bezig zijn zonder de bank stuk te slaan. Een simpele Casio voldoet volgens mij prima voor dit doeleinde, en als de tijd rijp is en je acht hem groot genoeg geef je hem lekker aan hem door.

Bijvoorbeeld deze: https://www.casio.com/nl/watches/casio/product.MTP-1302PD-7BV/

Voldoet aan al je eisen en voor nog geen zestig euro is hij voor jullie. Leuk voor nu en voor straks een prima eerste “grote jongens”-horloge.

Just my 2 cents.

Ik wilde dat mijn jongens zich er voor zouden interessren…

1 like

Kijk eens bij Timex…

[Military Inspired Watches for Men - Men’s Tactical Watches | Timex EU]

En Seiko heeft ook een paar knallers

Leuk om je hobby zo te kunnen delen !

2 likes

De Big Crown Pointer Date collectie van Oris is wellicht interessant

Istie weer… de Vertex M100A natuurlijk

1 like

De Longines Spirit vinkt aardig wat af.