Dag forum,
Omdat ik op mijn werk een pak draag, is mijn aandacht verschoven naar dresswatches. De jacht op mijn ideale ultraplatte dresswatch is hiermee geopend en hierbij roep ik jullie hulp in.
Ik heb de volgende eisen en shortlist. Mijn concrete vraag aan jullie: zijn er toevoegingen die voldoen aan alle eisen, die ik over het hoofd heb gezien?
Sommige foto’s zijn van de fabrikant afkomstig.
Need-to-haves
Dit zijn voor mij noodzakelijkheden.
- 37-40mm zonder kroon, ideaal is 38-39mm
- time-only, dus geen complicaties zoals een chronograaf, datum of gangreservemeter
- (grotendeels) hoogglans gepolijst staal (dus geen goud PVD of alles gestraald)
- liever geen numerals
- zo clean mogelijke dial (Bauhaus-achtig)
- absoluut een handopwinder (echter geen Miyota maar bijv. ETA, Peseux of in-house)
- < 9mm hoog
- zilveren, witte of crème dial
- < €750
- nieuw of zéér goed gebruikt en dan altijd full set
- saffierglas
- rond of vierkant
Nice-to-haves
- geblauwde wijzers
- kleine (decentrale) seconde of zonder secondenwijzer
- display caseback
- drilled lugholes
- stalen band
- domed dial, al dan niet met suhburst finish
Het mag een microbrand zijn, zoals Holthinrichs Ornament 1, maar die is helaas veel te ver boven budget. In mijn eigen zoektocht heb ik met een schuin oog naar de Hamilton Intra-Matic 38 gekeken, maar dat is geen handopwinder, is te hoog en heeft een datumaanduiding. Nèt niet dus. Tevens heb ik de Hamilton Khaki Field Mechanical serieus overwogen, maar dat is geen dresswatch.
Als geld geen rol speelde, was het één van de onderstaande horloges geworden.
Piaget Altiplano ref. G0A29112
Patek Philippe Calatrava ref. 5196G
Bulgari Octo
Probleem is dat de minutenwijzer bij sommige versies niet goed zit
Jaeger-leCoultre Master Ultra Thin
Vacheron Constantin Historiques Ultra-Fine 1955
Deze is slechts 4.13mm hoog (!!!). Hier moet zeker een bord voor in de tuin komen.
Shortlist
In volgorde van wat ik het liefste zou kiezen.
1. Christopher Ward C5 Malvern "595"
Het logo staat compleet uit het midden en dat is het enige dat mij nogal tegenhoudt. Zo’n sterk ontwerp maken en dan het lef (lees: de artistieke vrijheid) hebben om het logo zo ontzettend uit het midden te plaatsen. Ik kan er maar moeilijk aan wennen, maar toch: deze “ticks all the boxes”. Nieuw ca. €750 dus bang-on binnen budget. Gebruikt ééntje kunnen vinden op Chrono voor ca. €450. Hierop heb ik een net bod gedaan, waar echt al dagen niet op is gereageerd. De kans lijkt dus klein dat dit hem gaat worden. Nieuw zou ook kunnen natuurlijk.
2. Junghans Meister Handaufzug
Gebruikt te vinden binnen mijn budget. Ik vond een PVD goudkleur, maar dat is niet zo mijn ding, dus liever de stalen uitvoering. Met 37.7mm zou dit nog kunnen, zeker omdat het “all dial” is.
3. Nomos Club ref. 708
Dit is weliswaar geen zuivere dresser, maar hij heeft absoluut de “X factor”. Onverklaarbaar. Door de “California dial” kan ik niet voorkomen dat de helft uit Romeinse cijfers bestaat, maar dat trek ik vreemd genoeg goed. Qua prijs moet een goede gebruikte rond de €900 haalbaar zijn, dus dat betekent dat het horlogevarkentje iets vetter moet worden gemest. Met wat geduld is deze dus op korte termijn haalbaar. Nieuw is hij met €1.200 voor mij momenteel te duur.
4. Junkers Bauhaus 6032-5
Handopwinder: check. Formaat: check. Design: check. Prijs: check. Alleen… een Bauhaus-horloge, waarbij het woord “Bauhaus” op de dial staat, is per definitie verkeerd volgens het Bauhaus-principe. Less is more. Bovendien ben ik (nog) geen Junkers-vriendje en vind ik het logo niet zo fraai, ook al is dat één-en-al Bauhaus. Hmm …
Buiten scope
De volgende horloges vallen om één of meer redenen af.
1. Nomos Tangente
Met 35.5mm is deze eigenlijk te klein, ik heb er namelijk eentje gehad. Het kan nèt. Wel ben ik hierdoor een echt Nomos-vriendje geworden. Wat een kwaliteit en uitstraling. Er zijn helaas geen grotere varianten met het handopwindbare Alpha-uurwerk voor zover ik weet. Heel misschien dat ik deze nog wel een keer zou wilen. Binnen budget wordt lastig.
2. Nomos Tetra
Wat. Een. Horloge. De standaardmaatjes 27.5mm of 29mm in het vierkant met de handopwinder zijn mij echt te klein. De grotere variant met automaat (39mm in het vierkant) en dan met name de “Silvercut”-versie kunnen mij bijzonder bekoren. Maar ja: automaat hè Met €3.140 ook riant buiten bereik.
_Tetra 39, ref. 408, €1.660 _
Tetra 39 Silvercut ref., €3.140
3. Junghans Max Bill
Als die er in 38mm met handopwinder was, wist ik het wel. Het maakt me dan weinig uit welke van de twee dialversies het wordt. Met 34mm lijkt het leuk en ook al is het bijna “all dial”, word ik er met de iele 34mm op mijn 18.5cm polsen op termijn ongelukkig mee.
Dial zonder numerals
Dial met numerals
De automaatversie is er in 38mm en ook nog zonder datum. Ideaal zou je zeggen. Ik wil alleen geen automaat
4. Junghans Form A
De A zegt het al: het is een automaat. Bovendien zie ik een datum. Los van deze 2 zaken past alles. Concave dial, die in het echt zeer mooi moet zijn en qua ontwerp / merkbeleving dubbeltop. De versie zonder numerals vind ik dan nog het mooiste.
5. Junghans Meister Driver Handaufzug
Deze is mij gewoon nèt iets te wild. Te veel kleur, te veel “nep-retro”. Verder voldoet hij aan alle eisen. Ik gooi deze optie nog niet helemaal weg, maar er zijn leukere in mijn lijstje vind ik.
Bedankt voor het lezen. Nog even concreet mijn vraag: heb ik horloges over het hoofd gezien die aan alle eisen voldoen en zo ja, welke? Ik kijk uit naar jullie bijdrages, waarvoor bij voorbaat dank.
Hans