GEVONDEN: jagen op mijn ideale ultraplatte dresswatch!

Als je geïnteresseerd bent, even een PB…

1 like

Niet echt eerlijk gezegd, want ik krijg er nog niet “dat speciale gevoel” bij. Misschien dat dit nog komt!

Na een zeer onverwachte financiële meevaller van de prettige soort heb ik de knoop doorgehakt.

Jullie mogen raden welke het gaat geworden.

Ik geef een paar hints:

• 38mm
  • zilverkleurige dial
  • handopwinder
  • hij is al genoemd

Succes!

1 like

De Nomos Orion! Wat heb ik gewonnen?

1 like

Ik hoop op de Montblanc, want die vind ik het mooist en past in de punten die je noemt. Ik ben benieuwd!

1 like

En anders de Junghans Meister Handaufzug. Is weliswaar 37,7 mm, maar daar leek je aardig van gecharmeerd.

1 like

Nou ik gun je die patek uit je openingstopic met zilveren wijzerplaat van harte :slight_smile: is die 38mm?

3 likes

Jagen op mijn ideale ultraplatte dresswatch. Wie helpt?

Kijk, je schiet natuurlijk veel sneller mis met zo’n plat ding.

Ja okay, flauw, ik weet het :grin:

1 like

De Montblanc.

2 likes

Maandag verklap ik het.

2 likes

Ik heb hem gevonden, mijn ideale ultraplatte dresswatch! Even terug naar mijn eisen.

1. 37-40mm zonder kroon, ideaal is 38-39mm :white_check_mark:
  2. time-only, dus geen complicaties zoals een chronograaf, datum of gangreservemeter :white_check_mark:
  3. (grotendeels) hoogglans gepolijst staal (dus geen goud PVD of alles gestraald) :white_check_mark:
  4. liever geen numerals :white_check_mark:
  5. zo clean mogelijke dial (Bauhaus-achtig) :white_check_mark:
  6. absoluut een handopwinder (echter geen Miyota maar bijv. ETA, Peseux of in-house) :white_check_mark:
  7. < 9mm hoog :x: (maar met 10mm toch plat genoeg en je kan niet alles hebben, dus :white_check_mark:)
  8. zilveren, witte of crème dial :white_check_mark:
  9. < €750 :x: (maar door financiële meevaller toch :white_check_mark:)
  10. nieuw of zéér goed gebruikt en dan altijd full set :white_check_mark:
  11. saffierglas :white_check_mark:
  12. rond of vierkant :white_check_mark: (maar dat zijn ze bijna allemaal :smile:)

Bovendien heb ik in het horloge van mijn keuze ongekend vakmanschap en karakter gevonden en komt 'ie van Nederlandse bodem! Hoe mooier wil je het hebben?

Hij zat al een paar jaar op mijn radar, maar ik vond hem altijd te klein voor mijn toenmalige smaak. Een horloge moest groter zijn dan 42mm vond ik. Inmiddels is de smaak veranderd naar “subtieler, kleiner, klassieker” en iets dat bij mijn pakken past, die ik overdag draag.

Het wordt een:

Holthinrichs Watches Ornament 1

Ja ja mensen, ik vind dit dus gewoon een tophorloge. De vorm en afwerking van de wijzers, de sierlijke lugs, het contrast tussen het ruwe staal dat zó uit de 3D-printer komt en het met de hand hoogglans gepolijste delen (ook bij de buckle!) vind ik de bom. lekker klassieke handopwinder met een minimalistisch ontwerp, het is eigenlijk een nieuw vintage horloge met iets grotere maten. Perfect voor mijn 18,5 cm polsen, want 34-36mm is mij gewoon te klein. Die zien eruit als dames-/kinderhorloges op mijn pols.

De Ornament 1 is beslist geen 13-in-1-dozijn-horloge. Dit wordt een echte “conversation starter” en het zou veel te makkelijk zijn geweest om het beschikbare budget stuk te slaan op horloges, die in groten getale van de lopende band komen. Dat kan altijd nog. Ik geef het liever uit aan vakmanschap.

Ik was eerlijk gezegd nooit zo’n fan van de 3-D geprinte kast (“waarom moet dat nou als het ook gewoon uit de draaibank kan komen”), maar de ruwe (zichtbaar geprinte) delen spreken mij inmiddels aan. Het ziet er zó anders uit dan een standaardkast die uit de draaibank komt en voegt echt karakter en identiteit toe.

Dus. De kogel is door de kerk, maar welke variant wordt het? Omdat de Ornament 1 tot nu toe het enige model is, is de keuze niet zo moeilijk. Dacht je. Er zijn meerdere uitvoeringen, kiezen blijkt toch lastiger dan je denkt. Wat staat er op de menukaart?

De Delft Blue
Hoe mooi ik de combi delftsblauw/wit/zilver ragfijn vindt, deze is echt boven budget.

De “gewone” Ruthenium
Dit is waar het allemaal mee begon, de versie met de donkergrijze dial. Deze wordt het echter niet, want ik wil een lichte dial.

De Raw Ornament
Daar zitten mij nèt iets te veel ruwe delen aan (vind ik op dit moment), hoewel die eigenlijk nòg aparter is. Deze zit echter riant boven budget. Hier kan ik dus eenvoudig “nee” tegen zeggen

De Satin Silver
Dit wordt 'em! Voor mij is dit de definitie van een dresswatch. De kast wordt nog met een korte tekst gepersonaliseerd, zodat 'ie ècht van mij is. Ik vind dat deze dial veel rustiger en zakelijker en daarom zal deze de tand des tijds beter doorstaan denk ik. Dikke blij. Hier is iemand zo trots als een aap met 13 piemels.

De standaard honingbruine struisvogelband wordt vervangen door een groene, zoiets als deze:

Ik moet nog 3 maanden op het horloge wachten, lekker belangrijk. Iets dat met de hand wordt afgewerkt mag even duren. Michiel betrekt je in elke stap van het proces en liet meteen al renders zien van mijn gepersonaliseerde case. Dat deed ik zelf ook altijd bij SUBDELTA, en ik kan het heel erg waarderen als ik dat als klant terugkrijg. De reis is net zo belangrijk als het doel.

PS als ik binnen mijn oorspronkelijke budget was gebleven, was het een nieuwe Nomos Club 38 geworden. Kan altijd nog, een mooi horlogedoel voor 2021 :smile:

Iedereen bedankt voor het aanreiken van alternatieven op mijn short list en het wijzen op merken/modellen die ik nog niet kende. Gaaf dat jullie er tijd en moeite in hebben gestoken!

56 likes

Prachtig horloge vind ik dat! Congratz Hans.

Graag veel irl plaatjes binnenkort!

2 likes

Wauw. Die had ik niet zien aankomen. Heel gaaf!

1 like

Hij was al genoemd, maar niemand kon weten (ook ik niet), dat ik ineens wat meer budget zou hebben :smile:

1 like

Maak je maar geen zorgen Andy! Dank!

1 like

Ik zie zo af en toe wel een vintage Omega Seamaster op r/watchexchange voorbij komen voor <750. Moet je alleen opletten met invoerkosten.

1 like

Zie je post nu. In mijn mening nog mooier dan een seamaster. Goed gedaan.

1 like

Dat vind ik dus ook en omdat ik beslist geen vintage wilde (is altijd wel wat mee en mij vaak veel te klein), ben ik als het ware voor een nieuwe, grote vintage gegaan.

1 like

Deze dude op IG is, naast voor de cupmaat van z’n vriendin, ook een prima ambasadeur voor de Ornament. Leuke plaatjes voor jou om in te grasduinen en uit te kijken naar je horloge!

5 likes

:joy:

1 like