Girard-Perregaux Laureato 42: "Beter" dan de Nautilus, Royal Oak of Overseas?

Ik heb de PF gepast. In real life nul uitstraling wat mij betreft. Maar dat vond ik van de Royal Oak ook. Jammer, want ik volg het merk al lang. Nu niet meer. :slight_smile:

Je moet je ernstig achter de oren van krabben wanneer je"haute horologie" gevoelens uit een simpel stalen sporthorloge wilt halen, in mijn beleving. Duur is niet hetzelfde als haute.

Eerlijk is eerlijk, voor dat geld en in die klasse van horloges zou een Rolex Yachtmaster in titaan bij mij zeker meedingen, en dat zegt wat mij betreft alles.

2 likes

Haute horlogerie heeft niks te maken met edele metalen. Het gaat om het niveau van (manuele) finishing, zowel van het horloge als van het binnenwerk.

En op die manier kan een Rolex dat nooit zijn, want die zijn allemaal machine-finished. Heel knap afgewerkt, versta me niet verkeerd, maar het blijft een massaproduct.

2 likes

Oh, en zoveel geld uitgeven voor een IWC Ingenieur dat vloekt in mijn hoofd.

Da’s een merk waar ik niet warm van loop, vooral omdat ze tot voor kort horloges met een Valjoux 7750 voor de hoofdprijs verkochten. Krijg ik absoluut geen ā€œtop tierā€ vibes van, en dan ga ik er ook geen woekerprijzen voor neertellen.

Just my 2 cents.

3 likes

De Riviera is wel interessant maar ik krijg er geen haute horlogerie-vibes van. Niet dat een BM niet goed afgewerkt kan zijn, ik zie het minder in dit horloge (is anders gepositioneerd).

De finishing van de Laureato is met name machinaal gedaan. De wijzerplaat is, volgens alle informatie die ik er over kon vinden, geperst, dus geen guillochƩ, en het uurwerk is industrieel afgewerkt.

EƩn jaar geleden scoorde je een Laureato voor 8500 piek maar was de listprijs 9400 GBP, terwijl hij koud een jaar later in dezelfde versie met de obligate uplift van 36% voor 12.700 GBP over de toonbank zou moeten.

Ik krijg hier heel, heel erg geen haute horologie-vibes van. Ze kunnen er stickers met grotere bedragen op plakken, maar het blijft een industrieel sporthorloge. Net als die IWC en die Rolex YM.

Exact dat. Ik zou nog even drie keer onderzoek doen naar de Laureato en het productie-proces als je op zoek bent naar een met het handje afgewerkt horloge.

4 likes

Waar komt die informatie vandaan? Want volgens verschillende YT bronnen zou het een combinatie van machinaal en handafgewerkt zijn, zowel movement als kast/band.

https://www.thewatchmuse.com/blog/girard-perregaux-laureato-royaloaksubstitute

ā€œThe Laureato movement finishing is started mechanically and then finished by hand. There is CĆ“tes de GenĆØves finishing across the rotor and bridge in different patterns (one circular and one straight) creating some depth. Overall a very solid, true in-house movement and worth the asking price.ā€

1 like

Dit is bijna bij elk (haute horlogerie) uurwerk het geval. Ook bij AP Royal Oaks, Patek Nautilus, etc.

3 likes

Ook hier hand crafted, maar geen verdere details…

Tja, wat noem jij hand afgewerkt? Als ik cotes de geneve maak door een brugplaat onder een draaiend boortje door te halen in een malletje, heb ik dan hand finishing gedaan? Maakt het wat uit of dat malletje automatisch onder dat boorkopje door gehaald wordt?

Voor mij is hand finishing dat je met een geslepen stuk hout en diamantpasta echt zelf je uurwerk gaat finishen. De Philippe Dufour methode.

Zoals gezegd, ze marketen wat af, bij die horlogemerken.

Wat mij betreft is een Grand Seiko 9SA5 in deze prijsklasse het superieure uurwerk. Totaal nieuw echappement, totaal over-engineered en erg mooi afgewerkt:

Maar ook dat ding is volledig machinaal afgewerkt, en als er al handwerk bij komt kijken zal het minimaal zijn.

Grand Seiko is daar redelijk helder over: Als je hand-afgewerkte uurwerken wilt zul je naar de Micro-Artist studio moeten uitwijken, en betaal je minstens het dubbele van een gemiddeld Evolution 9 horloge.

Juist. Als je het echt wilt weten:

Ga naar een juwelier die er eentje heeft liggen en neem een sterke loep mee. 10x, bijvoorbeeld. Als je op de bevels van de base plate nog minuscule restanten van het machinaal snijden van die bevel aantreft weet je exact wat je koopt.

Ik durf er serieus geld om te verwedden dat je teleurgesteld huiswaarts gaat keren. Die Laureato is geen Breguet Classique, en die Breguet is geen Philippe Dufour.

Je haalt een artikel aan met geleende foto’s en fabrieks-renders. Degene die dat artikel heeft geschreven heeft dat ding naar alle waarschijnlijkheid niet vast gehad. Hij heeft het in ieder geval niet zelf onder macro gefotografeerd.

Je kunt van Adrian Barker zeggen wat je wilt, maar hij heeft wat footage gemaakt, zelf:

En ook hij bevestigt dat de wijzerplaat bijvoorbeeld gestanst is.

Ik heb niks tegen de Laureato. Ik vind het al sinds 2018 een hele passabele variatie op het stalen sporthorloge, en een paar jaar geleden ook voor een soort van redelijke prijs. De recente verhoging van 36% van die prijs is voor mij gekkigheid.

Ik blijf het herhalen: Een stalen drie-hander, wie 'm ook maar moge maken, is geen haute horologie. Als je het niet van mij wilt aannemen:

But, he says, ā€œIt is a dangerous matter. This is something we need to be very careful about. Many years ago, IWC was producing gold watches. Then they had problems, and they fabricated everything in steel. They tried to come back to gold, and they could never do it. Once you lower the price with steel, it is very hard to come back.ā€

ā€œSo, I don’t want this with Patek. That’s why I took the decision many years ago to say ā€˜Let’s limit it.’ I am limiting the steel versions, mostly the Nautilus. That’s really the one that everybody is looking for. Why is it so expensive? It’s simply because there are just a few of them.ā€

ā€œAt our level, steel has always been very rare. Today, I have to be very tough on the quantity. Because I don’t want to see steel taking over the lead in the whole collection in terms of material. So we have to be vigilant.ā€

Stern doesn’t mention it, but that’s what happened at Audemars Piguet with the Royal Oak. That steel sensation became the face of the brand. Sources say that, privately, Stern cites the lesson of the Royal Oak. For reasons of brand equity and brand identity, he is determined not to let the Nautilus become the emblem of Patek Philippe.

7 likes

Kijk dan naar de 225 jaar jubileum uitgave van de Laureato, ref 81000 , die is zelfs 41 mm kast met het fijner afgewerkte uurwerk cal 3300 ipv de 1800. Vooral de witte wijzerplaat speelt mooi met licht. En ;

2 likes

Ik denk dat er ook wel een prijsverschil opzit tussen die 2. Vergeet niet, de ā€œbenchmarkā€ is de APRO die ik ooit heb in de handen gehad. Daar had ik toch een gevoel van oog voor detail die je op het gemiddelde horloge niet ziet.

Als ik die GP bekijk in filmpjes met de fijne details, en dan foto’s bekijk van het piekfijn afgewerkt movement, dan gaat m’n hart toch een beetje sneller slaan. Dat is toch van een hoger niveau dan een serieel geproduceerde Rolex, dunkt me.

Ik heb onlangs trouwens een GS gekocht (sportmodel) en ik vind het een geweldig horloge, maar het is absoluut niet het niveau van een AP. Uiteraard zijn er ook daar niveaus tussen de GS familie, maar ik heb er geen ā€œwauwā€ gevoel van. Voornamelijk door het gebruik van een witte datumschijf en de zeer gemiddelde stalen band.

1 like

Laten we het er dan maar bij houden dat ā€œhaute horlogerieā€ verschillende betekenissen kan hebben voor verschillende mensen.

Voor mij is het: volledig vertically integrated en dus in-house (oh ja, en dan geen ā€œin houseā€ gebaseerd op de meest courante ETA), hand finished movement+case+bracelet en een ā€œfeelā€ die high-end aanvoelt (zoals AP). Niet elk klein detail moet manueel gedaan zijn. Een gestanste dial is voor mij absoluut geen dealbreaker als de afwerking top is.

Ivm de prijs volg ik je wel, maar ik denk dat er meer en meer mensen overlopen van APRO/Nautilus/Overseas naar alternatieven omdat de prijzen gewoon compleet absurd zijn. En dan is zo’n Laureato natuurlijk een mooi alternatief. Ik ben niet de enige die tot die realisatie komt, en dan gaan de prijzen idd de hoogte in…

Ik beweer ook niet dat een GS hetzelfde is als een AP. Dat is mijn punt nooit geweest, waarbij instap-APtjes wel een soort blamage zijn, in mijn beleving.

Jij zoekt het gevoel van haute horologie, ik probeer je niet bedrogen uit te laten komen. C’est tout.

Als je met open ogen 15K neertelt voor een Laureato en je bent er blij mee zal ik de eerste zijn die je daar mee feliciteert. Ik vind het een aangename kandidaat onder de stalen sporthorloges met de geĆÆntegreerde band. Als je het haute horologie wilt noemen heb ik daar zelf m’n twijfels bij, maar dat mag jouw pret absoluut niet kreuken.

Zoals gezegd: mijn doel was om een informatieve discussie te hebben.

4 likes

15k zou wel een brug te ver zijn, ik vind ze rond de 10k. Dat vind ik al veel meer te verantwoorden.

Zeker als je ziet wat ik al heb betaald voor Submariners…

Klopt, maar da’s niet per sĆ© beter te noemen. Ik heb erg veel APs in m’n handen gehad (en er ook een paar in de collectie gehad), en hetzelfde geldt voor GP en Rolex. Wat me bij GP altijd opvalt is dat het allemaal ā€˜net niet’ mooi in elkaar is gezet vergeleken met een AP. Een band die net wat te gammel is (vooral hun ceramic modellen waren om te janken zo slecht), de afwerking van het uurwerk die net een stukkie minder is dan bij AP. Dat geeft allemaal niet, want die laatst genoemde weet ook wat ze ervoor (kunnen) vragen tegenwoordig. Toen ik m’n AP RO 15202 kocht in 2009 waren ze €14,000 list, en vlakvoor ie uit productie ging in 2021 ruim over de €30,000, voor hetzelfde horloge. Overigens is het uurwerk in de ā€œJumboā€ echt prachtig gemaakt, en grotendeels met de hand afgewerkt waarbij de andere uurwerken (3120 of bijv. de latere 4000-serie) nog altijd machinaal afgewerkt werden.

Een GP uurwerk is mooier afgewerkt dan een Rolex, da’s helemaal waar. De meeste haute horlogerie merken zijn dat overigens (JLC, VC, Breguet, ALS, PP, Credor, etc. en een hoop indies), maar dat betekent niet automatisch dat het beter is heb ik gemerkt. Wat knap is aan Rolex is dat ze zo’n hoge kwaliteit kunnen leveren bij zulke immense aantallen zoals zij die produceren. Dan is het misschien allemaal niet zo fraai om te zien (op de meeste Rolexen zit sowieso geen glasdeksel, dat heeft een reden ;-)), maar het gaat allemaal niet stuk of slechter lopen. Dat zie ik bij die haute horlogerie merken wel anders… Als je dat niet erg vindt en met de charme kunt leven, dan is dat prima, maar als 't allemaal gewoon te allen tijde probleemloos moet functioneren dan is er weinig mis met een Rolex.

Een kleine zijstap (en nergens zeg je dat het ā€œbeterā€ is, maar gewoon mooier, en daar ben ik het mee eens). Zelf heb ik horloges in beide segmenten en vindt het allemaal mooi :wink:

9 likes

Kijk, @rjbroer, met die feedback kunnen we wat. En ook @Fate_Amenable_To_Change heeft me wat doen inzien; de term ā€œhaute horlogerieā€ is iets waar ik een eigen interpretatie aan heb gegeven, maar ik volg zeker wat hij zegt. Laten we het er maar bij houden dat daar nog veel niveaus inzitten en dat ik dan spreek over ā€œentry levelā€. Uiteraard kan een GP niet tippen aan een ALS of FPJ (of Breguet, in sommige gevallen), maar dat zijn ook geen horloges waar ik echt warm van word.

Om even te kaderen wat mijn verwachtingen zijn; ik heb sowieso al niks met dressy horloges. Ik vind ze prachtig op papier, maar op de pols werken ze niet. Mijn vrouw lacht altijd dat al de horloges in mijn verzameling bijna exacte kopieĆ«n zijn, en ergens heeft ze gelijk (met uitzondering van de Ploprof en de Monaco dan). Ik grijp altijd naar OF een duiker OF een sportieve chronograaf. En dan nog op staal ook, leder is enkel fijn voor de afwisseling. In dat genre heb ik werkelijk al bijna alles gehad van de grote merken (en ik heb er nu ook nog altijd een paar ā€œvastā€ in de verzameling).

Een feit is, als ik eens iets anders koop (bvb Cartier Santos), dan draag ik het horloge 2x en belandt het in de box. Zo zit ik al jaaaaren te kijken naar een Reverso; ik vind ze geweldig maar ik weet donders goed; van zodra ik eentje koop, ga ik er lekker nooit naar grijpen. Het is gewoon m’n ding niet. Ik moet me daarbij neerleggen.

Kortom, echte, high end ā€œhaute horlogerieā€, dat wordt hem niet voor mij. Want dat zit veelal in horloges die niet mijn stijl zijn. Maar zoals ik al zei kan ik maar niet dat gevoel ontsnappen dat die APRO mij ooit heeft gegeven. Toen ik die kast inspecteerde en die band aanvoelde op de pols, dat was echt een ā€œnext levelā€ ervaring. Ik begreep meteen waarom deze horloges zo duur zijn. TĆ© duur, versta me niet verkeerd (zeker grijs), maar ik begreep meteen waar het prijsverschil zit.

Ik ben op zoek naar dezelfde ā€œlook & feelā€, maar dan voor een prijs die behapbaar blijft (sub 20k, als het even kan rond de 10k). Ik zie mezelf als ā€œwelgesteldā€ (ik kan moeilijk anders als ik zie hoeveel ik geef aan non-essentiĆ«le luxegoederen, die ik overigens ook zie als expendable ā€œappeltjes voor de dorstā€), maar bedragen zoals 50-100k dat zou me tegenvallen in 1 horloge op de pols als ik weet dat ik er m’n hypotheek een groot stuk mee zou kunnen aflossen. Los nog van het feit dat ik voor dat bedrag een ā€œdo it allā€ horloge verwacht waar ik gewoon mee kan zwemmen. Maar die bedragen, die gaan er gewoon niet in, in m’n hoofdje.

Dus, that being said, vraag ik me nog steeds af of zo’n GP die APRO itch zou scratchen. Of die Alpine Eagle, want die bijt nu ook wel een beetje in m’n been, zeker gezien de flink lagere prijs. Alleen, voor geen enkel horloge wil ik m’n broek scheuren. Ik hoef er niet op te winnen (da’s fijn, maar een hobby mag iets kosten), maar ik wissel teveel van horloges om telkens honderden of duizenden euro’s kwijt te zijn…

2 likes

Prachtige omschrijving van Guilloche :rofl::rofl::rofl:

2 likes

De Alpine Eagle is fraai om te zien, maar die band krijg ik echt jeuk van. De middelste schakel is hol, en slechts een ā€˜cap’ waar de schroef vanaf de achterzijde wordt ingedraaid. Als die los zit (en die zat los toen ik er een kreeg voor review op Fratello), dan flikkert ie zo uit elkaar. Maar goed, als dat goed vast zit (loctite doet wonderen), dan heb je wel een mooi ogend horloge. En bij Chopard doen ze nog altijd een hoop zelf, en worden kast en band ook door henzelf vervaardigd. Dat is bij GP niet het geval, maar da’s bijna bij geen enkel merk het geval overigens. Lange tijd was dat bij AP ook niet het geval.

GP is wmb echt een uurwerk bouwer, en dat doen ze ook voor veel andere merken (MB&F bijv.). Van de Laureato editie was ik erg onder de indruk van de Wempe editie (die werd zo iig geintroduceerd, en later werd ie ook beschikbaar bij andere dealers) met gitzwarte plaat vond ik echt fantastisch.

De Alpine Eagle (XPS) die dit jaar werd geintroduceerd, met roze wijzerplaat, vond ik erg fraai. Die is een stuk platter dan de reguliere modellen, en heeft het LUC uurwerk. Volgens mij was ie ook echt een heel stuk duurder dan de reguliere AE modellen…

RJ

9 likes