@rjbroer, Krijg je van de Laureato en Alpine Eagle hetzelfde gevoel als je die vastpakt dan van een APRO? En dan spreek ik het niet over de specifieke details maar ik had meteen (zonder een loupe te moeten gebruiken oid) een “wauw” gevoel toen ik die APRO vastpakte. Je hoeft die niet in detail te bestuderen om te zien dat dat high end is.
En van zodra je een echte hebt vastgehad, valt alle namaak ook meteen door de mand. Die zijn tegenwoordig soms echt knap gemaakt, maar kunnen (alsnog) niet het gevoel repliceren van een echte.
Ik vraag me af; dat niveau van afwerking, kan je dat van die GP of Chopard verwachten?
Ik speel er nog altijd een beetje mee; het blijft zo’n “net niet” gevoel… Willen maar niet kunnen…. Maar ik moet ook eerlijk zijn: ik ben zowat op een punt in de verzameling gekomen dat ik op zoek ben naar de volgende stap. De “holy trinity” is duidelijk price-wise een stap te ver. Ik zou het nog kunnen behappen als ik echt zou willen, maar ik vind zulke prijzen absurd om mee op de pols te lopen voor een non-miljonair zoals ik. Bovendien ben ik ook geen “one watch guy”, dat heb ik al genoeg bewezen. Dus ik zou die dan in een verzameling hebben zitten met “normaal” geprijsde horloges, en dat vind ik al helemaal niet sporen.
By the way, ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ik “de trein gemist heb” ofzo. Want als ik ooit een APRO had gekocht aan 15k die nu 50k waard zou zijn, dan zou ik die gewoon verkopen en m’n lening een stuk aflossen . Dus ik denk dat die prijsklasse gewoon niet voor mij is, punt. Tenzij ik ooit nog evolueer naar een punt waar het wel acceptabel zou worden, maar ik betwijfel het.
Dus, long story short, vraag ik me af of ik toch dat niveau zou kunnen behalen van look & feel voor een bedrag dat ik wel verstandelijk kan verteren… Op basis van jouw feedback, heb ik nog geen overtuigende conclusie kunnen trekken
I know, ik moet er maar eens eentje van elk gaan opzoeken, maar ik stel jullie mening ten zeerste op prijs (en deze horloges “in the flesh” aan de tand voelen vereist wel wat planning & tijd).
Dat inzicht is goud waard. Ik heb ook veel moeten rommelen om bij een vergelijkbaar inzicht aan te komen. Het stelt je in staat om bepaalde verleidingen ook direct te weerstaan. Hulde.
Misschien is de voorzichtige conclusie, ook geheel in HorlogeForum stijl, dat je het budget op moet rekken en door moet sparen voor die AP, maar aan de andere kant heb je een zeer weldoordachte redenatie waarom dat niet moet. Ik ben benieuwd, op termijn, wat er gaat winnen. Misschien wordt de hype minder, en zakken die prijzen ook nog wel eens.
Het voordeel van de geïntegreerde sporthype van het moment is dat de markt overspoelt met 1001 van die horloges, en als die mode ooit over waait kun je waarschijnlijk goeie deals maken. Als nu zelfs de Omega Constellation uit de jaren 80 en 90 omhoog kruipt, die vreemde eend in de Connie bijt, dan weet je dat dit misschien niet het juiste moment is om in te stappen.
Ik zou in beide gevallen kijken wat de goede tweedehands markt doet, maar de wijzerplaten van de Alpine Eagle zijn bijzonder mooi. Het verhaal van @rjbroer doet me wel vermoeden dat ik er een tube loctite bij zou scoren.
Ik ben zelf al jaren (latent) op zoek naar het ideale ‘do it all, sporthorloge dat een stap of stappen boven mijn Explorer zit.
Conclusie tot nu toe: bestaat niet voor mij.
Of de specs zijn onvoldoende om als ‘do it all’ te werken, het zijn krasmagneten, ze zijn ongekend overpriced, ze zijn niet comfortabel. En dan sluit ik natuurlijk alles wat ik niet mooi genoeg vind sowieso uit.
Tot nu toe hou ik het bij de Explorer. Massaproduct, maar wel veel kwaliteit.
Kan ik zeker zien, maar ik heb wel een paar zulke “beaters” in de verzameling (Rolex, Omega, Grand Seiko). En ik wissel ook heel veel af.
Maar een horloge moet voor mij vanaf een bepaalde prijs ook altijd “op zichzelf” kunnen bestaan. En dan denk ik bvb aan de situatie dat ik een paar dagen of weken in het buitenland zit. Dan ga ik geen horlogedoos meesleuren om elk scenario af te dekken (en ik wil ook geen horloges achterlaten op hotelkamers).
In dat aspect wil ik dan zo’n “statement piece” wel gewoon kunnen dragen. Ook in het eventuele zwembad. Da’s nog wat anders dan als je gaat klussen in de tuin of als je gaat bergen beklimmen (zo actief wordt het meestal niet op mijn vakanties).
Een Explorer heb ik al verschillende keren gehad. Tof horloge, maar ik krijg er geen klik mee. Moet wel eens ooit een moderne 40mm Polar zien te scoren. Die kan mij mogelijks nog bekoren… Maar daar heb ik dan weer wel geen AP gevoel bij… Da’s geen horloge “om mee uit te pakken”
En de afwerking was zeeeeer close tov een Royal Oak. Maar toch net niet. En bovendien heb ik van Zenith (misschien incorrect, maar het is nu zo) geen “high end” gevoel.
Ik ken helemaal niets van heel dure horloges, nog nooit een gehad en zal er waarschijnlijk nooit een hebben ook.
Als ik hier wat mee lees krijg ik toch wel erg het gevoel dat de OP een horloge die hij niet wil betalen omwille van de belachelijk hoge prijs wil vervangen met een “goedkoop” horloge.
Dit lijkt me nu net het probleem dat je ziet in alle lagen van deze hobby, het horloge die je echt wil is te duur dus ga je voor een goedkoper model en uiteindelijk ben je toch niet tevreden.
Ik denk niet dat je het gevoel/afwerking/… gaat ervaren bij een ander horloge tenzij je in dezelfde prijscategorie gaat shoppen, denk dat een “goedkoop” alternatief goedkoper is met een reden en het net niet gevoel er sowieso gaat zijn. Tuurlijk is doorsparen en diegene kopen die je wel dat gevoel geeft stom om te zeggen in dit verhaal aangezien de bedragen zo ver uit elkaar liggen maar ik vrees dat je dit gevoel anders moeilijk gaat evenaren.
Leuk draadje.
Heb hier zelf afgelopen maanden ook een beetje mee gestoeid aangezien ik zelf behoorlijk gek was geworden van de Alpine Eagle.
Ik vind de wijzerplaats van de GP erg fraai en hij lijkt inderdaad erg high end afgewerkt te zijn.
Wat mij een beetje tegenhield waren de afstanden tussen de links. Voor mij een behoorlijke turn-off. Bij de keramische modellen zie je pas echt hoeveel afstand er tussen zit. Wellicht zwaar onterecht, maar hierdoor ben ik van de Laureato afgestapt.
Grappig want ik heb de sportieve - high end horloges waaronder Eagle even laten liggen omdat er een Defy21 tussendoor kwam gefietst!
Dat is het probleem niet. Een APRO aan retail zou ik nog eventueel realistisch zien, dito met de Nautilus (voordat hij discontinued werd). Zo wil ik ook al jaren een witte Daytona.
Die horloges houden 100% steek aan hun retail prijzen, maar niet aan hun marktprijs. En vandaar ben ik op zoek naar een alternatief dat dezelfde feeling geeft, maar nog niet verpest is door een globale hype.
Gheh, dat detail was me nog niet opgevallen. En dat zijn van die zaken die in het echt een “make or break” kunnen maken…
Ik ben heel serieus de Alpine Eagle aan het overwegen. Concreet ook die die in het blauwe gedeelte staat, als ik die voor een prijs zou kunnen hebben die ik momenteel kan betalen. Wordt vervolgd
Ik begrijp je volledig maar dit is nu eenmaal hoe het is, in realiteit liggen de prijzen veel hoger.
Ik zie persoonlijk geen/weinig alternatieven voor een RO als dat het horloge is die je echt wil, als ik de foto van de bracelet van die GP hierboven zie is het wel helemaal duidelijk dat je dat gevoel niet gaat hebben denk ik dan…
Neem me niet kwalijk, maar daar kan je pas over oordelen als je er effectief eentje in je handen hebt gehad. Een Bell & Ross ziet er geweldig uit op foto’s, maar als je er eens eentje vastneemt dan weet je meteen waar de corners gecut zijn. Dat zie je niet op foto’s.
Dat zou ik nooit of te nimmer over hebben voor een Chopard. Dan mag de afwerking nog niveau APRO zijn, dergelijke prijscategorie moet je mijns inziens verdienen door de jaren heen.
Hot take: de horloge industrie is momenteel sowieso compleet de pedalen kwijt wat betreft retailprijzen. We zitten al met een gigantische inflatie en dan gaan ze nog eens price hikes BOVENOP de CPI doorvoeren van 30% en meer. Waanzin.
Overigens: stiekem vind ik de Laureato wel een betere kanshebber om een “keeper” te zijn, maar die zitten rond de 10-12k en dat risico wil ik niet nemen (+ dat bedrag kan ik er nu ook niet aan geven, dat geef ik toe). Ik geloof nooit dat je er vanaf komt voor meer dan 9k als je zelf aan de slag moet.
Dan denk ik dat een Alpine Eagle een veiligere gok is als je je broek niet wilt scheuren op doorverkoopwaarde. Het blijven zuurverdiende centjes.
In mijn hoofd geraakt Zenith niet van onder het LVMH stigma uit. En er is niks mis met LVMH, maar ik krijg er geen “independent haute horlogerie” gevoel bij. Dat heb je wel bij een GP of Chopard (volgens de Cobretti definitie, niet de FATC definitie ).
Dat wilt niet zeggen dat Zenith niet fantastisch is qua afwerking; ik vind het een topmerk en ik heb er eentje in de verzameling (El Primero Tipo CP2). En er staat ook nog altijd een A384 Chronomaster Revival op de wishlist trouwens, die komt er allicht wel ooit nog.
Maar ik heb niet het gevoel dat Zenith deze drang naar high end kan scratchen, somehow Het is ook een horloge dat je gewoon nog vaak ziet aangeboden worden ook, ze zijn niet erg zeldzaam ofzo.