Glycine Airman 36mm uit postpakket gestolen - UPDATE geld terug (post 189)

Factuur van wat? Gaat om bedrag dat door koper (mij) aan hem betaald is denk ik?

Oh ja, die discussie over die toevoeging in advertenties is wel eens uitvoerig besproken ja.
Volgens mij zonder eenduidige consensus zoals bij de meeste topics :see_no_evil::sweat_smile:

Het blijft gewoon K voor beide partijen, maar gelukkig verzekerd dus dan komt t wel goed lijkt me.

1 like

Nee, de verzender krijgt zijn aankoopbedrag terug.
Dus wat hij er voor heeft betaald en daar moet hij een factuur van hebben.

Staat gewoon op de site van PostNL.

1 like

Minder drinken zo vroeg op de avond Dagobert. Wat je koopt verzend je niet, dat ontvang je.

Ik heb het gemeld bij postnl, zou er binnen 7 werkdagen bericht van krijgen. Ga er niet van uit dat ik geld terug ga zien, we hebben het verlies gesplitst, het was gelukkig ook niet zo’n groot bedrag.
Aangifte ga ik denk ik niet doen, even op de blaren zitten en wat leergeld betalen en het de volgende keer wellicht toch maar anders aanpakken.

Merk overigens wel dat ik nu met wat minder plezier aan het zoeken ben, was op jacht naar een vintage Tissot pr 516, maar dat schuif ik maar even op de lange baan.

1 like

Misschien moet jij minder drinken.

Ik neem aan dat Sebastiaan het horloge niet heeft gevonden op straat.

1 like

Wat een kutzooi dit, ook al krijg je het geld terug je bent wel een mooi horloge kwijt. En waarschijnlijk komt die lul er ook gewoon mee weg ook, dat is het meest zure :confused:

Ik weet wel, ik doe voorlopig even alleen face 2 face kopen/verkopen.

1 like

Misschien… maar tot die tijd:
831657741c34d56a8b1980af0acc5b99

1 like

Ja je snapt het niet he.

De verzender/verkoper neemt een dienst af bij postNL.

Hij verkoopt iets waar hij een aankoop/inkoopfactuur van moet hebben voor als het pakket kwijtraakt.

2 likes

Apart. In dit geval zal @Sebastiaan ook van ander HF lid hebben overgenomen. Ook daarvan zal wel mogelijk zijn om betaling te laten zien ofzo, maar je zou denken (boerenverstand hoor) dat ze kijken naar huidige marktwaarde, oftewel wat een koper er nu voor overhad ipv de originele aanschafwaarde?

Ah via briefpost lees ik. Snap het. Bij ons verzekerde verzending.

1 like

Edit: Alles wat ik wilde zeggen is ondertussen al gezegd. Ik zal me er niet meer mee bemoeien :slightly_smiling_face:

3 likes

Dus dat is niet het bedrag wat de Geadresseerde aan de Verzender heeft betaald voor het horloge? Dus stel Sebastiaan had de Seiko via het forum gekocht dan is er geen factuur en dus geen verzekerde waarde?

1 like

Ik snap het. Niet in ontvangst genomen, dus geen eigenaar waarvan iets gestolen is en niet degene die de verzekering is aangegaan. Kromme is natuurlijk dat je wel betaald hebt. Webshop zou je nog van kunnen terugvorderen, maar als 2 particulieren kijk je toch liever naar de verzekering bij de vervoerder…

1 like

Overdracht = geldige titel (koopovereenkomst)+ geldige levering+ beschikkingsbevoegdheid vervreemder.

Levering kan vervolgens door feitelijk in bezit stellen, maar ook door op andere manieren . Zelfs door het goed (horloge in casu) onder zich te houden. Dat wordt dus enkel op papier geleverd. Denk aan koop van een horloge bij een horlogemaker, die deze nog onder zich houdt voor bijvoorbeeld een reparatie. Dan kan afgesproken zijn dat het eigendom toch al over gaat.

Kortom: feitelijk(middellijk) in bezit brengen, tenzij anders bepaald is.

1 like

Als niet aan de leveringsvoorwaarden is voldaan, is er geen sprake van koop en moet alles in oorspronkelijke toestand teruggebracht worden . Betaling dan dus ook retour.

Strikt juridisch dan.

Ik zou tegenover een particulier ook zeker niet op mijn strepen gaan staan, volgens mij komen jullie er samen prima uit.

Bij een webshop is het als het goed is ook verzekerd. Dan verhaal jij je schade op de webshop, en de webshop verhaalt het via de verzekering op de vervoerder.

Het verschil is nu wel dat als de verzekeraar uitkeert dat aan de verzendende partij is. Dan moet hij het natuurlijk nog wel even naar jou overmaken :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik weet alleen dat je een factuur moet kunnen overleggen en dat postNL in principe alleen de inkoopwaarde vergoedt.

2 likes

Gekke wereld. Oorspronkelijke inkoopwaarde (nieuwwaarde) was hoger. Inkoopwaarde van vorige koper op Hf was denk ik ongeveer gelijk. In beide gevallen zou ik marktwaarde verwachten.

Maja anyway, we horen het wel van PostNL in onze casus…

1 like

Geachte heer, mevrouw***,Het klopt inderdaad dat de waarde exclusief btw wordt uitgekeerd. U kunt dat hier ook nalezen, onder het kopje ā€˜Als er toch iets mis gaat’: http://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/verzendopties/verzekerservice/
"Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 5.500 euro per pakket."Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geĆÆnformeerd.Met vriendelijke groet,
Mena
PostNL Klantenservice

2 likes