Glycine Airman 36mm uit postpakket gestolen - UPDATE geld terug (post 189)

Dit is helder toch?

Het bedrag exclusief BTW is uitgangspunt bij een zakelijke verkoper. Dat is logisch, immers de verkopende partij verzekert het pakket en ontvangt de vervangingswaarde (zijn inkoopprijs). Aangezien de ontvangende partij (klant) niets heeft ontvangen, is hiermee de koop ongedaan gemaakt. Klant krijgt geld terug, dit is een bedrag inclusief BTW. De schade voor de verkopende partij is echter het bedrag exclusief BTW, aangezien de BTW afgedragen had moeten worden (aan de belastingdienst uiteraard). Deze afdracht hoeft nu niet te geschieden, aangezien er geen transactie heeft plaatsgevonden (deze is immers teruggedraaid), waardoor de schade de waarde betreft exclusief BTW. Daarnaast is zijn schade het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs (zijn gederfde winst aldus). Logisch, want je gaat je winst niet verzekeren (dat zou immers meer kosten), plus dat je (in theorie) een vervangend exemplaar zou kunnen leveren.

Aangezien het hier gaat om een particuliere verkoper, is het zaak het bedrag van de transactie te kunnen aantonen (Edit: dus bijvoorbeeld bankoverschrijving). Let op! Hier geldt GEEN correctie voor (fictief) BTW. Immers, er is geen sprake van BTW. Je hebt kans dat De Post dit wel probeert, maar laten jullie dit alsjeblieft niet accepteren, aangezien er geen sprake is van BTW. Enerzijds kunnen ze dat proberen om het te vergoeden bedrag te beperken, maar ook is het heel wel mogelijk dat ze hier iets over gelezen hebben, maar eigenlijk te weinig kennis of abstractievermogen hebben om de materie te begrijpen. Dit is altijd lastig, wanneer je met ‘domme’ mensen te doen hebt (dit bedoel ik niet denigrerend, maar is in deze context van toepassing wanneer mensen niet tegen hun taak zijn opgewassen).

Eigenlijk kraakhelder. Maar laat je niet een oor aannaaien door die gasten.

Good luck!

7 likes

Super, dankjewel voor deze toelichting erbij!

:pray:t2:

2 likes

Niet normaal! Ik krijg gewoon zin om decoys te gaan versturen met een tracker er in gebouwd! :face_with_symbols_over_mouth:

1 like

FTFY :sunglasses:

Ja, of een klein potje ebola met een kleine springlading die op afstand is te activeren. :face_with_symbols_over_mouth: :mask:

2 likes

3 likes

Sowieso… Heb je aan rechtsbijstand gedacht? Die bel ik voor allerlei lullige zaken, zoals een geschil over een factuur (privé). Misschien eens juridische raad vragen, als je een rechtsbijstand-verzekering hebt tenminste…

Ja die kon je nog wel eens goed nodig hebben na de clusterbom… :sweat_smile:

Hij zegt toch precies dat het eraan ligt wat je afspreekt?

Geen afspraak = risico verzender.
Wel afspraak = wat beide partijen overeenkomen.

Het is allemaal niet zo lastig.

1 like

Is kut!
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar kopen binnen Nederland en elkaar even ergens zien om de deal te sluiten.

Hahaha dank je wel voor deze :ok_hand: hier heb ik smakelijk om moeten lachen :rofl:

Onzin. Tegenwoordig weet iedereen dat het beter is om niets met de post te sturen. Als het dan toch moet dan is het risico voor de koper. Uiteraard wel als zodanig communiceren.

En dus iets afspreken…

Man man man. :pensive:

Kun jij dat onzin vinden, maar het is toch echt zo.

Zouden we als forum(leden) niet een account bij Mikropakket kunnen hebben. We sturen met elkaar voor tonnen door Nederland aan waardevolle spullen.

1 like

Wat ontzettend balen zeg! Hopelijk neemt postnl z’n verantwoordelijkheid en krijg je het volledige bedrag terug. Wel echt balen dat je op deze manier je lang naar uitgekeken horloge mis loopt.

Op een paar honderduizend pakketten. Schrikbarend.

Maar het blijft klote…

Ongelofelijk dat dit zo vaak gebeurt!

Op een paar tientallen die op dit forum verhandeld werden.