Glycine only

NA, een heel andere Glycine: de Bienne 1914. Super eenvoudig maar werkelijk prachtig uitgevoerd en uitmuntend afgewerkt horloge van net geen 40MM. Merkwaardig smalle lugs van 18MM, die het horloge in mijn ogen een extra elegantie en vintage gevoel geven. De hele kast is geborsteld, op een “polished edge” na over de hele lengte van de lugs, die nauwelijks opvalt maar door de andere lichtval de vorm van de kast toch accentueert. De kast heeft mooi gebogen lugs waardoor het horloge prettig op de pols ligt. De kwaliteit van borstelen (echt superfijn geborsteld, foutloos) en polijsten is magnifiek, zeker gezien de relatief bescheiden prijs van 495 euri op de Glycine-EU website. Prachtig bol saffierglas erop dat de ouderwetse acryl glaasjes aardig benadert. Binnenin een Sellita SW200-1, volledig OK uurwerk voor een horloge van amper 500 euro. Gisterenmorgen besteld, vandaag zonder kosten bezorgd. Ook presentatie en verpakking is echt klasse voor deze prijs, zeer verzorgd.

Ik ben van plan om hem ook op een goede kwaliteit perlon band te proberen, en overweeg zelfs er speciaal een Bonklip of Forstner Klip metalen band bij te bestellen, ik denk dat die allemaal prima bij de vintage uitstraling van het horloge passen. De standaard leren band is trouwens ook niet verkeerd, ongelofelijk soepel en heel dun. Super comfortabel. Stiksels mooi gedaan, gewoon een nette band. Zo’n beetje het enige minpunt wat mij betreft: afleesbaarheid in slecht licht is niet best: als het licht niet op de wijzers valt vallen ze weg tegen de achtergrond en de ontspiegeling had ook beter gekund voor mijn gevoel.

Al met al voldoet het horloge qua afwerking en uitstraling geheel aan mijn verwachtingen, ga dit met de feestdagen met heel veel plezier dragen.

12 likes

Fraai horloge! Had voor mij persoonlijk zelfs nog iets kleiner gemogen. Ik zou ook niet schromen om er een nog mooiere leren band tegenaan te gooien. Met zo’n upgrade til je het geheel naar een hoger niveau.

1 like

Erg mooi! Zeker voor dat geld.

1 like


De Airman No1 nog maar een keertje.
Voor mijn pols (18.5 cm) is deze 36 mm ook prima.

7 likes


Nog eentje in natuurlijk lucht, buiten. Ik vind het contrast van de gepolijste wijzers en cijfers tegen de donkerblauwe sunburst prachtig.

9 likes


De Glycine Airman vintage ‘NOON’ (de 42mm) op een canvas bandje.

4 likes

De bronzen Combat Sub GL0188, nog steeds een van mijn meest gedragen horloges.

6 likes

Dit is de Glycine Airman Noon, 42mm. In dit specifieke geval betreft het de fiffer-travel-watch, dus hij logeert helaas maar tijdelijk bij mij. Ik vind het een mooi en fijn horloge. Maat is goed, al lijkt hij op de foto dichtbij te groot. In werkelijkheid is dat niet zo vanwege de goede vorm van de lugs. 24uurs tijdsmeting went erg snel, komt ook door de duidelijke wijzerplaat.

8 likes

KMU 48 mm gigant, veel te groot voor mij, maar toch heel mooi. Horloge met hoog heritage gehalte: KriegsMarineUhr.

3 likes

Die was er toch ook in een kleiner formaat?

Nee, dat was de F104, die heb ik ook in het grote formaat en is meer een Flieger. Heeft een prachtige uivormige kroon

1 like

Klopt, deze dus. Hier mijn 40mm uitvoering.

13 likes

Heel fraai. Ik heb deze in de 47 mm variant in het blauw. Heel mooie lug-bandaanzet-constructie.

1 like

Deze kende ik helemaal niet, mooi! Die aparte bandaanzet heeft wel wat vind ik.

2 likes

Glycine Incursore ooit gekocht begin 2000, verkocht aan een collega, later spijt en paar jaar geleden opnieuw kunnen kopen in Italië. Recent een Hirsch Tritone semi mat-zwart leren horloge bandje er aan gezet en dat levert een hele mooie combinatie op. Het langzame 18.000 vph uurwerk iedere dag met de hand opwinden en loopt verassend goed op tijd. Dit horloge gaat niet meer weg.

7 likes

Ziet er nog prima uit!

1 like


De Chief in de zon.

14 likes

Heb de Forstner Klip, een Amerikaanse versie van de Bonklip besteld voor mijn Glycine Bienne 1914. Dit is een zgn. “bamboo style” of “ladder” bracelet. Dit type banden zijn, als ik het verhaal goed onthouden heb, in de jaren twintig ontworpen en later in de jaren vijftig populair geworden. Mede door het succes van de Serica 4512, die met een Bonklip geleverd wordt, is de belangstelling voor dit type band weer opgeleefd. Deze banden zijn flinterdun, en door hun aparte constructie bijna traploos (in heel kleine stapjes, nl. de “treden van de ladder”) op elk moment in lengte aan te passen. Daardoor is de band zeldzaam comfortabel, dit is echt de meest comfortabele band die ik ooit gedragen heb. Je kunt hem precies zo strak trekken dat hij aansluit, maar niet knelt; daardoor ligt het horloge, ondanks de lichte constructie van de band, steeds heel mooi op je post zonder te wiebelen, niet te los, niet te strak. En als je pols in de loop van de dag wat opzwelt maak je hem even wat losser, kwestie van even de gesp losmaken en hem iets minder strak weer vastmaken. Verder is de afwerking (van de Forstner althans, voor de Bonklip kan ik dat niet beoordelen) echt top. De “treden” van de ladder zijn heel fijn verticaal geborsteld, terwijl de verbindende schakels aan de zijkant gepolijst zijn. Het geborstelde is zeldzaam regelmatig en superfijn uitgevoerd, wat een heel mooie matte glans geeft, die contrasteert met de gepolijste zijkant.

Ik vind deze ouderwetse band perfect passen bij het jaren vijftig ontwerp van de Bienne 1914. Toen ik het horloge vlak voor de kerst kocht speelde ik al met het idee er deze band bij te bestellen. Het maakt het horloge iets minder dressy en iets meer een EDC die bij elke outfit past en het draagcomfort is daarbij ongeëvenaard, ik kan het niet anders zeggen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Dat nou ook weer niet. Zo lijkt me de band minder geschikt voor echt grote en wat zwaardere horloges. Met de 39mm van de Bienne 1914 gaat het prima, ook mede doordat het horologe niet heel dik en zwaar is. Verder vind ik dat het bijna onbeperkt aanpassen van de lengte ook betekent dat je elke keer bij het omdoen even zit te zoeken naar de juiste “strakte”, je kunt niet als het ware een favoriete lengte instellen. Daardoor kost het omdoen iets meer tijd dan met een reguliere sluiting. Het zeldzame comfort en de aparte uitstraling weegt daar voor mijn gevoel echter ruimschoots tegenop dus ik neem dat maar op de koop toe. Dan nu tijd voor wat plaatjes, kan ik ook gelijk deze heerlijke Glycine nog eens in volle glorie showen:





6 likes


De Glycine Airman Base 22 purist met crème wijzerplaat.

5 likes

Mis nog 12 uur op de bezel :grin:

12 likes