Glycine only


Mooi brons is niet lelijk :wink:

7 likes

Ik vind het wel mooi, maar hoe praktisch of onpraktisch is dat brons nou in de praktijk? Twijfel daarover heeft me er aldus van weerhouden een bronzen duiker te kopen, bang dat het gaat corroderen als je ‘s zomers flink zweet.

Eerlijk gezegd vind ik de band vrij dun en smal ten opzichte van het horloge. Automaten bestonden natuurlijk al maar ik denk dat veel horloges uit de jaren 50 nog gewoon dunnere handopwinders waren.

Ik heb bij deze geen last gehad van corrosie, zal aan de legering liggen waarschijnlijk. Deze verkleuring is het resultaat van een half jaar. Daarvoor 1 keer weer laten glimmen door schoonmaken met een wattenstaafje en citroensap.
Een groene pols heb ik nog niet gehad :wink:

1 like

Daar heb je helemaal gelijk in. De band is alleen zo flinterdun dat die ten opzicht van elk horloge dun is. Dit horloge is 11,5mm dik, nou ook weer geen knoeperd, en dat is dan ook nog inclusief het bolle glaasje.

Wat betreft de breedte: de band is 18mm, maar dat is de lug width van dit horloge ook ook dus hij had niet breder kunnen zijn. De lug width van het horloge zelf is dus al smal in verhouding, vrij afwijkend voor een horloge van 39mm, maar dat is nou eenmaal het ontwerp van het klokkie zelf. Een leren band oogt op dit horloge ook vreemd smal.

Het gekke is echter dat je de Forstner Klip in lug width van 18 t/m 22 mm kunt krijgen, maar de band zelf blijft altijd dezelfde 18mm, alleen het aanzetstuk wordt dan breder. Dus bij een horloge met 20 of 22mm lugs wordt die indruk van een smalle band nog veel sterker.

1 like

De trouwe ouwe

afbeelding afbeelding

12 likes

Na een tijd zonder een Glycine begon ik weer terug te verlangen naar een Combat Sub. Ik ben vorig jaar in Biel/Bienne geweest voor de eerste #speedytuesday sinds covid. En terwijl ik de stad bekeek kwam ik langs een mooie kleine manufactuur.
Op de muur stond
“MANUFACTURE GLYCINE”


Sinds die tijd was ik op het juiste moment voor een rebuy aan 't wachten.
Vorige maand zag ik de advertentie van @mechaniekje, effe in de gaten houden.
Het was precies de versie die ik graag wou hebben. De prijs was zo gezakt dat het bijna stelen was geworden :rofl:
Bovendien was het er een uit het Pre-Invicta tijdperk.
Dus hier issie…

Stalen band is onderweg.

22 likes

Mooie combat!

2 likes

8 likes

Is dit de quartz versie? Mooie kleur plaat wel.

1 like

Leuke versie! Ken ik niet.

1 like

Ja klopt! Uurwerk is een Ronda 6203 B met 5 jewels.

1 like

Die zie je niet vaak. Stond laatst ook op mp.

1 like

Even een laatste ere rondje voor mijn geliefde Combat Sub. Het was een Seiko 5je die mij het horloge gat in trok maar het was deze Glycine die mij op de bodem verankerde. 🥲

Als deze nog eens in de 39 case wordt uitgebracht… :money_with_wings:

Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zoveel plezier aan beleeft. :grin:


10 likes

Eigenlijk zou ik deze variant wel op de stalen band willen, glycinestore.eu biedt hem op de rubberen band aan en ik ben niet zo’n fan van rubberen banden. De stalen band er los bij kopen vind ik dan weer in verhouding erg duur worden. Vind dit wel één van de mooiste uitvoeringen.

3 likes

Leuk man, die foto’s van het pand! En een mooi horloge natuurlijk. Doordat ik onlangs de Bienne 1914 kocht ben ik onder de indruk geraakt van wat je bij dit merk voor je geld krijgt qua afwerking en materialen, echt een mooi merk met weinig poespas maar karakteristieke, degelijke horloges met een eigen smoel en mooi uitgevoerd. Een Combat Sub gaat er ook snel komen in mijn bescheiden verzameling, zeker weten.

2 likes

Volgens mij is deze wel ooit ook met stalen band te koop geweest. Misschien wat plekken zoals als Chrono24 in de gaten houden?

1 like

Wat wil het toeval: mede-forumlid JohnD had een Combat Sub te koop, en nog wel één van de twee of drie uitvoeringen waartussen ik zat te twijfelen: de GL0185. In bijna-nieuwstaat èn met als extraatje naast de stalen ook de originele rubberen band, wat wil je nog meer. Hij is van 2019 dus nog het model met drilled lugs en het inmiddels alweer vervangen logootje met de vleugeltjes. Kortom, weer een geslaagde match van de horlogemarkt hier op het forum. Mijn familie heeft me gepusht om hem eerst maar eens op de rubber band te proberen, omdat ik steeds al mijn horloges op stalen banden draag, maar ik vind stalen banden nou eenmaal prettiger dragen dus ik denk dat hij vroeg of laat over gaat naar de stalen band.

13 likes

Gefeliciteerd man!

ok je hebt me overtuigd, dat wordt een toekomstige bestemming . heb hem even op Wikipedia gezocht en topstad :sunglasses:
Wilde eigenlijk de Tudor Hydronaut maar de Glycine is ook wel erg aantrekkelijk :stuck_out_tongue_winking_eye::grin:

1 like