Ik heb er inderdaad wel eens iets over geschreven, gevonden via Google hoor dus ook bij mij even geen parate kennis. Maar als jij het zegt, dan is het zo …
PS Kijk eens: Klik.
Ik heb er inderdaad wel eens iets over geschreven, gevonden via Google hoor dus ook bij mij even geen parate kennis. Maar als jij het zegt, dan is het zo …
PS Kijk eens: Klik.
Geen specieke GMT voor nodig eigenlijk…
De oorspronkelijke breder gebruikte benaming stamt uit lang geleden toen GMT nog een referentijd was, en geen tijdzone zoals nu.
Ondanks dat een 24 uurs wijzer al langer bestond is de breder gebruikte benaming “GMT” bij horloges ontstaan in de jaren ‘50, toen jet motoren wat breder ingezet werden bij vliegtuigen en de wereld makkelijker en sneller overgevlogen kon worden.
GMT, toen dus een referentietijd, werd in de luchtvaart gebruikt en het was nu handiger om deze tijd te hebben omdat men daadwerkelijk meerdere/veel tijdzones in korte tijd kon doorkruisen.
GMT bestaat als zodanig niet meer, tegenwoordig is UTC de standaardtijd in de luchtvaart (en scheepvaart, internet, …).
Ik heb mijn GMT wijzers altijd op UTC staan omdat dat voor mij handig is. Maar er is geen goed of fout. Heb je familie of collega’s in een andere tijdzone? Dan dan dat ook een handige tijd zijn om in te stellen. Sommigen zetten hem op de zelfde tijd als de 12 uurs wijzer, sommigen gebruiken hem op vakantie voor de “thuis tijd”. Doe lekker wat voor jou handig is
Nee goed verhaal hoor! Ik scroll alleen veelste snel
Ik zal nog eens de moeite nemen
Je hebt ooit eens een TOPic (TOP in hoofdletters omdat 't topic top is … ) geschreven over GMT et cetera. Erg leerzaam!
Hier nog even een linkje voor wie het gemist heeft:
Gewoon lekker zoals ik het wil. Mijn tweedetijd-wijzer staat, zolang ik in Europa ben, op de echte(winter) tijd. Mocht ik onverhoopt elders op de wereld terecht komen kijk ik dan wel waar ik het wijzertje zet, wat dan handig is. UTC? GMT? Boeien…
Op de dagen dat er gerapporteerd moet worden staat de mijne op Osaka tijd. Dan weet ik wanneer ik de collega’s uit hun bed bel
Tenzij je maar naar 1 bestemming reist en je je horloge hier van tevoren op aanpast. Dan kan de GMT-wijzer gebruikt worden om de thuistijd aan te duiden
BTW: heel duidelijk en eenvoudig het onderscheid uitgelegd tussen office/caller GMT en traveller GMT. Waarvoor hulde
Ook genoeg video’s met duidelijke uitleg te vinden hoor.
Ik gebruik de bezel icm gmt hand, voornamelijk omdat mumbai 3,5 uur voorloopt.
De wijzers staan dus bijna altijd op lokale tijd en de bezel op niet lokaal.
Zo zie ik in een opslag hoe laat het daar is
dat zeg ik toch ook?
Het ligt er een beetje aan hoe de GMT functie beschikbaar is bij het horloge.
Van links naar rechts:
MR-G: grote wijzers op de tijdzone waar ik nu ben, links boven een 24 uurs klok met 1 wijzer, links onder de 2e tijdzone (nu UTC/GMT).
Citizen U680/PMV nogwat, grote wijzers op de tijdzone waar ik nu ben, midden boven UTC (staat er ook op, is een ‘offset’ ten opzichte van de hoofd tijdzone, rechtsbovenin een 24 uurs klok, digitale display kan worden ingesteld om een 2e tijdzone naast UTC weer te geven.
Steinhart (Sellita SW330-2) - de GMT wijzer is in gebruik als 24 uurs klok op de huidige tijdzone.
Ja inderdaad. Sorry, Ik had het over de caller-GMT. dus fout geciteerd
Welke GMT heb je onderweg want er is nogal wat verschil?
Verschilt per horloge. Bij een zogenaamd “true GMT” horloge laat je de 24 uurs wijzer ongemoeid en pas je de 12 uurs wijzer stapsgewijs per uur aan. Het uurwerk loopt gewoon door terwijl je dit doet. Dit type uurwerk heeft mijn sterke voorkeur.
Geen true gmt maar een simpele Seiko ssk001 om mee te werken en zorgeloos mee op vakantie te gaan.
Het ging me voornamelijk om er achter te komen op welke verschillende manieren deze functie nog word gebruikt vandaag de dag.
Bijna.
Het zuiden.
Richt de uren wijzer naar de zon.
Het zuiden bevindt zich dan midden tussen de uren wijzer en de 12.
En daar heb je geen GMT voor nodig, trouwens