Goed horloge of goed verhaal?

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je betaalt voor de combinatie. Alleen het ontwerp is niet zo veel zonder het merk.

Cartier Tank is denk ik wel één vd meest herkende horloges

1 like

Even advocaat van de duivel :imp:

Ik lees veel over de moonswatch. Het is inderdaad een plastic horloge en het leunt zwaar op de heritage van de Omega Speedmaster.
Maar als we diezelfde argumenten gebruiken, dan leunt toch elke Omega speedmaster op zijn eigen heritage?
Bij de Moonswatch betaal je ‘slechts’ 6% van de prijs van een speedmaster en je krijgt dus dezelfde heritage en hetzelfde verhaal.
Het feit dat er goedkopere quartz en plastic horloges zijn doet er niet toe. Er zijn immers ook véél goedkopere automatische en rvs horloges te vinden dan de Omega Speedmaster.

2 likes

Ik zie de large op leer nu op meerdere sites (official cartier en S&C) voor 3800. Die heb ik voor effectbejag en voorsorterend op een eventuele verhoging per 1-1-25 op 4k afgerond.

Die tank must large gaat hier op HF tweedehands al voor 3k+. 3450 voor een nieuwe is dus wel zoeken, vermoed ik.

Verder deel ik je mening over Cartier en de Daytona voor de volle 100%. Had het niet beter kunnen zeggen.

Ja + de zin erachteraan: “en dit is daar de goedkope plastic nep speelgoed knock-off versie van.” Verder is het verhaal hetzelfde.

Precies dit. Net als Apple die geen laders meer bij de telefoons doet in het kader van het milieu. Het is gewoon geldbesparing. Net zoals Albert Heijn die niet meedoet met de 6 flessen cola halen 5 betalen. Want extra plastic en dus slecht voor het milieu. Daar adverteren ze ook mee :man_facepalming:t2:

2 likes

Klopt. Je kunt immers ook niet dezelfde kwaliteit verwachten voor maar 6% van de prijs!

1 like

Maar dat is ook alles wat je krijgt. De prul waarin je het krijgt heeft erg weinig kwaliteit. En de verhouding tussen het verhaal en wat je er aan kwaliteit voor krijgt was volgens mij de vraag van het topic. Overgins denk ik dat er nog veel slechtere kopen zijn, maar dat terzijde.

Ik denk het niet. Sterker nog; ik denk dat de ontwikkelingskosten van goed ‘vegan’ leder de bandjes misschien wel duurder maakt dan een eenvoudig leder bandje wat er normaal bij zat.

Dat l*lverhaal van apple over die lader is natuurlijk wel gewoon extra marge maken en de AH maakt er tegenwoordig een sport van haar klanten te belazeren via sluikse marketing praktijken. Alhoewel, sluiks… ‘om het milieu te ontlasten nemen wij uw geld aan maar geven we u er minder producten voor terug’ is niet echt sluiks meer te noemen’ :roll_eyes:

Maar ik denk toch echt dat dit van Cartier inspelen is op een groeiende vraag naar dier(-enleed-)vrije producten. Net als die luxe stoffen interieuren die je tegenwoordig op een grote Volvo of Range Rover kunt bestellen.

3 likes

Als ik mij niet vergis is de “lederen” bekleding, zeker bij instapniveaus, al járen van kunstleer?

Wanneer je 500k uitgeven aan een horloge dan zijn die andere zaken ook geen probleem.

3 likes

Mwoh, als je zoveel geld hebt dat 500k effectief geen waarde meer voor je heeft klopt dat. Maar ik houd er voorlopig een ander prioriteitenlijstje op na. En daarop ontbreekt een horloge van 500k

1 like

Alle ‘ik ga zodra ik die doekoes heb als eerste een 500K Daytona halen’ van mensen die IRL niet verder komen dan een Subje veilig in de kluis geloof ik niet.
#dromenmagaltijd

1 like

En wanneer ben je dan wel goed genoeg volgens jou?

Dus als liefhebber van horloges heb je het in jou ogen helemaal gemaakt op het moment dat je meneer Patek laat huilen? Ok…. Bijzonder

100% Daytona. De Speedy oogt te kaal vind ik. De Speedy lijkt ook wel een beetje van de oude Daytona afgekeken.

1 like

Zo zijn ze perfect :sweat_smile::beers:

Nb die zwarte heeft iets grotere subdials.
Nb 2 en realiseer je dat dit ongeveer uit dezelfde tijd (geest) is als een speedy.

3 likes

Wat probeer je met het tweede te zeggen?
Naar mijn idee was de speedmaster voor zijn tijd vooruitstrevend qua maatvoering en kastdesign. Ook de kwaliteit van de kast beter dan de meeste concurrenten.

De Daytona is een typisch doorsnee 60s chrono’tje, waar ook UG, Heuer, Gallet, etc op had kunnen staan.

Haha. In elk geval niet wat jij na deze zin interpreteert.

Er was hierboven een kleine discussie over -imho- vreemde verhouding van een speedy (en bij een panda valt dat extra op). Normaal valt dat natuurlijk ook niet op omdat de subdials dezelfde kleur al de rest van de plaat hebben.

Die discussie werd ineens in vergelijk getrokken met een moderne daytona. (Dat slaat überhaupt kant nog wal). Maar wellicht wel met een 4 digit Daytona. Daar zijn de verhoudingen imho in elk geval beter dan bij een speedy.

Hadden die ook niet een mooie kast? Toch ook niet zomaar een jaren ‘60 chrono.

Oh en de kast van de Daytona was nou juist zo mooi. Sterker, nog altijd. Oyster voor de win. :sunglasses:

Alhoewel die vroeger subtieler was.

:beers:

1 like

Ik vind de Daytona-kast en ook UG-kasten heel mooi. Ben dol op vintage chrono’s en zeg ook niet dat de speedy kast veel mooier is, maar deze was in de jaren 60 wel zijn tijd vooruit zowel qua design, afmeting als kwaliteit.

Afgezien van de band voelt een 60/70s speedmaster 95% als een moderne speedmaster. Een vintage daytona voelt niet eens een beetje als een moderne (en dat is positief in dit geval).

2 likes

Zowat alle horloges behalve Seiko vijfjes, Citizen Eagle 7, Orient ***, Casio G-Shock en pre-1996 Swatchjes zijn toch meer geblaat dan wol?

Vind ik wel een grove stelling. Buiten dat, Ik doel meer op: welke horloges worden nou vooral verkocht/gekocht vanwege het verhaal?

Er is niemand die een Omega Aqua Terra of Longines zulu time of veel microbrands zoals christopher ward koopt voor het verhaal (wat er is nauwelijks verhaal)