Goedkope horloges vs dure horloges

Dat verschil is iets kleiner.
Een tweedehands Rolex vind je echt wel voor ~€5000. Een tweedehands Lamborghini of Ferrari voor €35000 als je een beetje goed zoekt. Zeker als je de tractoren niet uitsluit :joy:

En ja, een auto is veel duurder om te onderhouden, zéker zo een. Desondanks is het makkelijker om een lening af te sluiten voor een auto dan voor een horloge, én kan je je met een auto verplaatsen. De verzekering valt zelfs nog wel mee, zolang je maar een garage hebt en geen 21 jaar bent.

Voor iemand die de exclusieve Jaap uit wil hangen én die niet al teveel kilometers rijdt is een Ferrari 348 helemaal geen gekke investering. Valt waarschijnlijk meer mensen op dan dat klokje om je arm.

1 like

Mooi onderwerp om op een winteravond bij de open haard, voorzien van een Cubaan en glas cognac, weloverwogen te beschouwen. Op tafel ligt mijn dit jaar aangeschafte Grand Seiko SBGA 279 en idem Precista PRS 18 Q. Ik vind het beiden top horloges, waar ik met veel plezier en voldoening naar kijk en die ik bij tijd en wijle om de pols slinger. Voor die ene GS zou ik een stuk of twintig Precista’s aan boord hebben kunnen halen. Maar dat is niet de overweging. Tevredenheid, voldoening, draagbaarheid, dat speciale, dat onzegbare, het plezier, de levensvreugde, bij beiden heel groot. Ik vergeet de prijskaartjes. En geniet!

10 likes

Er zit wel wat in de discussie. En ik geef het eerlijk toe:

Ik zou nooit heel veel geld aan een Seiko uitgeven omdat het toch “maar” een Seiko is.
De Marinemaster is een prachtig horloge maar dat weerhoudt mij er toch van.

Voor mij hoort bij een premium merk dat het premium is. Seiko is dat niet.

3 likes

Ik deel dat gevoel met je @mr_brakke, of eigenlijk deelDE ik dat.
Totdat ik Seiko’s begon te zien die toch wel héél fraai afgewerkt zijn en een heel bijzonder uiterlijk hebben.

Je verwacht niet “verliefd” te worden op een Seiko. Zoals je ook niet verliefd verwacht te worden op het buurmeisje waar je al 20 jaar “hoi” tegen zegt. Betekent in mijn geval niet dat het niet kan gebeuren; behalve dat ze eigenlijk toch wel heel aardig is en leuke humor heeft, kon dat buurmeisje kon nog weleens ontzettend mooi in elkaar zitten als je van wat dichterbij kijkt. Misschien zit 't wel ontzettend lekker, zo om je pols.

De Seiko dan dus :slight_smile:

3 likes

Ik denk dat jij dan een verkeerd idee hebt van Seiko, want bijvoorbeeld naast de Marine Master, maakt Seiko nog wel een paar minder goedkope horloges. Naast de Grand Seiko, die je hopelijk wel als premium (of toch uit het hogere segment) kunt aanvaarden, maakt Seiko ook bijvoorbeeld de Astron dat is toch ook een horloge waar je zomaar 2k+ voor kunt neertellen. En zelfs in de Presage kun je bijvoorbeeld voor de SRQ023 of de SRQ025 2K betalen, maar dit zijn bijvoorbeeld wel horloges met een 8R48 binnenwerk…
Seiko’s uit de hogere prijsklasse mag je niet vergelijken met een Seiko uit een lagere prijsklasse dat zijn twee totaal verschillende producten…

En dat Seiko voor Jan met de pet niet uit een zelfde klasse komt als bijvoorbeeld … (vul daar maar een merk in) kun je enkel als een voordeel zien, want zo wordt je ook niet onmiddellijk als pocher aanzien.

Maar voor Jan met de pet zijn echte premium merken meestal wel onbekend hoor :wink: en dan spreken we niet van die massa producten als Rolex, Omega of Longines of een trapje lager (luxe ipv premium) als Oris, Tissot, Certina…

Neen voor mij mogen sommige horloges van Seiko zeker naast vele Zwitserse Luxe horloges staan ze zijn zeker evenwaardig.

2 likes

Marketing is alles, en het horloge blijft voor de man een sieraad en heeft daarmee zijn functie. Hier omheen verzint men de reden waarom hij deze heeft of wil hebben. De keuze van een horloge ,kleding, auto e.d heeft meerdere onderdelen die meer of minder mee wegen in de keuze. Zo zijn Budget imago mode historie en nog meer zaken betrokken bij de keuze. Puur rationeel of emotioneel word er nooit een keuze gemaakt.

1 like

Dat maakt je in mijn ogen een vrij oppervlakkige denker. Zeker op dit gebied. Daarmee zie ik je liever als advocaat dan als rechter.

Dat is geen sneer. Het is ook niet lullig bedoeld, het plaatst je gewoon in één van twee categorieën mensen die onder andere in Zen and the Art of Motorcycle Maintenance aan bod komen.

1 like

Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat van de tweede groep hier relatief veel zitten aangezien het een liefhebbers forum is.

En denk (weet eigenlijk wel zeker) dat de horlogemerken liever doen wat de massa aanspreekt

1 like

To f.a.t.c : Mijn relaas was niet op persoonlijke oogpunt geuit. Maar zo is het wel wetenschappelijk onderzocht hoe het werkt bij aankopen van producten. Zelf ben ik behoorlijk bevooroordeeld en heb een behoorlijke stevige mening die niet altijd goed uit te leggen valt. Ook onderbuikgevoelens en ervaringen van anderen neem ik zo mee in mijn oordeel, die ik ook als een blad aan de boom zonder schroom kan wijzigen. Ik heb dat ook met horloges en begrijp dit van iedereen hier ook heel makkelijk.
Al koop ik zo een gitaar van duizende euro’s of een muziek luister setje waar anderen een auto voor kopen dan vind ik het geld uitgeven aan een horloge een lastige kweste. Maar dit weet ik zeker tot nu en niet verder. Misschien zit ik over enkele tijd in de Rolex topics te flaneren. Maar nu wil ik een Seiko, nouwja ik ben tevreden en moet niks.
Emoties, begeertes ,het heeft ook iets menselijks hè

Goed boek!

2 likes

Jij snapt het :facepunch:t2:

Barbaar die je bent

1 like

Ome @HanDavinci houdt van dingen die het doen. Da’s al. :grinning:

Over de Mercedes kunnen we dan nog wel discussiëren…

…maar als het het vooral moet doen, dan heb ik nog altijd liever een oude Lamborghini (eventueel met een paar tweaks) dan een oude Aston Martin :rofl: Engelse techniek, wat een drama. En als je dan een keer wat hebt en je stopt bij een universeel garagebedrijf moeten ze eerst nieuw gereedschap aanschaffen voor ze bij wijze van spreken zelfs maar de motorkap open krijgen.

2 likes

Jup. Of:

1 like

Wat ik geweldig vind van bv een merk als Patek, ze hebben klokken van over de ton, die niet van edelmetaal zijn en total niet opzichtig. Die worden zeker niet gedragen van ‘zie mij nou eens’ kan ik zeer waarderen, dat zijn echte liefhebbers!

Totaal anders als de klokken die ook in die prijsklasse zitten zoals een Franck Mueller & Richard Mille, die zijn wel zo schreeuwerig zo van ‘zie mij eens’!..

Ik kijk wel naar de waarde van een klok als ik die wil kopen, ik koop sporadisch nieuw, maar heel graag 2de hands en dan bij voorkeur van een horlogeforum zoals deze

Dan heb je betrouwbaarheid en een nette prijs en indien je wil verkopen krijg je meestal je centjes weer terug en dat is toch wel leuk. Dus ik stem daar oa ook mijn aankopen op af, houd de hobby betaalbaar

Zo wilde ik al heel lange tijd een automatisch Bullshead horloge, dan bij voorkeur een Seiko, maar uit die betreffende periode zijn ze vrij kostbaar en zien er vaak niet op hun best uit, ik weet niet of er nog onderdelen voor te krijgen zijn, maar restaureren zou een optie zijn om de klok echt weer mooi te krijgen en dan word het erg kostbaar

Deze Seiko vind ik zo gaaf omdat de Japanners de eersten waren die een automatische chronograaf hadden gemaakt, iets eerder dan de Zwitsers, dus daar had ik een klik mee

Als alternatief heb ik een Stuckx Panda Bullhead chrono aangeschaft (overgenomen van HF lid), schitterend model en afwerking met een automatisch NE-88 uurwerk, wat eigenlijk een Seiko 8R28 uurwerk is die je ook vind in de Ananta en de duurdere Velatura klokken, vanaf € 1500 - +3000

Kijk deze manier heb ik dan extra lol in de hobby

Genesis

4 likes

Dat is wel waar.

Al is dat in de motorwereld niet waar. Triumph laat tegenwoordig zijn motoren in Thailand in elkaar zetten, en wat ze daar verder ook doen, ze zijn betrouwbaarder dan een BMW. :slight_smile:

In de horlogewereld zou dat Christopher Ward zijn. Assemblage in Zwitserland (voor tenminste 60% dan) onder het toeziend oog van een Duitse horlogemaker. Het lijkt de ontstaansgeschiedenis van Rolex wel. :slight_smile:

@drex: Die pick-up is dan ook cooler dan bijna alle sportauto’s die ik hier voorbij heb zien komen. Mijn ultieme auto zou eens een oude land-cruiser zijn die ik door een stoffeerbedrijf van binnen zou laten isoleren en pimpen.

Daar is het laatste woord niet over gesproken. :slight_smile: Dit is een leuk stuk wat op de nuances van die race ingaat:

http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

De laatste alinea slaan we even over, want dat lijkt mij gelul in de ruimte. :slight_smile: Hoe dan ook doet dit mij er aan denken dat ik nog eens een Buren Super Slender intramatic moet zien te vinden.

1 like

Het was een nek aan nek race, waarbij de Zwitsers al (te) vroeg op de grote trom sloegen en de Japanners overeenkomstig de Aziatische cultuur zonder tromgeroffel op een bescheiden manier hun automatische chrono’s op de markt brachten

Dit geeft extra cachet aan mijn Stuckx Bullhead chrono met automatisch Seiko NE-88 uurwerk :sunglasses:

Genesis

Als jij dat zo ervaart wens ik je daar veel plezier mee. Voor mij is het niet het geval om twee redenen.

Ofschoon de Stuckx Bullhead een zekere cultstatus heeft (en dus ook geen extra cachet nodig heeft), is het natuurlijk een crowdfunded microbrand met een OEM uurwerkje.

Een soort van Tag Heuer 1887, als het ware. :angel:

Ten tweede heeft het NE88 caliber natuurlijk geen zak te maken met het 6139-uurwerk. :slight_smile: Die laatsten worden sinds de jaren 80 niet meer gemaakt. :thinking: Het is een goed uurwerk, waarschijnlijk beter dan de voorganger, maar het is niet El Primero.