Goedkope horloges vs dure horloges

Ik begrijp je insteek, maar ieders beleving is persoonlijk

Ik had 2 wensen een (betaalbare) bullhead en een Seiko automatisch chrono uurwerk en dat heb ik zo kunnen realiseren

Want Valjoux’s heb ik genoeg

Genesis

Dat het qua merkbeleving handiger is om een aparte naam te hanteren voor je topmodellen zal zeker meegespeeld hebben om Grand Seiko naast Seiko te positioneren. Hoe vaak ik hier al niet gelezen heb dat men geen duizenden eypo’s gaat betalen voor een Seiko, terwijl dat voor een Rolex blijkbaar geen probleem is.

Horloges zijn nu eenmaal emotie, en daar komt weinig rationaliteit aan te pas.

En zou een betaalbare Rolex -van pak 'm beet € 500- goed verkopen? Ik waag het te betwijfelen.

1 like

Je moet dat eens vragen aan de “replica” makers, blijkbaar is er een markt voor horloges die goedkoper zijn :wink:

1 like

Ik heb me nooit verdiept in replica’s en ging er in mijn naïviteit van uit dat zoiets max 50 eypo zou kosten. En voor mij is een replica net zoiets als een lege demo kast: leuk om te zien, maar praktisch waardeloos.

Dus als zo’n ding maar € 50 kost dan is er waarschijnlijk een markt voor goedkope Rolex of Omega of… horloges.
Ik heb mij dus ook nooit verdiept in replica enz… maar als ik sommige hoor vertellen kun je in Turkije (waar ik dus nooit geweest ben, heb het enkel van horen vertellen) alle merken kopen voor minder dan 50(?) euro… alleen moet je opletten aan de douane die kan dat niet helemaal appreciëren

Op het moment dat Rolex dit aan gaat kondigen stort de markt in.

tumblr_m85e0xJ6CZ1rqfhi2o1_500

1 like

Maar als de kwaliteit hetzelfde zou zijn, want Rolex doet alles ‘in house’ , dan zou ik die rustig kopen omdat de ‘feel’ goed is.

Alleen is de economische (handels) waarde veranderd

Genesis

1:1 Replica’s is echt eem markt voor. Was vroeger lid van een FB groep waar, later bleek, het vaak om replica’s te gaan. Needless to say, daar ben ik weg gegaan.
Via google kan je er wel het eea over vinden.
Hier een link ter info (weet niet of het mag, maar verwijderen kan altijd nog)
https://www.allswisswatch.eu/omega-seamaster-planet-ocean-swiss-replica-watch-1-1-mirror-replica-42mm.html

Behalve in de (Florence?) boutique Ltd.

Ik moet even spammen, dus hier komt ie:

Paar duuzend ball’n veur 'n Seikootje. 'T is nog een kwartsje ook. Lekker heur. Het merk wat er op staat intereseert mij geen fuck, ik moet alleen bijna huilen als ik de kastvorm zie. Dat iemand ergens toch zo iets heeft kunnen ontwerpen.

Dat terwijl ik toch echt met een portemonnee op zak bie Schaap en Citroen zat, die oale exporteerders. Maar ik had er wel moeite mee, omdat het object me niet raakte.

Het is allemaal persoonlijk. Waar kijk je naar?

De tweedehands markt. Ik denk dat als Rolex de OP 36 gewoon voor de 1500 ballen zou verkopen die hij waard is, je er de komende jaren veel aan zou moeten slepen.

Alleen de perceptie dat ze altijd meer waard worden zou verdwijnen. :slight_smile: Maar zegt dat iets over het horloge?

2 likes

Dank je voor de informatie, maar ik was/ben niet echt geïnteresseerd in replica’s maar jouw bijdrage (en het mogelijke aanbod) bewijzen wel dat er wel degelijk mensen zijn die andere horloges zouden kopen mochten ze goedkoper zijn…

Ja klopt, schijnt een behoorlijk grote markt voor te zijn.
Snap het zelf niet zo goed dat je zoveel geld uitgeeft aan een neppert, maar ach…

Haha nee, had ook niet verwacht dat je er één wilde kopen :wink:

1 like

Ik vind het zo jammer dat dure horloges zoveel geld kosten …

6 likes

Daar twijfel ik ook wel aan.

Een deel van de magie van een Rolex is voor veel mensen denk ik dat je er zo ongeveer een nier voor moet verkopen om 'm te kunnen betalen. Net zoals de iPhone X de best verkopende toplevel smartphone van het afgelopen jaar was. Niet de iPhone 8 of de 8 Plus, maar juist het eerste toestel dat over de €1000 ging.

Mark my words: De XS gaat het óók prima doen.

Als rolex modellen voor 1500 gaat verkopen zal het in het begin hard lopen. Na verloop van tijd zal dit afzwakken omdat de exclusieve naam minder wordt. Beetje longines verhaal.

2 likes

Misschien toont dit filmpje waarom sommige horloges nu eenmaal duurder zijn…

1 like

Die man die het presenteert klinkt heel erg alsof hij enorm moet poepen. Buiten dat, prachtige video.

Wel moet ik zeggen dat ik dit voor mezelf te ver vind gaan. Ik ben niet van de complicaties, eerder van het strak uitgevoerde simpele horloge. De enige uitzondering hierop is dit:

Maar dat is puur omdat ik de Japanse notie van dynamische uren (die veranderen al naar gelang de seizoenen elkaar opvolgen) gewoonweg fantastisch vind. Da’s nog eens andere koek dan mechanisch-lineaire tijdsbeleving.

4 likes

Ja dat blijft een bijzonder filmpje van een buitengewone complicatie…ware kunst :ok_hand:

En toch zie ik dat er niet altijd vanaf. Aan de onderkant en aan de bovenkant van de markt is het duidelijk waarvoor je betaalt. Massaproductie versus handwerk en exclusiviteit. Maar in het middensegment (IWC, Omega, Tag Heuer, …) vind ik het niet altijd duidelijk waar nou de echte waarde zit.

2 likes

Helemaal 1 op 1 zal je het nooit kunnen vergelijken inderdaad. Mijn punt was dat dingen als afwerking en oog voor detail, niet in technische specificaties te vatten zijn. Dit is wel iets wat je voelt/ziet als je een horloge in je handen hebt. Natuurlijk is het wel zo dat vanaf een bepaald prijspunt afwerking altijd wel netjes is.