Sinn heeft volgens mij een Damascus staal model. Tamahagane is btw niet echt roestvrij, verre van, je zou je horloge met enige regelmaat in moeten oliën. Ik weet niet of dat echt fijn draagt, wel mooi, dat wel…
Ik was inderdaad al naar Damascus staal aan het kijken. Tamahagane is inderdaad niet roestvrij, en met legeringen lopen kloten is ook weer zo wat. (Daarnaast is Tamahagane vrij zacht spul, is Damascus beter)
Jammer dat je geen plaatjes meer mag posten, maar als je Damascus zou verwerken in je uurwerk of kast, dial etc heb je wel echt een plaatje…
Dat is ongelofelijk mooi inderdaad
Niet te geforceerd afvegen.
Het eindresultaat is in ieder geval erg mooi.
Is idd erg bijzonder wat sommigen allemaal kunnen.
Damast afwerking zou natuurlijk wel speciaal zijn voor een uurwerk. Nog nooit gezien
Ik denk als Sinn er dan een strakke enamel of lacquer wijzerplaat in zou lepelen, je echt een prachtig horloge hebt. Nu is het net iets te veel van het goede vind ik.
Stefan is niet in de 15e eeuw op Okinawa opgegroeid.
Voor de leken onder ons heb ik Damascus staal ff opgezocht:
Damascus is een erg mooi materiaal! Al helemaal als je dit zelf smeed. Maar als materiaal voor de uurwerk platina? Het lijkt mij juist mooier om traditionele bewerkingen te gebruiken bij het afwerken van het uurwerk.
Ik heb deze week niet stil gezeten en heb ao vier verschillende 3/4 bruggen gemaakt waarvan er nog een niet afgewerkt is.
-RVS brug met hamerslag en anglage
-Messing brug sunburst geslepen en anglage
-Messing brug circulaire grinding en anglage (3/4 brug met subdeel)
-RVS brug met sunburst en anglage (3/4 brug met subdeel)
Foto’s volgen nog zodra ze alle 4 foto waardig zijn
Ga je de bruggen ook met goud afwerken. RVS kan je natuurlijk prima laten platen, wat het geheel mogelijk verder af maakt. Misschien rosé om het wat af te laten steken? Is het gelijk nog beter tegen de tand des tijds bestand.
Dat lijkt me juist overkill. Dat lijkt me wel erg mooi in een stalen kast overigens!
Hier nog een mooie tussendoor foto van de reis naar een high end uurwerk: Dit is een RVS brug, sunburst geeslepen met anglage en brushed finish zijkanten. De sunburst is overigens gelepen in een waaier effect, dit is goed te zien als je naar de schuurrichting langs de middelste lagersteen kijkt. De wanden waar de schroef in komt zijn allemaal verzonken zodat deze aansluit op de schroefkop, verder is dit ook gepolijst.
De chaton waren mijn eerste modellen om te testen (afwerking kan daar nog beter van) Dit zijn chaton van een zacht titanium legering waardoor je goed de lagerstenen er in kunt persen. Ik heb de chaton zelf overigens ook met een pers passing in het uurwerk gemonteerd. De chaton zijn naar mijn mening nog te hoog, vandaar dat ik het model van de volgende nog wat aan ga passen.
Verder heb ik het graveren nog gefinetuned waardoor dit er tegenwoordig strakker uit ziet dan voorheen.
Heel erg gaaf zo.
Volgens mij is het trouwens “chaton”.Stamt uit het Frans en betekent “gekaste edelsteen”
De afwerking ziet er prachtig uit, maar de chatons overtuigen me niet moet ik zeggen. Dit zijn mooie details, waar je juist veel contrast in wilt brengen. Bijvoorbeeld goudkleurige chatons op een staal kleurige plaat. Nu heb je dat contrast niet echt. Ook is het denk ik mooier als de chatons plat liggen in de plaat. Nu zijn het toch wat rare pukkels.
Verzinken moet ik nog even kijken. Ik kwam dit net tegen, dat kan ook erg mooi zijn:
(zonder schroeven in mijn geval)Hoe dan ook gaan de chatons er nog uit om opnieuw afgewerkt te worden. Als ik dan toch bezig ben zal ik deze direct in een gouden kleur blauwen.
Tijdens het maken zijn die chatons kleine onderdelen, maar als je dan een close op foto ziet zijn het inderdaad bergen die boven de hoofdplaat uitsteken
Hier dacht ik net aan, Titanium is prima te anodiseren toch? Kan je echt wel vrij gek mee doen (en zeer accuraat trouwens met correcte spanning etc.)
Dat terzijde, ik zou je wel graag een horloge zien bouwen dat qua dial vrij sober is maar de complicaties als een maan/aard fase, opengewerkte brug etc. op de achterzijde laat zien.
Lange heeft het wat mij betreft erg mooi voor elkaar. Verzonken gouden chatons, vastgezet met verzonken geblauwde schroeven. Veel kleurcontrast maar toch alles ‘clean’ en vlak.
Maar begrijp me niet verkeerd; het nivo waar je naartoe werkt is super en bij een eigen stijl horen ook eigen keuzes. Ik heb er alle vertrouwen in dat het mooi wordt