Ik zat aan iets anders te denken, maar wel in deze richting. Ik zat juist te denken aan een horloge met een maan en aarde aan de voorkant en de achterkant juist gebruiken om de tijd weer te geven. Verder de kast dan zo ontwerpen dat deze zowel naar onder als naar boven te “flippen” is .
Het is wel de vraag wanneer ik hier ooit aan ga beginnen. De volgorde van mijn todo lijst van dit jaar:
-Eigen uurwerk gebaseerd op Eta6497.
-Terra Luna model uit ontwikkelen. .
-Eigen uurwerk (geschoven met posities van onderdelen) en nog enkele trucjes zodat oa de veerton volledig gelagerd is.
-Met opgedane kennis de Gouden Ketelaars
-Uurwerk/kast ontwikkelen voor project onderste boven.
Verder heb ik vandaag blauwe lumen binnen gekregen die ik ga gebruiken bij het schilderen van het water van de aarde. Dat gaat een mooi effect geven in het donker!
Ik heb eigenlijk niet zoveel met chatons,… dus ook niet geschroefde zoals in het voorbeeld. Zie liever een meer functioneel mooi afgewerkt horloge. Begrijp me niet verkeerd,… erg mooi, maar als ik mag kiezen dan niet.
Ik denk dat je het totaalplaatje moet zien voor een goed oordeel. Maar bij de verhoogde chatons die ik zie, heb ik eerder het idee dat ze de stenen aan het zicht onttrekken dan dat ze deze visueel benadrukken. En zelf vind ik contrast in kleur (en afwerking) altijd wel leuk aan een uurwerk als het goed is uitgevoerd. Dat lijkt me bijvoorbeeld ook de reden waarom geblauwde schroeven worden gebruikt. Het is niet functioneel, maar het geeft contrast.
Bij een RVS brug heb je geen keuze. Doordat het materiaal zo hard is kan dat moeilijker uitzetten dan messing bij het zetten van de stenen. Het resultaat is dat je stenen kapot perst. Door een zachter stukje metaal te gebruiken wat je in de hoofd platina perst kun je dit verhelpen.
Chaton had vroeger een functie maar meer m.b.t. onderhoud, omdat de zakhorloges gevoeliger waren en als een jewel dan brak was deze makkelijker te vervangen door de chaton te verwijderen ipv een hoop werk om de jewel netjes te verwijderen.
Nogmaals het blijft een mooi staaltje techniek en het is niet voor niets dat sommige merken dit graag laten zien.
Even in het verlengde hiervan, hoe staat het met je idee om de uurwijzer op het halve uur in stappen van een uur te laten verspringen ?
Als dat caliber er ooit komt …
nummer 01 is voor mij !
Bedankt voor het uitleggen! Ik had dat altijd beredeneerd dat bij harder metalen bruggen de chatons noodzakelijk waren. Blijkbaar is het dus ook mogelijk met een perfecte pers passing!
Geen dank, ik vind het echt super wat je aan het doen bent, maar dat wist je al. Met name de pro-actieve houding icm het resultaat.
Erg leuk dat je ons de mogelijkheid geeft om het te volgen.
Damascus staal (damast) is een verwarrende term. Als je woets (wootz) bedoelt, het oorspronkelijke Damasceense staal, dan wel. Maar meestal bestaan gebruiksvoorwerpen zoals messen en zwaarden die ‘damascus’ genoemd worden, uit patroongelast staal waar het bekende dubbelvouwen en hameren een onderdeel van is en waarbij het kleurverschil door het gebruik van verschillende staalsoorten veroorzaakt wordt.
Dat kán ook hard zijn, maar ligt érg aan de gebruikte staalsoorten en de techniek van de smid. Er is ook veel rommel op de markt, en meestal is het slechts decoratief tegenwoordig (en gaat het proces in feite ten koste van van hardheid van modern, ‘industrieel’ staal dat als basis gebruikt wordt).
Hier nog een foto van het kleurverschil tussen vernikkeld messing en RVS:
Ik vind het beide wel iets hebben, alleen is RVS wel velen malen mooier af te werken.
Is het te doen om de RVS platen na afwerken nog te platen om meer variatie in kleur te kunnen krijgen terwijl je wel de mogelijkheden qua afwerking behoud? In het verleden heb ik een Nomos Zurich blaugold gehad, waarbij het movement ‘black gold plated’ was. Dit gaf het een mooie donkergrijze kleur, wat mooi afstak bij de kast, geblauwde schroeven en de tandwielen.
Damascus had een functie. Hard staal is breekbaar. Zacht staal is elastisch maar wordt bot. De truc was om de harde scherpe snede in zachter elastisch staal te vouwen om zo optimaal scherpte te behouden en tegelijkertijd een elastisch lemmet te maken.