Grand Seiko is geweldig, of toch niet…?

Na 4 jaar nog niet verveeld door deze SARB035.

7 likes

Heel fijn dat je de moeite genomen hebt om het te verduidelijken!
Ben al wat ouder en ben niet zo mee met de ‘modern talk’ :wink:

En ja hoor, ben ‘mature enough’ om me niet in het minst druk te maken over wat andere mensen van mijn collectie vinden. Als ik geniet, en dat doe ik heel erg met deze GS’s, dan is het goed!

3 likes

Meh … zo oud ben je toch nog niet? :wink:

In ieder geval volwassen genoeg om te dragen wat je zelf mooi vindt!

(Ik heb persoonlijk niet zoveel met sporthorloges, van welk merk dan ook)

1 like

Ja ik vind het ook apart een sportieve GS. Dat was iets dat vroeger ook helemaal niet bestond. GS waren stijlvolle modellen. We zouden het tegenwoordig een dresswatch noemen. De sportieve modellen zijn er later bij verzonnen (wanneer was de eerste? Rond 2010, 2015?). Ik vind dat je dat ziet. Het is er bij verzonnen in plaats van gebaseerd op iets dat er was. Een SLA017 doet dat bijvoorbeeld veel beter. Ik had als Seiko purist de sportieve lijn misschien meer ingezet als de Professional reeks ipv sportieve GSen.

2 likes

Ai ai ai… Bootsy! Die doet het al sinds de JB’s, hij was de bassist op Sex Machine van James Brown, en heeft nog bij Warner gespeeld toen Prince nog een beginnend jochie was. Ik vrees dat Snoop en z’n ome Bootsy al 20 jaar niet meer modern zijn.

Shit zeg. Nou voel ik me oud. :slight_smile:

Dat, gewoon een upmarket appendage aan de Prospex wereld. En grappig genoeg bestaat dat ook in de Prospex LX lijn van horloges, die dan weer overlap hebben met GS sport. Dat voelt voor mij op één of andere manier ook organischer binnen de geschiedenis van het merk sinds 1950.

Zou ik ook een logischer indeling vinden. Maar Seiko heeft sowieso wat moeite met consistentie soms, lijkt het wel :slight_smile: … Misschien is het voor de Japanse markt wel heel logisch?

Nee!! De professional line bestaat al sinds de jaren 60 voor de professionele spec duikers. Het is een serie die al meer dan 50 jaar onafgebroken bestaat. Niks apendix!

Nog 3.5 jaar en ik mag met pensioen.

Understood, maar mijn reactie was niet op Bootsy maar op je uitdrukking ‘you do you’.
Ach, not important. GS is great, ook de sporthorloges. Alleen moeten jullie het nog zien. :grinning:

:point_up_2:t2::point_up_2:t2::point_up_2:t2::point_up_2:t2:

@Fate_Amenable_To_Change na het zien van deze foto’s: wat denk jij van die sport modellen van GS?

België zeker? :cry:

Helaas hebben wij de vakbonden vorige eeuw het raam uit gegooid :wink:

Legend🕺

1 like

Ik denk dat mensen als @koekoek en ik GS als Seiko sub-brand zien, en niet als op zichzelf staande werkzaamheid. Als je GS als losstaand bedrijf ziet, dan is het een soort van logisch dat ze ook een sport-lijn hebben, maar op één of andere manier blijven GS, KS en Credor in mijn hoofd gewoon delen van het algemene Seiko verhaal.

Jij bent een grotere purist dan ik. Wat kan ik er van zeggen?

Zie? Ze hebben geen extra branding, het is gewoon de top-of-the-range groep van horloges, met spring drive en hoogstaande afwerking.

A propos Professional line:

How about them apples?

Oh jazeker wel. Maar ik begrijp waarom jij ze wel mooi zou kunnen vinden. 100%, 100%…

De simpele quartz GMT’s zijn mooi. That’s it. Buiten dat doet de hele collectie het niet voor me. Te lomp, te grote wijzers, te groot, te dik, te veel in your face.

1 like

Aha, zoals de Royal Oak en de Nautilus/Aquanaut bij AP en PP. Geen geschiedenis maar opeens een sportief horloge erbij. En dat mag niet , foei foei :slight_smile:

1 like

Ja. Ik vind ze heel erg gaaf… :sweat_smile:

2 likes

Gegeven je moderne Invicta’s begrijp ik dat. En hier zijn we op het punt aangeland dat ik m’n bakkes moet gaan houden voor ik dingen zeg die me niet populair maken.

Dat vind ik dan ook lelijke shitters inderdaad. Voor degene die zich afvraagt of ik dat meen: Oh jazeker wel.

Calatrava for life, G. Als ik een duiker wil scoor ik wel een Doxa, Blancpain of Squale, en als ik een sporthorloge wil scoor ik wel een Tissot PRX of Zenith Defy.

Ik vindt de beide modellen van PP ook niet echt geslaagd en kan het succes moeilijk vatten (buiten speculatie) maar de Royal Oak is toch een echt meesterwerk.
De PP’s zijn wannabees maar de RO is ‘the real thing’ en dat zie je in het design volgens mij.

Maar schreef het om duidelijk te maken dat andere gerenommeerde merken ooit met een sporthorloge zijn voor de dag gekomen toen ze al vele decennia ‘dress watches’ maakten. BP ook met de FF.
Waarom mag GS dat niet? GS ≠ Seiko imo!

RR ≠ BMW
Bentley ≠ VW
Etc etc

Ik denk dat we blij mogen zijn dat ik meer dingen mooi vind :smirk:

Yup, en daar zit ons verschil in perceptie. Ik zie GS als onderdeel van Seiko, Seiko heeft een sportlijn, dus GS niet.

Ik weet ook dat ik dat fout zie, omdat GS een eigen merk is sinds, wat, 2018? Maar goed, een eigen merk dus. Toch kan ik het als Seiko verzamelaar niet zo zien.

In 1970, Audemars Piguet hired Genta to create an entirely new model line. They produced the now iconic Royal Oak, generally considered to be the world’s first luxury sports watch.

In 1969 bracht Zenith de Defy uit.

image

Iedere keer wanneer ik de OG Defy zie begrijp ik waarom de APRO zo populair werd. :slight_smile:

1 like

Ik heb er ook een beetje moeite mee. Voor mij is het een beetje alsof je de BMW 1-serie tot BMW 3-serie BMW noemt en BMW 5 en hoger Grand BMW… ja er zit verschil tussen, maar net teveel wat qua design overlapt. Als ze nu GS een sterkere eigen merknaam geven en een iets andere design-taal en die elementen uit de “gewone” Seiko reeks schrappen.

Seiko heeft in zijn wat duurdere luxe lijnen echt net teveel GS-trekjes imho.

1 like

No such thing as “teveel GS-trekjes”. :slight_smile: :slight_smile:

1 like