Grmbl.. NA Damasko: Dead on Arrival!

Hopelijk komt het allemaal snel in orde … dat je teleurgesteld bent is niet meer dan normaal - ik denk dat ik kwaad zou worden :wink:

Beetje algemeen : is dit geen typisch probleem bij micro-brands die op een bepaald moment slachtoffer worden van hun eigen succes ?

Herinner me vele soortgelijke topics over andere brands … waaronder Steinhart om er maar één te noemen.

Nieuws van Bensontrade:

Damasko komt terug op de belofte van een nieuwe levering. Ze willen alleen hetzelfde horloge, met een opnieuw beadblasted band en met hetzelfde gerepareerde kaliber sturen.

Bensontrade bood aan haar belofte wél waar te maken en een nieuwe te leveren. Ik maak daar (in alle overtuiging) gebruik van. Bewonderenswaardige opstelling.

Afgegeven levertijd 3 à 4 weken. Na heden. Duurt nog lang.

3 likes

1 like

zwaktebod van Damasko maar chique opgepakt door Bensontrade

1 like

Ah… Nog een keuze , nu een “oud” mogelijk geheel nagekeken horloge
of een geheel nieuw horloge uit een batch waarvan je niet zeker weer of er nog
ongemerkt kinderziektes langs de QC zijn geslopen

Klasse van Benson Trade!:thumbsup: Zou lekker even die drie, vier weken wachten en voor een helemaal verse gaan. Ga er tenminste even vanuit dat je die keuze hebt?
Succes met kiezen dan en met wachten!

.

1 Ik denk dat QC van Damasko over het algemeen goed is.
2 Ik weet niet wat het probleem met de probleem-ETA is, maar de gebruikssporen van het horloge maakten dat ik het vermoeden had dat het een geretourneerd exemplaar is. Vermoeden is geen weten, maar de gedachte is voldoende om voor “vers” te kiezen. Ik weet niet wat er met het horloge is gebeurd.

Zou jij anders kiezen?

Damasko zegt dat het een “known issue” is met ETA’s, een kleinigheid die zo op te lossen is. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Ben alleen bekend met

1. beperkt gereguleerd af fabriek (naar wat ik lees aangepakt door Damasko’s reguleren)
  2. ETA2824 en dus 2836 en ook in mindere mate de 2892 familie hebben een opwindmechanisme dat eigenlijk niet gemaakt is om dagelijks te worden opgewonden (met de hand dus). Speelt hier geen rol.

Natuurlijk is er een klein percentage ETA’s dat onterecht door de (Swatch) QC komt, maar die hebben dan diverse willekeurige problemen lijkt me. Maar er is zijn bij mijn weten geen “known issue” waarbij weigerachtige kalibers door een kleinigheid geen enkele tik geven.
Ik kon de rotor horen swirlen, ik kon handopwinden (dat voelde normaal), maar de balans bewoog niet en de secondenwijzer is niet van de “44” afgeweest in de 20 minuten dan ik hem gehanteerd heb. Het is ook niet zo dat de balans wél bewoog en de secondenwijzer niet. Misschien kwam er wel een object in het werkje na het reguleren en vóór het sluiten van de kast. Contactlens, oorbel, wenkbrouwhaar. Ok, beetje flauw maar dat soort zaken gaan dan door mijn hoofd.

Grondiger inzichten lees ik graag.

Nope … ik zou ook voor “vers” kiezen, maar wie zegt dat vers niet het zelfde probleem heeft, ik heb wel eens een remprobleem gehad met 'n auto maar het wachten was op een nieuw ontworpen remklauw en die hadden ook de verse exemplaren nog niet.

Ik mag hopen dat ze je naast een nieuw exemplaar nog een leuk stapeltje cadeaubonnen erbij geven voor de tijd en moeite

grt. Gerard

Damasko’s houding is beneden alle peil. Tegenover hun klanten, maar ook tegenover hun dealers. Heb meegemaakt dat Damasko weigerde een horloge te repareren onder garantie, omdat volgens hen door de klant (lees: mij) zou zijn opengemaakt. Mijn Duitse AD had inderdaad naar eigen zeggen het horloge opengemaakt om te zien of het een probleem was dat hij zelf eenvoudig kon verhelpen (gediplomeerd horlogemaker, net zoals zijn vader en opa voor hem). Daarbij had hij het verfstipje dat Damasko onzichtbaar op de binnenkast aanbrengt verbroken. De man heeft hemel en aarde moeten bewegen om het geregeld te krijgen.

Een horloge later, moest ook terug naar Damasko. Door de AD opgestuurd in de zwarte pianolak box, die er bijhoorde. De doos kwam na reparatie bij de AD, van binnen beschadigd, terug. Klacht ingediend bij Damasko. De reactie: als de doos beschadigd bij ons zou zijn aangekomen, hadden wij dat de AD gemeld. Enige logische conclusie: op de terugweg gebeurd dus. Toen ik hen dat vriendelijke uitlegde, werd er niet verder meer met me gesproken. Uiteindelijk heeft de AD een nieuwe box besteld en er voor betaald. Conclusie: Damasko heeft een diep ingeworteld wantrouwen tegen haar klanten & begrijpt niets van het concept “Service”. Spijtig, maar ze staan definitief op het lijstje van “People who pissed me of”.

3 likes

Ik heb al eerder mijn bedenkingen geuit vwb de ‘service’ van Damasko. Men lijkt enorm hun best te doen zo min mogelijk service te hoeven verlenen (lees : extra kosten te maken), en ik vind dat een instelling die beneden ieder peil is. :rage:

Ik ben zeer teleurgesteld nav de specifieke verhalen die ik heb gelezen. Moet je die verhalen voor lief nemen, en 100% op vertrouwen…neen, niet volledig. Maar ik kan behoorlijk tussen de regels lezen en zelf een goede inschatting maken.

Ik ben zeer blij met mijn DA46 als stukje techniek, maar de kans dat ik nog eens een Damasko aanschaf acht ik erg klein.

Jammer…zeer jammer. Juist vanwege het charmante gehalte van een klein familie bedrijf heb ik voor Damasko gekozen. Dit lijkt achteraf geen meerwaarde te hebben, sterker nog het lijkt sterk een minpunt te zijn van het bedrijf.

1 like

Klopt IMO en volgens mij zijn er nog wel andere micro-brands ziek in dit bedje … echt echt jammer, … maar goed, in a perfect world hé :wink:

1 like

Inderdaad. En zoals je zegt het is geen Perfect World. Misschien toch teveel mijn hoop gevestigd op dit punt, juist omdat ik het zo leuk zou vinden als je een geweldig mooi en technisch hoogstaand horloge hebt van een klein familiebedrijf, dat ook nog eens erg begaan is met hun klanten. Helaas…:cry:

1 like

Meer algemeen (beetje off-topic dus - mijn excuses aan de TS)

Ik heb dit jammer genoeg ook wel met meerdere producten … fietsen, wagens … hangt een beetje af van je verwachtingspatroon etc … ik ben op dat gebied mss te veeleisend / perfectionistisch …

Al zal onze wegwerpmaatschappij er denkelijk ook wel voor iets tussen zitten … dingen worden volgens mij nu eenmaal niet (meer) gemaakt om eeuwig mee gaan … geld moet tegenwoordig nu éénmaal rollen hé :wink:

1 like

Een goede reden om nooit een Damasko horloge te kopen!

1 like

Het dilemna van Damasko is voor mij dat de producten eerste klas zijn, maar de service niet. Een patroon wat ik wel meer zie bij technisch georiënteerde bedrijven, maar nooit zo extreem. Ik heb het liever zoals bij mijn versterkers van Bryston, handgemaakt in Canada & 20 jaar garantie. Ook op de afstandbediening, die daarom uit een blok aluminium gefreesd is :slight_smile:

3 likes

Haha

1 like

Zijn er echt zoveel problemen dan? Lees wel wat topics op internet, maar vaak hebben mensen een verkeerd verwachtingspatroon.
Lets face it, Damasko heeft geen marketing afdeling, geen repair centers wereldwijd, geen customer relations afdeling, enz. Klein bedrijf die nu iets teveel horloges verkopen. Geen excuus voor slechte service, maar ik verwacht het gewoon wat minimaler.

B.v. ook dit topic slaat helemaal nergens op: http://forums.watchuseek.com/f810/damasko-horrible-customer-service-3522170.html#/topics/3522170?_k=qjgisg
Net alsof Damasko gaat over de belasting die betaald moet worden in Indonesië. Bovendien moet hij sowieso belasting betalen, bracelet is nieuw en reparatie is ook niet belastingvrij lijkt me.

Dat weten we niet, dat weet je nooit precies. Ik zit nog niet in een eindsituatie en kan nog geen geen eindoordeel produceren. Statistiek plegen is lastig, en wat er op het web stond heeft me niet afgeschrikt om te kopen.

Je krijgt wel de indruk dat het besef “een goede naam komt te voet en gaat te paard” (nog?) niet heel diep is ingebed in de Damasko bedrijfscultuur. Er zijn ook voorbeelden van kleine bedrijven waar dat iig wel in orde lijkt te zijn: bv Christopher Ward en Steinhart (niet zo mijn merken maar dat maakt niet uit).

Dat is geen afdoende verklaring en helemaal geen rechtvaardiging. Er zijn verder genoeg voorbeelden van waar het wel lukt.
In het belasting topic op wus slaat de OP wel een beetje door, maar op het vlak van communicatie heeft hij toch zeker wel een punt.

Het verwachtingspatroon is aan de ene kant dat ik tot en met de laatste afgesproken euro betaal. Ik verwacht aan de andere kant gewoon dat ze leveren wat is afgesproken. Het is geen hoofdtelefoon van de Action of zo. Of een Jaragar.
Ik zit nog niet in een eindsituatie en weet me gedekt door Bensontrade. Heb alleen de pech dat het lang duurt.

Het probleem bij Damasko zit in de twee familieleden, die de customerservice doen. Dat is redelijk algemeen bekend. Ik snap ook niet dat de nieuwe eigenaars, na de surseance, ze niet de laan hebben uitgestuurd c.q. dat alsnog doen. Zo bouw je ècht geen merk op. Als er problemen zijn, verwacht ik dat een bedrijf zich redelijk opstelt. Bij Damasko is de grondhouding dat de klant het probleem is, nooit het product & of de wijze waarop zij zich opstellen. Zelfreflectie ontbreekt. Kijk bijv. eens naar Archimede & Sinn om te zien hoe het wel moet (spreek weer uit eigen ervaring). Ook bepaald geen giganten.

1 like