Grmbl.. NA Damasko: Dead on Arrival!

Ik ken zó al twee los van elkaar staande gevallen met een Damasko waarbij in één geval zowel qc als service een afknapper was. Als ik me goed herinner ging het om een slechte afwerking waarbij de reactie van Damasko in grote lijnen was: de afwerking is misschien niet perfect, maar binnen onze toleranties en ook wat verwacht mag worden van een middenklasse merk. Dacht dat @Honey_Badger dit bij de hand had gehad.
In het andere geval was een splinternieuwe chronograaf niet pierenbad proof, correct me if I’m wrong @El_penumbra :wink:

Ik vraag me af of zat dat inderdaad doen. Ze zijn in de loop der jaren teruggegaan van de top naar de elaboré uitvoeringen & ze zeggen er zelf op die moment niets over. Bij de Si Chronografen staat “Uhr wird in 5 Lagen reguliert”, dus als ze zo iets doen zijn ze niet te bescheiden om het te vermelden :wink:. Ik heb zelf in ieder geval nergens recent bevestiging kunnen vinden in hoe verre ze daadwerkelijk verder afregelen. Maar ik benieuwd naar de waarheid. Overigens wat is de horlogewereld er toch een van “Smoke and Mirrors”… En goed gelovige consumenten? :hushed:

Eta 2824, af fabriek:
Standard Grade:
Rate: ±12 s/d
Max Variation: 30 s/d
Isochronism: ±20 s/d

Elabore Grade:
Rate: ±7 s/d
Max Variation: 20 s/d
Isochronism: ±15 s/d

Top Grade:
Rate: ±4 s/d
Max Variation: 15 s/d
Isochronism: ±10 s/d

Damasko stelt in hun “watch passport” bij de DA34 (die heb ik gescand vanwege het serienummer)
“After 50 to 60 days of wear, the clock rhythm generally settles down, allowing the actual timing to be measured. Should your watch with automatic movement become more than 90 seconds fast per week or more than 20 seconds slow per week after this initial phase, we recommend that you have the watch set more accurately by an expert”.
Dat komt neer op:
Van minus 2.85 per dag tot 12.8s per dag. Dat zijn krappere grenzen dan Top grade.

Er zijn vele draadjes op diverse fora waarbij veelal beduidend betere prestaties worden genoemd dan deze buitengrenzen. Met enkele uitzonderingen die slecht liepen moet ik zeggen.
Voor wie het boeit, één van die draadjes:
http://forums.watchuseek.com/f810/damasko-movement-accuracy-3207250.html

Geweldig :joy: Als hij niet goed genoeg loopt, zoek een expert om het op te lossen :confused:. Wij nemen echter geen verantwoordelijk, was getekend: Damasko :laughing:

2 likes

Klopt inderdaad. Daarom voor mij ook geen Damasko meer.

Ik denk dat het gewoon slecht vertaald is van “natuurlijk doen we dat voor u maar het is iets simpels wat iedere localale horlogemaker ook zou kunnen”. Er staat wel meer krom engels in dat boekje.
Let wel, de garantie vervalt bij openen door derden binnen de garantietermijn.

Het ging er om of ze tijd in het reguleren stoppen, en dat doen ze kennelijk. Dit alles bij elkaar (tekst in het boekje vs garantiezegel) is inderdaad niet goed doordacht.

Verlengde voorpret noem ik t maar. Oftewel t glas Is halfvol :wink:

1 like

Nou, wat mij betreft wel wat betreft de service v damasko… Je kon namelijk ook bij Benson trade zeggen, ik hoef em niet meer en wil m’n geld terug. En je bestelt later/elders wel n nieuwe. Per saldo zit t bedrijf (en de verkoper) dan in dezelfde situatie (uitgaande dat ze je niet weer dezelfde leveren).
Dus slim en netjes v Benson trade om t zo aan te pakken.

Ben ik de enige die de winkel / consumenten regelgeving kent? Benson heeft geen keuze, die moeten wel.

2 likes

In deze donkere tijden is het voor de consument vaak een voorrecht om zijn recht daadwerkelijk te behalen… :laughing: Zeker als het allemaal “lastig” wordt.

Ik had geen chrono @malus65, ik had een DA46 dacht ik.

In ieder geval gekocht bij Bensontrade en die moesten nog bestellen omdat de variant die ik wilden iet op voorraad was.

Damasko was voor de vakantie. Eerst plons in het water en het hele zwembad zat in m’n Damasko. Na de vakantie dus retour naar Benson. Na drie maanden (mooi na de zomer) kreeg ik 'm retour. Ze waren een rubbertje vergeten te plaatsen… lang leve de kwaliteitscontrole!!!
Via Benson genoegdoening geeist! Damasko reageerde inderdaad dat prijs/kwaliteit van product en service in verhouding waren en kreeg HELEMAAL NIETS. Niet eens een bandje of weet ik veel wat voor flauwekul. Of ik als klant kapot wilde vallen.

@BensonTrade heeft het trouwens goed opgelost. Zij hebben met een kadobon gegeven voor een volgende aankoop die ik helaas zelf vergeten ben te gebruiken.
Dikke plus dus voor de dealer, maar een nevernooitniemeer voor dit flutmerk.

2 likes

Als je op Twitter of Facebook een verhaaltje plaats dat Benson Trade het recht op retour uit de wet kopen op afstand terzijde schuift en je @ ook nog de autoriteit consument en markt dan draaien ze meteen bij lijkt me. :wink:

1 like

Je recht hebben en je recht krijgen zijn helaas een wereld van verschil soms.

2 likes

Zoals gezegd hoeft de verkoper geen nieuwe te leveren. Hij mag ook voor reparatie kiezen.

Daarom zei ik dat ie ook Had kunnen kiezen voor retourrecht en later nieuwe kopen.

1 like

Ide, de hooligan in maatpak!

1 like

Confectie van de C&A.

jesuisFransMolenaar

1 like

NontuesFransFlipperaar

1 like

es

esQua?