Grönefeld gaat voor betaalbaar met Grøne

Ik snap het concept. Prijs vind ik ook niet gek. Leuke kast en kastpoten, grappige kroon maar de geblauwde wijzers vind ik niet passen op dit horloge. Al met al vind ik het geen geslaagd ontwerp maar dat kan aan mijn smaak liggen. Zal vast alsnog uitvetkocht raken.

3 likes

Tsja, dat is nog maar even de vraag

3 likes

Lijkt alsof ze ook willen meesurfen op het Kurono succes.

Deze is niet zo mijn ding, maar zou snel uitverkocht kunnen zijn.

1 like

Die plaat oogt wel heel cheapo

1 like

In Oldenzaal dachten ze wat ze in Tokyo kunnen, kunnen wij beter.
Komt er ook een drop?

1 like

Ik snap de heisa niet zo. Ze creëren een nieuw merk, dus het hoeft m.i. niks af te doen aan de exclusiviteit van Grönefeld.

Natuurlijk heeft het die connectie, zeker nu het een eerste model betreft. Maar wanneer er straks 3 a 4 modellen Grøne zijn voor elke Grönefeld die uitgebracht wordt, en de productiecijfers blijven een beetje in verhouding, dan vind ik het een mooie ontwikkeling onder Hollandse trots.

4 likes

Meh. De ring glanst me te hard, ik heb een hekel aan blauwe wijzers op een roze of koperen wijzerplaat, en het uurwerkje is kolderiek klein voor de kast. Daar helpt geen perlage meer bij, bij zo’n spacer.

Geef mij maar een Staudt, het liefst in 37mm.

Ik ben sowieso een barbaar, want ik heb liever een Hentschel, Breguet 5157, JLC MUT Moon, of zelfs een Lange Saxonia Thin dan welk Grönefeld horloge ooit, ook als de prijs gelijk is.

Leuk, wat ze doen, maar wel lelijk. In mijn beleving, uiteraard.

Echt, serieus, hoe krijgen ze het voor mekaar om echt alle wijzers te kort te maken?

Nederlandse. Er staat niet voor niks Oldenzaal op de plaat.

Twente ligt heel erg niet in Holland. Het ligt niet eens naast Holland. Het ligt op z’n hoogst naast de provincie die naast Holland ligt omdat Gelderland zo mega groot is.

Dat is niet zo. Geef mij de Kurono maar. :shushing_face:

5 likes

Je moet nu ook weer niet zo overdrijven. De uurwijzer kietelt de teentjes wel.

3 likes

Nipt. Vooruit. :upside_down_face:

2 likes

Best een mooi horloge maar ik zou hem graag in een andere kleur zien en de prijs is - zoals anderen ook al aangaven - aan de hoge kant. Voor dit bedrag zou ik op zoek gaan naar iets anders.

1 like

Ik vind het op de eerste foto’s een mooi en zeer geslaagd horloge. Ik was ook al langer onder de indruk van Grönefeld horloges, en ik houd ook wel van horloges met een salmon dial. Ik begrijp dat velen in dit topic vinden dat Grøne teveel vraagt voor wat dit horloge biedt. Ik ben wel benieuwd waarom jullie dat vinden en of jullie dit kunnen toelichten?

Ik ga de komende 2 weken in elk geval nadenken of ik een bestelling ga plaatsen, dus houdt de NA’s in de gaten✌️

3 likes

FTFY

Ehm, dat zeggen ze erbij toch? Ik sluit me in ieder geval aan bij de vele meningen dat dit niet goed genoeg is voor de prijs. Ik zal het namens mezelf even voor je opsommen:

• uurwerk > te klein sellita handopwindertje in de meest basale uitvoering. Als je een beetje zoekt vind je zo een nieuwe replacement sw210 voor onder de €100. Waarschijnlijk nog beter afgewerkt ook want deze heeft echt 0 opties. De spacer is zelfs beter afgewerkt dan het uurwerk :face_with_spiral_eyes:

• deksel gravure > ziet er wel erg ‘el cheapo’ uit. Een betere uitvoering van het idee had een hoop verschil gemaakt in de beleving. Zo’n laser gravure vind je op Chinese replica’s :confused:

• ‘geblauwde’ wijzers > zijn natuurlijk gewoon geverfd. Ziet er wederom goedkoop uit. Zie je ook bij sommige Longines modellen helaas. Ik zou zeggen, ga of niet voor blauwe wijzers, of doe het goed.
  • tekst op de wijzerplaat en deksel > Oldenzaal had er wat mij betreft echt niet op gehoeven, maar dat is niet relevant voor de prijs. Wat ik wel gênant vindt voor een horloge van dik 2500 euro, is dat er Nederlands en Engels door elkaar heen gebruikt wordt. Achterop staat op het serienummer na toch geen relevante informatie, dus waarom een gedeelte in het Engels? Maar op de wijzerplaat én Oldenzaal/Manueel (:woozy_face:) en (nota bene) Netherlands in het Engels :man_facepalming:t2:

Al met al vind ik dat ze er aardig de kantjes af hebben gelopen en ze in technisch opzicht een horloge aanbieden wat vergelijkbaar is met misschien een Baltic of een Farer hooguit, waarbij ik die twee leuker vind. De meerprijs (2 a 3 maal de prijs) wordt in mijn optiek puur en alleen ontleend aan de associatie met Grönefeld. Ik zou dat er niet voor over hebben :man_shrugging:t2:

PS: ik vind de kroon wel leuk en de wijzerplaat op de tekst na wel aardig, het is niet alleen maar kommer en kwel :sweat_smile:

14 likes

Niet anders dan hier op het forum waar dial vaker gebruikt wordt dan wijzerplaat, een horloge een strap of een bracelet heeft, een vouwsluiting een deployment is (zelfs in het Engels foutief) en ga zo maar door.

4 likes

Eens, maar dat maakt het niet minder storend natuurlijk.

2 likes

Ben ik de enige die direct aan Baltic dacht?

2 likes

Dit is niet waar. Meest simpele is helemaal niet gedecoreerd. Je hebt D1 t/m D4. Waarbij D4 Rhodium plated is met geblauwde schroeven. Wat Grone gebruikt lijkt de D2. Diameter van 25.6mm is standaard voor een Sellita. Daarbij is er wel degelijk iets aangepast: " The decorated Swiss-made manual winding caliber SW210 has been torque-adjusted to a ‘just right’ crown-winding feel that the brothers prefer." En een nieuw Sellita voor onder de 100 euro?

Ik denk dat een laser gravure de beste optie is om dit zo gedetailleerd mogelijk te maken. " The miniaturisation, in high-definition of an old map onto metal was incredibly hard to do, and had to be redrawn line-by-line to achieve the desired effect the brothers wanted."

Geverfd? Waar heb je dat gelezen? Ik denk eerder pvd.

Is wel knullig en wat ik ook minder vind is het gebruik van 3 verschillende lettertypes.

2 likes

Dank voor je reactie!
Waarom ik de vraag stel, is omdat ik van de vele redenen die genoemd worden er een hele hoop subjectief zijn en niet te maken hebben met de techniek waarmee het horloge gemaakt is.

Het argument van de gravure op de deksel en de teksten op wijzerplaat en deksel zijn denk ik vooral een kwestie van smaak, en dus persoonlijk of je daar je zuurverdiende centen aan wilt spenderen.
Punt van het uurwerk heb ik dan weer te weinig verstand van, de link die je deelt is informatief en de eerste foto’s lijken inderdaad niet op de “refined” of “tailor” made finish. De spacer achter de gesloten kastdeksel heb ik zelf geen last van, want daar kijk ik toch niet doorheen.
En dat de wijzers blauw geverfd zijn is een aanname (waarvan ik denk dat deze ook klopt), maar als ik de website goed gelezen heb, beweert Grøne ook niet dat ze de wijzers hebben gemaakt d.m.v. het zogenaamde “blueing” proces.

Zelf denk ik dat er naast het uurwerk, meer zit in het ontwerpen en produceren van een horloge, waarin alles uiteindelijk samen moet komen. Voor mezelf denk ik dan aan de wijzerplaat, kast, kroon en horlogeband, die ik in dit model allemaal zeer geslaagd vind.

Ik wacht nog even met het vellen van mijn definitieve oordeel!

4 likes

Shots fired door Delft Watch Works

17 likes

Nou, nou…

2 likes

Ik vond dit best wel brutaal van DWW. Is toch niet gebruikelijk om je collega’s zo te benaderen toch? Of zie ik wat over het hoofd. Ben overigens zelf erg blij met mij DWW met grijze dial die ik hier op het forum kon kopen.

10 likes