Grootste miskoop

Hmm, met 1:1 macro in het meest ongunstige (zon)licht, zie ik nu wel wat je bedoelt. Overigens zie ik nog steeds geen problemen met de lume, maar de rest kan ik wel bevestigen. Gelukkig heb ik slechtere ogen dan jij :wink:

3 likes

Met blote oog niet te zien denk ik

1 like

Miskoop is een groot woord misschien, maar mijn aankoop van 2 weken geleden, de ZentRa komt in de buurt. Ik vind hem nog steeds mooi, maar ik had me totaal niet gerealiseerd dat er radium lume in zit, waardoor ik er eigenlijk niets mee kan, qua schoonmaken, reguleren etc.

1 like

Ik heb wel eens een 2de Jungheinrich Mega 2000 gekocht via het net waarbij het scherm niet deugde.
Indien ik hem was gaan ophalen was het niet gebeurd, maar liet hem opsturen.
Het was dus eerder een geval van oneerlijke verkoper dan dat het een verkeerde keuze was.

Jaren geleden een Sandoz gekocht, zag er mooi uit.
Totdat ik ‘m in het echt zag en doorkreeg dat ze in India gerestyled worden… Was maar paar tientjes op Catawiki gelukkig!
Veel bijgeleerd intussen, oa dankzij jullie :+1:t4::smiley:!

Hartstikke fijn dat het bij jou allemaal wel op orde is :+1: .

1 like

Als ik het goed gezien heb @HansT heb jij dezelfde SMPc als ik. Daar zit een 2500d uurwerk in en niet de 1120. Ze zijn beiden gebaseerd op de ETA 2892 maar de 2500d loopt vanwege het toegevoegde co-axiale element op 25.200 ipv 28.800 bij de 1120.

Of is jouw model ouder?

Ontopic: geen miskopen sinds ik me echt verdiept heb ik mooie horloges.

1 like

Thanks! Maar ik meende op mijn foto nu juist wél wat zaken te zien die je noemde (ik plaatste ‘m niet als een trap na, maar als een bevestiging van wat je zei ;-)). Inderdaad wat krasjes op de markers, imperfecties in de rode verf op het logo, en ook een wat rafelige rand van de chapter ring. Of is het bij jou zichtbaar erger?

1 like

Te snel overheen gelezen zit hier op m’n mobiel op het werk af en toe het forum te checken :shushing_face: , dacht dat het bij jou allemaal wel goed was.

Maar inderdaad de lijnen/krasjes op de indices zijn bij mij hetzelfde en ook het rood in het logo. Mijn chapterring is wel een stuk rafeliger, zal eens kijken of ik hier vanavond een duidelijke foto van kan maken :+1: .

2 likes

Tsja, dure les… Ben je het horloge niet eerst gaan passen ?

Haha dat klopt, in m’n SMPc zit inderdaad het 2500d kaliber!
Maar wat ik bedoel is, dat dit kaliber in oorsprong is gebasseerd op ETA kaliber 1120 (heel vroeger), net als het uurwerk van m’n Hamilton (ETA 2895-2).
Mijn Seamaster is splinternieuw, nou ja van april dit jaar!
Voor de instappende lezer: deze twee horloges zijn geen miskopen, het on-topic onderwerp ging over een Tissot PRC 200 Automatic Chronograph, met een “wegwerp uurwerk”.

2 likes

Seagull 1963 Nieuw gekocht!

Na één dag bleef het uurwerk hangen, geen beweging meer in te krijgen.
Nogmaals opgewonden maar muurvast.
Ik terug naar de verkoper, het was toevallig vlakbij waar ik woon. Daar kreeg ik te horen dat ik verkeerd had gehandeld: Je mag een uurwerk nooit volledig opwinden. Wij weten toch dat dat grote onzin is!

Onder coulance kreeg ik een ander exemplaar.
Ik kan niet meer genieten van dit horloge, ook niet van het vervangende exemplaar. Het voelt onrechtvaardig dat ik de schuld krijg voor een fabricagefout onder garantie.
Ik koop daar nooit meer een horloge bij gesensureerd!

10 likes

Super interessant topic dit. Ik ga hem helemaal doorspitten want ik denk dat er een hoop van op te steken valt. Ondanks dat het allemaal heel persoonlijk is.

Mijn grootste miskoop is niet één horloge, maar een hele categorie horloges. Alle horloges die ik tussen 2008 en 2016 heb gekocht van > 40 mm. Ik durf niet eens te zeggen hoe veel geld ik er op ben verloren want het is gewoon om je voor te schamen. Ik dacht dat ik mee ging met de trend, maar na verloop van tijd wilde ik ze gewoon niet meer dragen. Ik heb mijzelf heel lang verteld dat ik er aan zou wennen.

Gelukkig heb ik geen collectie meer. Alleen nog maar horloges die ik draag. Stuk minder stressvol.

Edit:
Ik moet hier een tweede categorie aan toevoegen. Ik ben in het verleden vaak verleid geraakt door micro-brands en nieuwe modellen. Dan ben je dus ook testkonijn en dat is meer dan eens mis gegaan. Niet allemaal spijt van, maar toch een hoop gedoe. Pas nog de Yema Superman heritage die over het algemeen erg goed bevalt, maar waar ik op andere vlakken als “early adopter” toch weer de kinderziekten mee heb gekregen. Zelfde ervaren met andere merken. Niet alleen microbrands (Halios) maar ook bekende merken met nieuwe modellen (Seiko). En toch blijf ik dezelfde fout maken, want nu zit ik weer op de nieuwe Tudor Black Bay 58 te azen terwijl ik weet dat de nieuwe Black Bay GMT release problemen heeft (met de datum complicatie)… Blijkbaar kan ik het toch niet laten.

2 likes

(niet mijn eigen foto!)

Seiko SPRA23K1

Gekocht en slechts 2 x gedragen ivm geen klik… Zonde geld ondanks dat ik het nog wel steeds een mooi horloge vind.
Hier lijken de wijzers zwart, maar dat komt door de lichtinval, ze zijn zilver.

1 like

Ik heb trouwens wel een heleboel afknappers gehad bij het passen ( dus VOOR de miskoop ).

Dus mijn BIJNA - miskopen zijn onder andere :

Meistersinger 2…zo mooi op de foto , om mn pols niks. Ielig leer bandje, veel te klein.
Die licht blauwe Squale…die moest ik perse hebben. Mijn god, wat een kleur :face_vomiting:.
HEEEEEL veel Seiko`s…oa de Pressage. Leuk hoor, van die bewegende streepjes maarreuh…hou maar.
Seiko Monster…ook zoiets.Viel echt tegen.
Veel Rolexen. Gewoon niet mooi of speciaal genoeg. Echt zo van : " is dit het nou ?!? ".
Elke witte wijzerplaat, vooral met iets van goud. Te bleek in de winter, met albino-apen-harige-arm. Niet doen.

En dan ben ik er echt nog een hoop vergeten…

De beruchte skx-jubilee :confounded: was trouwens wel n echte miskoop.

Maar gelukkig hoor ik die af en toe nog hier door de wijk lopen.
image

10 likes

De Bulova Accutron Snorkel. Gekocht vanwege de kleur, kastvorm en 'sweeping second’
Echt een heel mooi horloge, vind ik nog steeds.

Alleen zò ontzettend niet mijn ding.

1 like

Zelden gedragen en dus in nagenoeg nieuw staat.

3 likes

Die naam alleen al staat voor een miskoop.

4 likes

Seiko Bell-matic.
Er zitten mooie exemplaren bij, maar service of reparatie is zo duur vanwege complexiteit dat ze in zo’n geval economisch total loss zijn. Ik koop er i.i.g. nooit meer een.

Hamilton Pan-Europ. Het uurwerk is wegwerpspul met plastic onderdelen er in. Bij service wordt het uurwerk blijkbaar standaard vervangen. Mijn exemplaar loopt overigens na 6-7 jaar nog retestrak, maar ik zou er niet snel nog een kopen.

1 like

Geldt toch niet voor alle Hamilton,s?