HanDavinci's Droomlijst

Vorige maand dacht ik dat ik klaar was met HF en ik lees hier een stuk minder dan eerst, maar in de donkere dagen is het toch leuk om bij te lezen én ik heb al een tijdje geen topic meer gemaakt met hersenspinsels te over, dus ik gooi er gewoon eentje uit.

Mijn smaak is na vijf jaar in de hobby sterk aan het veranderen (@Tompj zal zeggen dat ik eindelijk een smaak ontwikkel :joy_cat:), maar ik loop tegen een kleine barrière aan. Ik wissel veel en ben nog steeds te onrustig om exclusieve horloges te kopen.

Lees: met waardevaste horloges kan ik dit spelletje blijven spelen en met indies houdt het snel op omdat mijn knip dan meteen van uienleer wordt. :money_with_wings:

Dat zette mij aan het denken…wat als het niet zo zou zijn? Wat als ik alles kan kopen zonder na te denken over waardebehoud? Zou ik bij dezelfde droomhorloges uitkomen?

Ik ben er gisteren even voor gaan zitten en heb een droomlijst gemaakt waar ik zelf van sta te kijken omdat het in grote lijnen helemaal niet overeenkomt met de horloges die ik tot nu toe heb gehad.

Hier komen ze.

  • Grönefeld 1941 Remontoire Constant Force. Ik vind het uurwerk niet alleen geweldig, maar ik ben hemelsbreed 4 kilometer verderop opgegroeid en als ik naar een Gronefeld kijk denk ik aan vroeger en aan thuis.

  • Grönefeld 1941 Principia.

  • Roger Dubuis Sympathie. Dubuis heeft er veel gemaakt, maar deze spreekt mij het meeste aan. Zo’n hoekige kast in combinatie met die enamel wijzerplaat is geweldig.

  • Rolex Day-Date Lapis & Bloodstone. Ik heb meerdere Onyx Day-Dates gehad, maar een Lapis en een Bloodstone winnen het toch wel.

  • Konstantin Chaykin Levitas. Chaykin is één van mijn grote favorieten als het gaat om independent watchmaking, hij weet mij elke keer weer te verbazen.

  • Lange & Söhne Datograph Up/Down Lumen. Flyback, Lume, saffieren wijzerplaat en platina, all I need to know.

  • Urwerk UR-100 SpaceTime in gunmetal (LE).

  • Rexhep Rexhepi Chronomètre Contemporain. Rexhep wordt the leader of the next generation watch makers genoemd en ik begrijp waarom. Hij is tevens ook de oprichter en eigenaar van Akrivia. Wonderboy.

  • MB&F Legacy Machine Thunderdome (samenwerking met Kari Voutilainen)

  • Akrivia AK-06

  • Philipe Dufour Simplicity. Want…Dufour.

  • Patek Perpetual Calendar Ultra-thin 5140p. @Rolopalooza vindt de poepbruine mooier, ik de platina met blauwe plaat.

  • JLC Reverso Tribute Nonantième. Achterop nog een semi-jump hour, hoe cool is dat?

  • Jaquet Droz Tropical Bird Repeater. Een minute-repeater en een heleboel ambacht.

  • Moser & Cie Endeavour Tourbillon Vantablack

  • Torsti Laine V38

  • Greubel Forsey GMT Earth

  • Vianney Halter Deep Space Tourbillon

  • Laurent Ferrier Galet Square

  • Rolex 1804 Stella. Ook ik word een beetje beinfluenced door de Tiffany hype, dus deze kleur moest erbij.

  • Breguet Classique 5907. Want Breguet.

  • Audemars Piguet Quantième Perpétuel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik AP tegenwoordig een one-trick-pony vind, maar ik weet ook dat ik ze daarmee tekort doe. Op de Royal Oak raakte ik snel uitgekeken, deze zou ik graag willen bezitten.

  • Czapek Antarctique Rattrapante Sunrise for Only Watch 2021

  • Armin Strom Masterpiece 1 Dual Time Resonance

  • Cartier Tortue CC Monopoussoir.

  • George Daniels Millennium. Want George Daniels. Omdat George Daniels. If you know, you know. If you don’t know…educate yourself.

Konstantin Chaykin Lunokhod. Wootz steel ultra-light carbon. Geen idee hoe de samenstelling daarvan is, maar het klinkt cool en het ziet er wild uit…in a good way.

Konstantin Chaykin Mars Conqueror.


Sartory Billard SB05 Blue Mix. Geweldige vent, leuk om mee te kletsen. Sinds hij genoeg funds bij elkaar heeft gekregen om een deal met La Joux Perret te maken voor de uurwerken ben ik helemaal om.

Rolex Day-Date 1803 RG, van onze eigen @Watchatic (ook zijn foto).

Konstantin Chaykin Cinema. Ik kan er niet maar eentje kiezen van hem…of twee.

Patek Philippe Calatrava 5196R.

Patek Philippe Ellipse 5738p. Voor mij de definitie van een dress watch, puur zonder poespas.

  • Cartier Tank Louis. Sorry puristen, ik ga eerlijk bekennen dat ik de platte “balkjes” van de Tank Solo een stuk mooier vind, maar een Tank Louis benadert het originele ontwerp meer. Eigenlijk is het een must-have.

20017957

  • Eén Wristmon (wristmonster) van Konstantin Chaykin. Ik zou er in geen geval meer dan eentje willen bezitten, maar voor nu post ik er twee. De Mouse King en de Minotaur.

  • Staudt Praeludium Chronograph Black Edition.

  • Staudt Praeludium Guilloche. Zo vet, die handgesneden guilloche wijzerplaten. Daar kan Cartier niet tegenop. Jij maakt mij niet wijs dat ze het nog met de hand doen in ieder geval.

  • Roman Gauthier Logical One Secret

  • Bulgari Octo Finissimo Tourbillon Carbon.Een meesterwerk in mijn ogen.

Sarapaneva Lunations Harvest moon.

  • Schwarz Etienne Roma Synergy by Kari Voutilainen. Want Kari.

  • Bovet Récital 26 Brainstorm Chapter Two.

En als laatste een klassieke Rolex Oysterquartz Day-Date in het witgoud. Gehad in geelgoud en ik zou hem graag eens in het witgoud willen hebben, omdat dit zeldzamer is dan mensen denken.

De lijst kon niet korter en daar ligt precies mijn punt. Er zit verbazingwekkend weinig vintage (en Rolex) in voor mijn doen en het zijn nieteens allemaal onbereikbare horloges (de meeste natuurlijk wel).

Waar zouden jullie voor gaan als er geen grenzen of drempels meer zijn?

Ga er eens voor zitten. Denk er eens aandachtig over na en probeer verder te kijken dan die eerste holy grail die waarschijnlijk helemaal niet zo holy is als je denkt. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zichzelf gaan verbazen.

Waarschijnlijk is mijn lijst volgende week weer anders. Na vijf volle jaren heb ik in ieder geval mijn droomhorloge nog steeds niet kunnen bepalen en dat vind ik prachtig, het blijft een ontdekkingsreis.

Jullie worden gegroetjest,

Han da Vinci
@handavinci

193 likes

Ik vind je nummer 1 ook het mooiste. Ook nog iets waar nog wel naar toe te hosselen valt met een beetje doorzettingsvermogen.
Zelf heb ik geen lijstje, ik vind net als jij iedere keer iets anders mooi.

1 like

Gave lijst… inderdaad heel wat anders dan Rolex al zitten die er ook in.

Ik vind zelf die vantablack ontzettend tof, met of zonder tourbillon. Helemaal strak zwart vind ik ook wel nice.

1 like

Omdat je zowat alles wat cool is al hebt gehad :joy::ok_hand:t3:

1 like

Deze :blush:

9 likes

De meesten van je lijstje vind ik ook prachtig :ok_hand:

Ik denk dat deze je ook wel zal bevallen


Waar ik niet zo’n liefhebber van ben zijn die tourbillons die een prominente plaats op de wijzerplaat hebben

14 likes

Ja ja, er is nog veel te wensen :heart_eyes: maar hou het simpel.

1 like

Ik vind veel van dat gecompliceerde high end spul te raar om echt mooi te vinden :thinking: Doe mij dan maar een “gewone” Patek perpetual calendar chrono.

11 likes

Uitgebreide lijst, een mens moet immers wat te wensen hebben. Ik kende Jaquet Droz nog niet, maar deze is esthetisch gezien de tofste van de lijst imo met die vogels enzo

1 like

Kappen met deze onzin en tevreden kunnen zijn met dit:

images(12)

Maar dat kan ik niet dus blijf ik hangen in het leuk vinden van horloges en bedenken

3 likes

Wat een lijst @HanDavinci….

Grappig dat je van klassiek tot erg uitgesproken zit qua smaak. De klassiekere bekoren mij dan natuurlijk het meeste.

Ik ga eens even over een lijstje nadenken.

2 likes

Droomlijst @Zulu :innocent:

1 like

Hele mooie post. Voor mij vooral de Calatrava en Tank, de rest zou ik zelf niet willen en durven dragen.

Bizar hoe ontwerp en techniek bij sommige merken zijn :+1:t2:

1 like

Groetjes terug

1 like

Die Grönefield en de Rolexen zijn zeker vet Han!

1 like

Leuk topic! Ik ga er ook even over nadenken, of als het meezit morgenavond vanaf volgende week een shitload aan NA’s posten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Lijkt moeilijk, is het niet. Dit is de mooiste.

1 like

In de mijne ook. Dit is voor mij het summum. De Octo Finissimo prijkt al een poos bovenaan mijn meest begeerlijke horloges lijst.

Al word ik hier ook wel erg blij van:

7 likes

Onacceptabel @HanDavinci, HF zonder jou is als Goede Tijden zonder Ludo…
Als alcoholvrij bier… als tang zonder varken…

Maar keerl wat n lijst. Wist niet eens dat ze bestonden sommige.
Rolex heb je wel uitgespeeld lijkt me.
Met die vintage sub ben je compleet of issie al geflipperd?

Ik zie geen Hublot in de lijst :wink: dus zou gaan voor 'n Gröneveld oet Tukkerland

Groetsels terug

4 likes

Scroll, scroll, scrolll, scroll… Kwam maar geen einde aan, en elke foto heb ik gewoon aandachtig bekeken… Half uurtje verder ondertussen en ik heb fucking koude handjes, even verwarming aanzetten en een rooibos thee zetten brb…
.
.
.

Maar dit is gewoon niet te doen. Ik kan niet kiezen.

En over thee gesproken, ik zou met die Konstantin Chaykin wel een keer een Russian Earl Grey willen drinken en over zijn modellen willen praten… Wat een baas!

6 likes