Daarom heet het ook een droomlijst en hoeven we even niet realistisch te zijn!
Mijn lijstje zou er zo uitzien
Met de glashutte werd ik voor het eerst verliefd op een horloge.
Benzinger laat me ook niet los.
Een lange kan ook niet ontbreken naar mij mening
Voor de kleur kies ik deze omega, maar blauw vind ik ook erg mooi!
En ja ook een Rolex.
Ik vind deze niet heel erg mooi, maar JLC laat hiermee wel zien dat ze dingen kunnen die niemand anders kan. De merken uit de ‘holy trinity’ (die voor mijn gevoel onterecht zo genoemd worden) kunnen hier een puntje aan zuigen.
Zitten een heleboel hele mooie tussen (en een paar hele lelijke [sorry])
Als dit maar niet gaat leiden tot krantekoppen in de trend van “man berooft bank om zijn hobby te financieren”
Ja dat lijstje is watchhub
Ik hou t bij “waar zou ik nou alles voor verkopen en nog n nier erbij?”

Tot zolang hou ik t bij waardevaste massa geproduceerde overgehypte houwdegens.
Ik zou er drie horloges bij aanschaffen.
Een Breitling B09 in het groen. 40x47x13mm, 100m WR, mooie platte chronograaf met vintage looks maar moderne kleuren. Ik houd er van. Dit zou m’n daily beater worden.
Een JLC Reverso Medium KS. Omdat het een klassieker is. Ook geen gelul met meerdere movements en duo faces en complicaties. Gewoon de klassieke handwinder voor de heer met smaak. Het klassieke sporthorloge.
Een Grand Seiko SBGY007. Omdat het Spring drive is in een minimalistische verpakking met een eigen smoel qua wijzerplaat.
Ik heb eens nagedacht waarom daar geen independents bij zitten. En de reden is dat mechanische moeilijkdoenerij me eigenlijk helemaal niet boeit. Uit de lijst die jij opvoert kan ik me in drie horloges vinden:
De Breguet Classique is bijzonder smaakvol, de Patek Philippe Calatrava is smaakvol en de Cartier Monopusher is zeer, zeer smaakvol. Die laatste zou ik zelf aan mijn lijstje toe kunnen voegen.
Het valt me ook op dat de Torsti Laine, Voutillainen, Dufour, Daniels, 1941 Principia, Sartory Billard en de Staudt Guilloche een ereschuld hebben aan de Breguet. Kortom, ze zijn allemaal derivatief, en dat vind ik zeker ook gelden voor de nieuwe J. N. Shapiro ook, en in weer veel mindere mate voor Rexhep Rexhepi (die ten eerste afwijkt om z’n uurwerk, en net iets meer eigen sjeu aan z’n wijzerplaat gaf). Het zijn allemaal een soort van Guilloche / reliëf wijzerplaten, vaak ook met een gladde rand rond de indices, allemaal met oversized kleine secondenwijzer. Ik vind ze allemaal mooi, maar het zijn gewoon Breguets, uiteraard.
Nu zul je zeggen: je negeert de rest. Dat klopt. Er zit veel kitsch en nog steeds veel Rolex in de lijst, en dat negeer ik inderdaad.
Tot slot, als er dan een independent bij moet, dan ga ik morgen wel even voor het bestellen zitten om zo’n ding naar binnen te harken:
Met een simpel Miyotaatje? Jazeker wel. Met een simpel Miyotaatje.
Wat us dat fraaie amber horloge? Wat een exotische pracht. Prachtige kleuren en een mooie kast
Morgen om 03:00 Japanse tijd kun je er eentje bestellen voor 3000 ballen ex BTW en import. Je hebt daar een venster van 10 minuten voor.
EDIT: Eh, dat blijkt dus vanavond te zijn. Om 19:00 CET of 18:00 GMT. Want iets met tijdszones.
niet voor mij helaas, maar wat een schoonheid. Die lijnen en kleuren…
Ik moet het ook niet willen doen. 3 atm waterdicht, 3500 ballen na import… Tja. Maar wat een wijzerplaten maken die mensen zeg. Urushi for the win.
Interessante lijst, zelf ben ik niet zo van de lijstjes en zie wel wat er op mijn pad komt. Maar in jouw lijst zitten zeker stukken die ik graag eens zou dragen.
Daar zit een hoop mooi spul tussen @HanDavinci en niet alleen de obligate merken, maar vooral een hoop merken waar ik nog nooit van gehoord waarvoor dank!
Prachtige lijst, staan echt fraaie kunststukjes tussen
Moet zeggen dat de modellen in je lijstje van de bekendere merken als Patek, AP, A.Lange en Rolex voor mij echt de uitschieters naar beneden zijn
Ik denk zelf zelden na over horloges in die prijsklasse, maar heel af en toe beland ik bij Arnold&Son:
Wat je ook doet, tijd dat je van die Rolex mainstream meuk afstapt. Dat stadium ben je nu wel voorbij.
Tip: een Zenith Academy Cristoph Colomb of een Academy met ketting aandrijving zouden ook nog in je rijtje passen….
En wat van Laurent Ferrier?
Droomhorloge? Hmm, nee.
Dan kijk ik liever uit naar een droomauto
(die niet meer dan € 80.000,- hoeft te kosten…)
Dat geloof ik direct. Ik zie veel aparte, dure horloges maar weinig focus. Lijkt me lastig om op basis daar van een koers te moeten bepalen (mocht je dat willen). Wel een setje leuke plaatjes voor de liefhebbers.
Han,
In de eerste plaats, we zien je te weinig. Vaker komen!
Als ik je lijst zie, zou ik alle Rolexen eraf halen. Die heb je al in genoeg variaties gehad, die ken je inmiddels wel toch? Beetje seen this, done that…
Verder zie ik er van alles op staan, klassiek tot modern en/of heel expressief. Als je nou 1/2 Rollies houdt, zou ik lekker iets heel anders ernaast doen. Die lange met doorzichtige wijzerplaat bijvoorbeeld, of die Bulgari uit je lijstje. Je zult zien, beetje afwisselen met je Rollies en je krijgt weer veel meer lol in alles qua horloges.
Daarna zou ik een stap naar iets klassiekers doen, zoals Staudt of Breguet. En je weet het, Yvo maakt hem desnoods zoals jij dat wilt;