HanDavinci's hersenspinsels over het modden van goedkope en dure horloges.

Ik dacht dat speciale motieven op een wijzerplaat werden gemaakt op dezelfde wijze als bij printed circuits, waarbij een dunne fotolak op de ‘platine’ wordt belicht met UV. De niet-belichte lak wordt weggespoeld en het blootgekomene kan worden geëtst of juist electrolitisch opgehoogd. Naderhand kan de overblijvende, geharde, laklaag met een speciale thinner worden verwijderd.

1 like

Oh mooi, vooral die Tempus Machina 216A; wel lef hebben hè!!

1 like

Mooi gedaan, die gilt. Is de hele wijzerplaat aftermarket?

Procedé klopt, maar volgens mij is het gepolijst brons, soms met een koper- of goudlaagje.

1 like

Yes!

Wel met goud dan. Maar zo diep ben ik er verder nog niet ingedoken, ik zal er straks eens wat over lezen.

Thanks!

1 like

Echt waar, alle Rolexen in de openingspost zijn compleet vernacheld. Eeuwig zonde!

Waarom? Het is niet alsof ze uniek waren. Iedereen en zijn moeder loopt met zo’n ding rond.

Van een echte vintage zou ik dus ook afblijven.

2 likes

Het basisproduct van deze “mod” is een uitgebalanceerd kwaliteitsproduct dat volledig aan puin geschuurd is door een slager met een flex. Dat vind ik eeuwig zonde!

In Londen heb Ik zo’n big crown een keer in handen gehad. In het echt ie is echt te lelijk voor woorden. (Zeer slecht gepolijst en afzichtelijke kroon die te ver van de kast staat).

1 like

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het juist als een dertien in een dozijn horloge aanpassen naar iets unieks!

1 like

Helemaal eens!

Voor mij staat dit heel ver af van alles dat ik waardeer aan horlogerie.

1 like

Heb je het nu over zo’n vette vintage Datejust? Dat is toch de topseller van Rolex voor tig-jaren?

Ik vind die mods super. Seiko, Rolex of welk merk dan ook. Draag wat je mooi vindt.
Uiteraard m.u.v. Invicta … Doet me denken aan een vieze bah … :wink:

1 like

Ik bedoelde de 6 digit Submariners en GMT’s.

De Datejust is nog steeds de top-seller. Maar ik bedoelde dus dat ik van een vintage afblijf vanwege de geschiedenis. Bij een moderne is het wat mij betreft free-for-all. Maar ik voel dan ook weinig voor modern.

Welke geschiedenis? Die van een andere horlogenerd die z’n destijds gloednieuwe horloge voorzichtig op zijn oersaaie werk heeft gedragen? :wink:

Jij had je DD en DJ toch gemod met een andere wijzerplaat er in?

Een tijdscorrecte sigma dial in een DD van 1978 gezet en een tijdscorrecte swiss made plaat in een DJ van 1985 zet.

Wie zegt mij dat de beide champagne wijzerplaten erin zaten bij verkoop ooit? Een 1803 plaat in een 1803 en een 16013 plaat in een 16013 is toch geen modificatie man.

1 like

De kans dat die er in zat er vanaf de fabriek in zat is groter dan de kans dat de wijzerplaat die je er later in deed er origineel in zat :wink: Ik vind het toch een soort van modden, je maakt het horloge immers anders dan hij was.

Geef mij eens een kansberekening hiervan. Ik acht de kans groter dat in zijn respectievelijk 41 jaar en 34 jaar wel meer dan eens een wijzerplaatwissel is geweest.

Anyway, dat noem ik geen modden. Een dikke bips met een reetveter op een orginele Rolex wijzerplaat tamponeren dan weer wel. Dit is gewoon orgineel 1803 en orgineel 16013.

Gek genoeg heb ik daar minder moeite mee dan met een aftermarket Seiko-wijzerplaat. :thinking:

1 like

We kunnen ook niet teveel rationele argumenten in een irrationele hobby aanvoeren.

3 likes

Lets agree to disagree, ik noem het modden en jij niet. We bekijken het beide gewoon vanuit een heel andere belevingswereld.

1 like

Daar lijkt het op. Als de wijzerplaten geregistreerd waren met een nummer, horende bij de kast had ik je gelijk gegeven.

2 likes