HanDavinci's hersenspinsels over het modden van goedkope en dure horloges.

The story of my your life.

Weinig zin om de strepen op de wijzerplaat weg te werken, dus hier moet je het mee doen.

5 likes

Cool! Lekker military zo. Je zou de oranje accenten niet eens missen.

1 like

jaren geleden mijn blingbling breitling colt gmt + gemod dmv coating, was wel effe een stap hoor om dat te doen maar ik heb geen spijt van.

7 likes

7 likes

Ben ik het helemaal mee eens. Al zal ik soms geen commentaar geven op mods die ik voorbij zie komen (met name uit Azië) maar dat is uit respect voor de bouwer en/of bedenker die er zelf helemaal blij mee is. Net zoals ik ook niet zit te wachten op kritiek op een eigen mod, al begrijp ik wel dat puristen het vaak niks vinden.

2 likes

Is dit omdat mijn beide ouders overleden zijn en ik er met hun grafkisten vantussen ga!?!

Pijnlijk Jurriaan, dit had ik niet van je verwacht.

Haha kidding, ik vond het al lief dat je de vraag stelde op WhatsApp, maar mij heb je er nooit mee :revolving_hearts:

3 likes

Oke, nu weer onto serious business.

Volgens mij heb ik een lopend topic voor mezelf gemaakt waar ik alle mods in kan gooien die ik tegenkom.

Weet iedereen wat een gilt wijzerplaat is? Tot een half jaar geleden dacht ik dat de bedrukking van bladgoud was, maar niets blijkt minder waar.

Bij een gilt wijzerplaat is de hele plaat verguld of van solid goud. Het wordt gegalvaniseerd en na het lakken wordt de bedrukking weer zichtbaar gemaakt door een oplosmiddel.

Voorbeeld van een vintage Explorer met een honeycomb gilt wijzerplaat. Ik zag dat @mafkees op de Rikketik ook zo’n horloge met een honeycomb plaat op had gepikt, heel tof.

Rolex 6350:

Een mod van Heritage Time Works:

Ik ben geen fan van de end links, ik ben wel een groot fan van zo’n handgegraveerde gilt wijzerplaat. Een met hedendaagse technieken gemaakte knipoog naar het verleden.

Dit is precies een voorbeeld van hoe een 214270 voor mij specialer zou worden door een mod.

14 likes

:joy::joy:
Scherpe woordgrap!

1 like

Thanks! Ik weet niet of mijn exemplaar ‘faux gilt’ is (voor zover dat bestaat) maar je ziet op deze macro heel goed dat de vergulding een soort van korrelig is. Ik dacht eerst dat de techniek bestond uit het erop strooien of drukken van de tekst, maar het gaat dus om weghalen van lak. Zeer interessant en weer wat geleerd. Top!

(rechterklik -> ‘openen in nieuw tabblad’ -> superzoom)

NB: dat dacht ik ook, totdat ik hem eenmaal buiten beter bekeek :smiley: het zijn een soort kringeltjes of zo. Strikt genomen zeker geen honeycomb maar in het licht lijkt 't er sterk op.

6 likes

Heel cool! Is dat 33/34mm?

Ik dig dat wel, die vintage feeling erbij.

En yes. Bij een echte gilt kijk je dus eigenlijk in de bedrukking recht op de wijzerplaat.

2 likes

Van mij mogen ze dat soort secondewijzer-dials wel “vinyl-second-dial” noemen. Ik vind het net een LP (patent pending na viral gaan van deze benaming :wink: )

2 likes

Zo ben ik. :fu:
Laat je niet zo kisten, je mod er gewoon niks van aantrekken. Anders ga je maar lekker met je pauper trui (die ik zelf heb en heel blij mee ben :joy:) in een hoekje huilen.

5 likes

Leuk, dit soort informatie is wat dit soort topics de bom maakt. Of hoe zou je dat tegenwoordig zeggen eigenlijk (voel me ineens oud
 :sweat:

1 like

Ik kan je hier niet mee helpen, ik ben ook niet van de Snapchat generatie :joy:

Ik lach nooit om je flauwe woordgrappen, maar ik lach altijd om je flauwe woordgrappen. Snap je het nog?

Die trui kun je posten in een topic zag ik. :full_moon_with_face: Ik kan hem je niet doorlinken, want die is meteen op negeren gegaan.

5 likes

Ik heb net informatie ingewonnen bij mijn zoon. Dat is ‘lit’. :metal:

4 likes

Zeker. Je lacht als een soort van plaatsvervangende schaamte. En je hebt wel gelijk. Ze zijn heel slecht. Er is nog een moment geweest dat ik bijna op je negeer lijst kwam en jij mij vriendelijk hebt verzocht te stoppen. Dat waren nog eens tijden. :upside_down_face: Toen ben ik maar gaan tekenen.

7 likes

:joy: :+1:

2 likes

Ik vroeg me af wie allemaal RLC op negeren hebben gezet, zou er bijna een poll voor openen :joy:

Trouwens laat die hersenspinsels maar gewoon de vrije loop Han :+1:t2:

5 likes

Haha!

Ik heb die vraag ooit over mijzelf gesteld, maar ik denk dat er inmiddels een andere kampioen is. :smirk:

Haha thanks!

2 likes

Dat van die gilt dials wist ik min of meer, maar het blijft gave materie.

1 like