HanDavinci's hersenspinsels over het modden van goedkope en dure horloges.

Mooi verhaal en ik snap je waardering, maar bij mij gaat het helemaal mis zodra ik dat oplichtende Luminova zie… is voor mij de lol er direct weer vanaf :stuck_out_tongue_winking_eye:

Qua designs inderdaad mooi !

1 like

Een van de meeste simpele, maar o zoo mooie mod. Heb deze zelf ook, wil eigenlijk nog het uurwerk upgrade en de datum schijf.

1 like

Dit is echt moddervet :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

14 likes

Modden = iets van een (je) eigen smoel voorzien. Of dat nu vanuit een dure of goedkope basis gebeurt doet er niet toe. Mijn zegen heb je

1 like

4 likes

Erg leuk topic! Maar ik ben dan ook niet vies van een beetje modden. En als ik 35k te besteden had zou ik die zo maar eens op die Tempus Machina 6542 GMT stuk kunnen smijten! :drooling_face:

Wat ik me wel afvraag (zonder de definitie van modden nou teveel ter discussie te stellen), wanneer je onderstaande aanpassingen aan een horloge doet

is het dan nog wel een mod? Of gewoon het herscheppen van een vintage Rolex door een meester horlogemaker?

Ben je dan van plan om ook dergelijke ingrijpende aanpassingen (wegslijpen van delen van de kast e.d.) toe te passen? Of alleen gebruik te maken van bestaande ‘ingrediënten’?

Leuk stukje. Aandacht aanbesteed. Leest heel prettig. De mods - zowel Seiko als Rolex - vind ik erg mooi. Ik zou het alleen niet willen hebben. In een verleden heb in nog wel eens een SKX laten modden, maar al snel ontwikkelde ik het besef dat wat die vintage exemplaren zo gaaf maakt, niet de looks zijn. De looks zijn slechts de ‘drager’, het vehikel waarmee die charme op mij wordt overgebracht. Ik vind die originele Rolex exemplaren dan ook heel heel heel gaaf. Vintage Rolex, ik begrijp de charme helemaal. Maar die remakes: rationeel lastig te weerleggen: beter, nauwkeuriger, zelfde looks, (grotendeels) originele materialen: echter, ik zie er doorheen. De beleving blijft uit. Ik zeg dan: werk jezelf helemaal het schompes en koop het origineel, of blijf plaatjes kijken en geniet dáárvan. Sommige dromen mogen dromen blijven. De charme van het leven is ook dat je niet alles kunt hebben. Deze remakes zijn voor mij - hoe mooi ook - helaas een ‘no’.

4 likes

Nu we het toch hebben over horloges verfraaien en modden. Ik meen dat Invicta Pro Divers ook leuk zijn om aan te werken net als Vostok horloges. :grimacing:

Hi Han,

Mooie bijdrage aan het forum - prettig topic waarvoor dank!

Groet, Vincent

Wat is nou het verschil tussen modden en frankensteinen? Zelfde verschil als verfraaien en verpesten?

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik mis de loep :roll_eyes:

5 likes

Mooi stuk, goede uitleg, zeker voor mij, omdat ik mij vaak, bij het lezen van diverse topics over dit onderwerp, afvraag “Waarom?!?”.
Het gaat inderdaad om gevoel. Mijn gevoel zegt, laat het zoals het bedoeld is. Niet alleen bij horloges maar bijvoorbeeld ook bij (klassieke) auto’s. Hoe vaak ik naar de bekende tv-programma’s kijk en mij groen en geel erger aan de moderne aanpassingen aan een klassieker…
Maar na het lezen van dit hele verhaal, heb ik er, in ieder geval bij dit onderwerp, meer gevoel bij gekregen en kan ik er zelfs begrip voor opbrengen. Zeker niet in de laatste plaats omdat je het in jouw verhaal heel goed bij jouzelf houdt en absoluut duidelijk maakt dat het om jouw mening en jouw gevoel erbij gaat.
Prettig om te lezen, verhelderend.
Een nuttige bijdrage aan dit forum, ondanks dat ik mij ook gewoon laat meeslepen in de meute van

1 like

Dit ziet er toch wel een beetje uit alsof iemand bij Tempus Machina in zijn vorig leven in een vrolijk Zwitsers dal tafelpoten in een geinig modelletje stond te frazen en draaien… en nu de hand aan een splinternieuwe (?) 116710 heeft gelagen…

2 likes

Die Daytona van Artisans doet me denken aan een Ferrari F40, met die kleine “dikke” wielen. Kan niet uitleggen waarom. Maar helemaal eens, geweldig is ie. Die band is trouwens ook heerlijk. De luxe straalt ervan af.

Meer inhoud ben ik ook voor. Maar dat is lastig besef ik ook. Beter gezegd: minder pulptopics.

Kijk, een interessante bijdrage van Han. Het onderwerp “niet origineel” houd me vaak wel bezig, en ben er ook wel vrij conservatief in/over. Maar ik kom er nooit helemaal uit. Dat komt omdat het voor mij raakt aan de discussie “hommage” (daarom zei ik ‘niet origineel’ ipv mod). Maar ik wil de discussie verder helemaal niet naar hommages trekken hoor.

Ik kan een minderheid (!) niet-originele horloges bijzonder waarderen, en in deze draad staan er nogal wat. Ik heb nog nooit een hommage gehad á la Steinhart, en ik loop er niet zo warm voor laat ik zeggen. En wel een subtiele SKX mod, meer een upgrade (bracelet, saffier, bezel).
De scheidslijn is fijn zeg je terecht, en “in balans” zijn die voorbeelden zeker, maar ook dat blijft subjectief. Zo vind ik dat vintage emuleren vaker mislukt dan een andere mod.

De ene dag denk ik: “ik wil alleen maar origineel”, de andere dag denk ik “maar de Speedmaster is ook een hommage”. :grin:

Ik ben op het moment het tegenovergestelde van een vakantielijer dus ik kom in deze draad later nog wel een keer zeuren.

1 like

Goedemorgen!

Dat wist ik eerlijk gezegd niet. Hoezo is de Speedmaster een hommage?

:v:

Aan de oorspronkelijke Speedmaster. Al die limited Speedy’s zou je als mod kunnen zien.

2 likes

Ha zo… maar ja dan is elke evolutie wel een mod… van kleine en grote wijzigingen.

Nu weet ik niet of je op mij reageerde, maar er werd gezegd dat de Speedmaster een hommage was…

Was inderdaad een reactie op Speedmaster hommage (weet ook niet zeker of het zo bedoeld is, maar wel mijn opinie)

1 like

En graveren dan…? :thinking:

8 likes