Hands-on: Damasko DS30

Maar wacht eens even, vriendje Zulu…Had jij niet eerder ooit een hands-on gedaan van die saaie Duitser van je? Klopt helemaal, fijne forumvrinden. Kiek maar es:

a30cfe9768237a9c67a2ea288a50b6f6a91946fa_1_690x145

En ik heb zelfs dezelfde banner gebruikt, want ik ben een lui varken. Maar waarom maak je dan een hands-on, beste Zulu? Nouja, gewoon. Nieuwe camera, nieuwe inzichten. En ik vraag me tijdens het tikken van dit verhaal het volgende af: waarom heb ik dit ding al zo lang in de collectie? Goed, ik ga geen hele intro doen over het merk en model, want dat kun je checken in het oude topic.

Damasko DS30

Terug naar…eh…begin 2018 zoiets? Het nieuws kwam uit dat Damasko een “budget” model zou uitbrengen met wat mindere specs dan hun bekende modellen uit de DA serie. Take my money! Ik wist dat ze op verzoek andere secondewijzers plaatsen, dus na wat mailtjes verder en iets van 40 euro extra de olive drab wijzer van de DH1.0 erop laten zetten.


Afbeelding: De allereerste DS30 op het forum, tegenwoordig de twijfelachtige eer te boek te staan als forumslet.(2019)

Affijn, het kreng verkocht wegens flipperitus. Geen idee wat er voor in de plaats kwam maar horloges bleven toentertijd vaak niet langer dan een paar maanden. Totdat het fenomeen “sellers remorse” voor het eerst kwam kijken. Ik heb zelfs nog mijn lichaam aangeboden aan diegene die hem had overgenomen, maar na lang nadenken en overleg met zijn vrouw, besloot @Time_Lord dat hij geen afstand wilde doen dan de DS. Fak.

Een paar maanden later had ik exact dezelfde DS configuratie bij Damasko besteld, echter was de custom secondewijzer maar liefst 150 euro deze keer. Yolo.

Anno Domini 2021; relatief weinig veranderd bij Damasko. Tegenwoordig hebben ze de DS in een aantal configuraties, en je hebt de keuze tussen het paupermodel met ETA (DS30) of het baller model met in-house kaliber (DK30) voor 400 knikkers extra. Verdomme, die blauwe DS is ook lekker zeg…

Ultieme casual toolwatch?

Toegegeven: dit horloge is qua afmetingen mijn sweet spot. Neme de Sinn 556. Zowat hetzelfde qua looks en grundlichkeit. Lange tijd een van de weinige in zijn soort als je het hebt over cleane casual toowatches op een stalen band. Eet poep, Sinn.

Ze hebben staal, en deze band kicks-ass. Duur. Erg duur. Net als de bekende band van de DA serie. Exact dezelfde band ook, maar dan dunner. Gehard duikboten staal. Titanium schroeven en pennen. Compleet in-house vervaardigd, ontzettend goed ontworpen en je betaalt er maar liefst 600 piek voor, maar dan krijg je hem wel met-zonder fijnverstelling.

Maar verdomme, wat staat zo’n overpriced kutband zonder fijnafstelling lekker op dit ding. Money well spent. Desondanks toch 1750 piek als je deze vandaag koopt met een kekke niet standaard secondewijzer.

Kun je net zo goed die Sinn kopen, scheelt je dik 500 euro, nagenoeg dezelfde looks en je hebt een wellicht nog beter bekend stukje Duitse degelijkheid om de pols. Ik denk dat ik die Sinn wel redelijk kan vergelijken met deze Damasko. Beiden ongeveer dezelfde roots, dezelfde looks en dezelfde afmetingen.

Specs

Geheel gemaakt van duikboten staal. Sinn doet dat alleen bij hun duikhorloges die dan ook veel forser zijn geprijsd. 1-0 voor Damasko. Een andere feature is het zelfsmerende en gepatenteerde kroonmechanisme. Dat is natuurlijk supertof. Geen idee waarom. Maar Sinn heeft dat niet. 2-0 voor Damasko. Wat Sinn wel heeft, is een display caseback. Op een toolwatch. Sukkels. 3-0 voor Damasko.

Het voorgaande is natuurlijk geheel subjectief. En over ETA vs.Sellita is ook voldoende geschreven, maar de conclusie is dat het bewezen werkpaarden zijn. Laten we eens van dichtbij kijken. Dat gesatineerde duikboten staal.

Dit, dames & heren, is me die 500 euro meerprijs in vergelijking met de Sinn 556 meer dan waard. Ik heb hem ondertussen twee jaar. Hij gaat mee op vakantie, naar mijn werk, er wordt mee gezwommen en parenclubs zijn 'm niet vreemd. Deze wordt gewoon gedragen. Als ik hem naast ieder ander on-getetigmenteerd horloge zou leggen: draagsporen. D’n deze poept daar op.

Daarom blijft een Damasko nagenoeg altijd zo goed als nieuw. Wederom: money well spent.

Dial & hands

Concreet: supersaaie matzwarte crosshair dial, niet eens opgelegde markers en dan zit er ook nog zo’n rare mosgroene wijzer op. Over smaak valt niet te twisten, maar ja, hij is saai. Dat is ook wel een beetje Damasko. Robuuste toolwatches, functie boven looks en een ontzettend staaltje Duits vakmanschap.

Precies zoals een toolwatch in essentie hoort te zijn. De witte no-nonsense swoard hands stellen niet veel voor, en de lume is eerlijk gezegd meh. Het kleine datumvenster met zwarte schijf is subtiel aanwezig. Maar de afleesbaarheid is mega. Functie boven looks, iemand zei het zojuist al.

Conclusie

Waarom heb ik deze dure Sinn 556 nou zo lang? En wat bevalt er dan zo goed? Specs buiten beschouwing gelaten? Men zegt dat beach-to-boardroom horloges niet bestaan. Dat doen ze wel. Voor mij is dat deze Damasko. Casual sportief met een military vibe. Toolwatch ten top.

Dit horloge heeft werkelijk alles wat je in een alledaags horloge zou kunnen wensen, en overleeft je kinderen nog als je het niet heel bont maakt. Maar dan nog steeds in mint conditie. De looks…tsja dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je smaak. Maar ook aan die looks kun je wel wat doen, want het is verdomme nog een bandenswapper ook. Money well spent. Of had ik dat al gezegd?

PS: als je het tot hier hebt gered dan graag even aandacht voor het volgende. Dit is een protest. #brengkwaliteitnaarhetforum #bullshittopicszijneralgenoeg #komnietalleenhalenmaarookbrengen

Bedankt voor het lezen en op naar de volgende: Hands-on: Seiko Limited Edition SPB’s :muscle:



© Zulu tekst en fotografie. Oude plaatjes en logo’s heb ik gestolen van andere websites, dus die niet. Bedankt voor het lezen, neef! :v:

103 likes

Mooi stukje proza! Geweldige foto’s!

2 likes

Cool!
dibs @Time_Lord

1 like

Cool!!
Ruilen tegen mijn SPB147?

:laughing:

2 likes

Lekker weer Dennis! Jij bent de Koning van de hands-on :prince::+1:

1 like

Hijs al weg bij Gerard. Volgens mij ondertussen al 8x van eigenaar gewiseld :grin:

Neuh, 149 incoming :relieved:

:relaxed: :kissing_smiling_eyes:

2 likes

Blijft een gaaf ding :ok_hand:t2:
En weer een erg leuk geschreven review :+1:t2:
PS welk type/merk is die bruine met blauwe lederen band.

1 like

prachtig stuk proza en natuurlijk horloge. Dank

1 like

Lekker man! :smiley:

1 like

Heel gaaf! De review dan. :wink: Het horloge vind ik nogal meh, maar gelukkig verschillen smaken.

1 like

Goed weer! :+1: :+1: Helemaal gelezen, en dat doe ik niet vaak.
Dat ik er één incoming heb, kan er mee te maken hebben :grinning:

1 like

Heel leuk geschreven, mooie foto’s.
Maar wat een saai horloge, stuur me maar een pb met je rekening nummer dan verlos ik je wel van dat zeebotenstaalding.

1 like

Mooi stuk en mooi horloge!

Ook nog volgehouden om helemaal te lezen. Dat heb ik met mijn adhd en concentratieproblemen niet snel :wink:

1 like

Leuk stuk maar wat een prachtige foto’s!

1 like

Heerlijk leesvoer, mooie foto’s en schitterend horloge :+1::+1:

1 like

Ah nice je hebt er weer eentje gemaakt, leest weer lekker weg :+1:

:joy:

Maar eens.

1 like

Gaaf stuk en mooie foto’s!
Na weken lezen en dubben tussen Sinn, Damasko en Archimede was ik er eindelijk uit, het moest de Archimede worden. Na het lezen van dit stuk slaat de twijfel weer toe. Dus dank :wink:

2 likes

Heerlijk geschreven @Zulu, ik lach me rot :rofl:

Kijk nu alweer uit naar de volgende hands-on!

1 like

Je kan leuk schrijven @Zulu! Je hebt me, ik ben verkocht. Damasko is sowieso een tof merk en de afmetingen zijn geweldig.

1 like

Top verhaal. Nog mooiere plaatjes!

1 like