Hands-on: Stowa Klassik

Bam! De volgende…na een hele bende duikers gehad te hebben werd het tijd voor “vernieuwing” binnen de verzameling. Ik was al een tijdje geïntrigeerd door de flieger modellen. Helaas waren de meesten pokkegroot voor mijn peuterpols…
Na een beetje zoekwerk hier en daar, en mijn interesse voor de geschiedenis van de wereldoorlogen, kwam ik op 5 merken uit met een heritage. IWC, Wempe en A.Lange & Sohne vielen al vrij snel af om budgettechnische redenen. Bleven er nog twee kanshebbers over: Laco en Stowa. Na lang wikken en wegen is Laco afgevallen vanwege de grootte en de ogenschijnlijk mindere afwerking in vergelijking met een Stowa.

Toen ook nog op het juiste moment een handwind variant hier op het forum voorbij kwam, was deze snel in mijn bezit. Helaas voor de Damasko, die zal nu nog even moeten wachten :unamused: , u kent het wel.

Und jetzt: Stowa. Opgericht in 1927 in Hornberg, Duitsland door Walter Storz. De naam Stowa stamt af van zijn initialen. In 1935 verhuizen ze naar Pfortzheim, In die periode meubelen ze de “Bauhaus, Flieger en Marine beobachtungsuhr” in elkaar. In 1945 tijdens het bombardement van Pfortzheim word de werkplaats van Stowa vernietigd. In hetzelfde jaar verhuisd de productie naar Rheinfelden. De rest van de geschiedenis staat op de website.
In 1996 verwerft Jorg Schrauer alle rechten van Stowa en blaast het merk een nieuw leven in. Vanaf dat moment is Stowa erg goed bezig en wint vele awards met verschillende modellen.

Stowa Klassik 40:

Een echt flieger is zoals het hoort een handopwinder. Daarnaast horen ze geen logo op de dial te hebben, dat hadden ze in de jaren '40 ook niet. De echte van vroeger waren 45-55mm, maar voor mijn bescheiden damespolsjes was 40mm wel een mooie maat. Alle maten zijn erg netjes: 40mm doorsnee, 10,2mm dik, L2L 48,6mm met een 20mm lugwijdte.
Deze variant heeft een niet meer leverbare in-house aangepaste Sellita 215 TOP handopwinder met geblauwde schroeven. Daarnaast is het merendeel van de materialen in-house vervaardigd en de kast met de hand gepolijst.

In zijn algeheel levert Stowa horloge’s af die door een ringetje zijn te halen. Wat me daarnaast nog opvalt, is hun klantenservice. Vlot, persoonlijk en bovendien klantvriendelijk. Ik had enkel banden besteld voor dit horloge, en ze gaven aan dat het iets langer kon duren vanwege de voorbereidingen voor Baselworld. Na 5 dagen had ik een tweetal banden binnen, inclusief een persoonlijke brief met het boek “90 jahre Stowa”. Dit kan ik zeer waarderen, en bovendien zijn hun banden erg mooi en spotgoedkoop. Ze begrijpen in Pfortzheim wel hoe ze klanten tevreden kunnen houden! :thumbsup:

Een bijbehorende nappa met Stowa vouwsluiting en een Alten stiel:

Algehele indruk:

Men moet wat te zeiken hebben: gezien de hoogwaardige en kwalitatieve afwerking van het horloge valt het kistje waar hij in zit weer een beetje tegen vind ik persoonlijk. Ik heb er momenteel geen foto van gemaakt, maar het is een klein aluminium koffertje ( zo een waar je vroeger je illegale dvd-tjes in bewaarde, maar dan kleiner ). Ach, als dat alles is. Daarnaast zijn de kast, het saffierglaasje en de achterzijde ontzettend strak afgewerkt. De kroonactie voelt solide en wind lekker op en de dagelijkse afwijking lijkt te blijven hangen op een kleine 3 seconden per dag. Well done, Stowa.

En wat misschien nog wel net zo mooi is, is het uurwerkje achter het saffier:

De hands en dial:

Plain and simple, zoals een Baumuster A-type dial heurt :nerd:. Het is geen diepzwart, maar meer antraciet/matzwart van kleur. Geen poespas verder en prachtige, thermisch geblauwde wijzers. Deze gaan afhankelijk van de lichtinval van zwart naar felblauw. Pics, or it didn’s happen!

Ook de C3 Superluminova stelt niet teleur. Oke, ik heb gecheat met een UV lampje wegens het gebrek aan zonlicht… :blush: Qua duur en felheid doet deze niet onder voor een Seiko diver in ieder geval. Ook zonder UV lampje, ik heb het getest :thumbsup: En een beetje flieger hoort gewoon keihard te lumen, verdomme.

Conclusie:

Een flieger voor de bescheiden pols en toch nog een aardig budget te besteden? Stop. Met. Zoeken.
Heritage: check. Deutsche grundlichkeit: check. Ein hübsches uhr: auch check! Zijn er dan ook minpunten? Nee. Alhoewel, ik had iets gezegd over het kistje waar hij in geleverd word. En dan toch nog een klein dingetje: de orginele vouwsluiting zit niet helemaal lekker onder de pols, best wel een knoepert van een sluiting. Het kan dan ook aan mijn pols liggen, wie weet. Maar dat is dan ook echt alles.

De keuze is reuze, en vooral qua Baumuster modellen. Binnen dit segment en budget is dit een prima keuze vanwege zijn bescheiden omvang en het vakmanschap wat hier in is gestopt. Dit horloge beschrijft voor mijn gevoel perfect mijn fetish voor mechanische uurwerken in combinatie met de geschiedenis van het merk. En een verdomd goede bandenswapper.

Dat was hem weer voor deze keer. De volgende? Een Seiko, en geen diver deze keer :smile:

52 likes

Mooie aanwinst en prettig leesvoer deze review!

1 like

Mooi ding hoor. Leuke review ook!!

1 like

Mooie horloge , zou d’r bijna jaloers op worden :wink:

1 like

Mooie review en erg kekke klok :+1:

Ik kan het googelen maar wat voor prijskaartje hangt hier aan?
Dan hoeven de anderen niet meer te googelen :wink:

1 like

Zeer zeer gaaf deze Stowa. Staat ook al een tijd op mijn shortlist. Van harte met deze NA :+1:

Ps leuke review en ook vwb de uitstekende en persoonlijke klantenservice.

1 like

Niet alleen de tekst van de review is goed, de foto’s zeer zeker ook!

Hulde en groet,

Marco

2 likes

Prachtige Flieger, veel plezier er mee en van!

Groeten
Rutger

1 like

Leuke review en mooie foto’s! Vaker doen zou ik zeggen :+1:zit hier ook met een schuin oog naar te gluren. Dus deze info komt als geroepen :+1:

1 like

Coole review :+1: en erg mooi klokje. Veel plezier er van!

1 like

Goed verhaal over een pracht horloge…keep it up.

1 like

Mijn beste,

Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Proficiat, dan ook met deze prachtige aanwinst.
Ik wens je er vele aangename momenten mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

NA is het niet meer, ik heb hem al een tijdje. Nu pas de gelegenheid om enkele reviews te maken.

@drex 2x de helft! Een kleine 1K.

Dank voor de reacties heren!

3 likes

Mooie aanwinst en leuke review!

2 likes

Grappig. Ik zit net naar de grijze Stowa Ikarus Klassik te kijken. Voor 600 Euro werkelijk belachelijke value for money, maar ik weet niet of de dial het 'm doet voor me. Als ik richting de 1200 marcheer voor een nieuwe dan kom ik toch weer bij de lunova uit, maar die Ikarus… Ach.

1 like

Goed en leuk geschreven. Af en toe twijfel ik weer om deze weer op mijn shortlist te zeteen.

1 like

Mooi.
Mooi ding.
Mooi verslag.
Mooie foto’s.
:+1:.

1 like

Dat heb ik nou met de Marine klassik white matt. Zou een mooie tegenhanger van de flieger zijn in de kist.
Maar dan denk ik ook…nog wat cash up en die Damasko komt in zicht. Het zij zo… :expressionless:

Pakkend verslag met mooie detailfoto’s van een prachtige Flieger.:+1:

1 like

Heel mooie flieger, met dergelijke knappe shots zie moet ik me inhouden om ook niet eentje te bestellen… must resist!

1 like