Hands-on: Tutima Pacific 670-01

Lieve kijkbuiskinderen, dit maal gaat ik voor de uwen een stukje typen met betrekking tot een militairy wristwatch. Op zich niets bijzonders, maar deze keer wel van een relatief onbekend merk. Wat wel bijzonder is, zijn de afmetingen van deze diver. Daarover later meer. @Zulu presenteert: de Tutima Pacific 670-01.


tutima banner

Made in Germany: Glashütte

Made in Germany. Mercedes. Löwenbräu en Krakauer wurst. Je Kärcher in de schuur. Best veel alledaags spul komt van onze oosterburen vandaan. Voornamelijk spul wat bekend staat om kwaliteit, fijne designs en duurzaamheid. En dan hebben we het niet eens over Duits carnaval of het Oktoberfest.

In Duitsland worden meer dan 80 horlogemerken geproduceerd, en een bekende naam is Glashütte. Glashütte is een gehucht aan de Tsjechische grens, maar zo klein als het dorp is, zo groots is de horologische geschiedenis. Dit dorp is de geboortegrond van veel Duitse kwaliteitshorloges in het hoge-en middensegment. Denk aan A. Lange & Söhne, Glashütte Original, Mühle Glashütte, Nomos Glashütte, Wempe Glashütte, maar ook minder bekende merken zoals Union Glashütte, Tutima Glashütte,
Moritz Grossmann uhren en Bruno Söhnle Glashütte.

Waarom zoveel Glashütte? Vanwege het exclusieve sausje. Het “Made in Glashütte/Sa” predicaat mag alleen gebruikt worden als ten minste 50% van componenten, uitgedrukt in waarde, lokaal worden geproduceerd. Dit is een beschermd handelsmerk en kwaliteitswaarborg wat uniek is voor de Duitse horloge-industrie.

Quill & Pad heeft een fijn stukje achtergrondinformatie over de geschiedenis van het dorp.

Tutima Glashütte/Sa.

De roerige Duitse geschiedenis heeft natuurlijk ook zijn weerslag gehad op de lokale horloge-industrie.
Na de oorlog begonnen Uhren-Rohwerke-Fabrik Glashütte ( Urofa ) en Uhrenfabrik AG Glashütte ( UFAG ) in 1926 met het produceren van polshorloge’s. De horloge’s van de hoogste kwaliteit kregen de naam “Tutima” op de dial. Hier begint eigenlijk het verhaal van het merk Tutima in het jaar des Heeren anno 1927.

Tutima is een afleiding van het Latijns voor “veilig, zeker”. Dit was een goede naam voor een toenmalig grote concurrent van de gevestigde Zwitserse horloge-industrie met betrekking tot betrouwbaarheid en duurzaamheid van hun uurwerken. Sinds de geboorte van het merk was er ook nog ergens een flink confict op het wereldtoneel waarbij ze meer voor het Duitse leger gingen produceren. Ergens in de geschiedenis daarna was er ook nog iets met de Koude oorlog en het Ijzeren Gordijn waar de lokale industrie last van had.

In mei 2008 was de reorganisatie van het merk ten einde, en hebben ze zich tot de dag van vandaag in Glashütte gevestigd. Zie hier een proza over de recente innovaties van Tutima.

Pacific 670-01

Ik heb een fetish voor military watches. Daarnaast heb ik een zwak voor duikers. Dan rest de vraag: noem eens military duikers van <40mm op staal die minder dan 13mm dik zijn? Uren en uren op het www lopen zoeken naar een horloge met dergelijke specs. Uiteindelijk is dit aanbod zeer beperkt, en al helemaal onder de 1000 euro. Totdat ik ergens een online review tegen kwam van dit horloge.

De Tutima Pacific is rond 2010 een paar jaar geproduceerd, en ook al een tijdje discontinued. Deze is daarna vervangen door de 677 serie die ook een paar jaar geproduceerd werd, en inmiddels ook discontinued is. Toch is het laatstgenoemde model relatief goed als NOS te vinden. Omdat mijn grens qua draagbaarheid op 42mm zit, viel deze wat mij betreft af.

Na een zoektocht van een jaar hebben er een handvol op UF/Ebay gestaan. Die op UF waren dezelfde dag nog verkocht, en die op de baai te duur of te afgeragd. Totdat een forumlid wat liever anoniem wil blijven mij tipte. Dankzij meneer de Ree heb ik dit lang gezochte model als full-set in bijna mint conditie kunnen bemachtigen. HF to the rescue!

Draagbaarheid

Deze 670 is een van de dunste duikers die ik ooit heb gehad (<12mm). De enige vergelijkbare is de Glycine Combat Sub die redelijk in de buurt komt. De 40mm case draagt nog kleiner door het “hidden lug” model en de platte bezel/saffier maken het geheel qua draagbaarheid erg fijn.

De bracelet is net zoals de kast gezandstraald, maar dit design sluit wel aan bij het overall platte profiel van het horloge zelf. Door de vrij grove en dikke schakels krijgt dit horloge de robuuste uitstraling die past bij een militairy diver. De sluiting is netjes afgewerkt en voorzien van micro-adjustement en een netjes weggewerkte duikersextentie.

De schakels van de bracelet zitten vrij los van elkaar, dus hij geeft wel een beetje het Seiko rammeljubilee effect. Het voordeel is wel dat deze zowat de flexibiliteit van de befaamde Damasko bracelet heeft. De kwaliteit en afwerking is echter totaal niet vergelijkbaar, niet met Seiko en ook niet met Damasko.

De drilled lugs…oh wacht…drilled kast maakt bandjes wisselen erg makkelijk. Ook deze is best wel een bandenswapper ondanks de minimale ruimte tussen de pushpins en de kast. Dit draagt bij aan de tool-uitstraling die het horloge uitstraalt, maar op staal heeft dit horloge het meeste smoel wat mij betreft.

Specs

Zoals het een toolwatch betaamt: voorzien van een robuust standaard Elabore grade ETA 2836-2 automaatje. Hack/handwind, dat dan weer wel en voorzien van een dag en datumwiel, wat ook best handig is op een dergelijk horloge. De 200 meter WR en een bijbehorende schroefkroon maakt dit horloge uitermate geschikt voor van alles en nog wat. Meer valt er niet te zeggen qua specs, plain and simple.
Binnen dit prijssegment is het eigenlijk helemaal niet bijzonder, maar wel uitermate betrouwbaar.

De caseback is voorzien van alle gegevens, en de aanduiding “militairy”. Dit model is nooit uitgegeven aan het Duitse leger, maar is een aanduiding voor de militaire series die door Tutima geproduceerd zijn. Tutima heeft een rijke militaire historie, en de militairy series zijn daar een moderne interpretatie van.

Hands & dial

Dit alles is zichtbaar door een krasbestendig vlak saffiertje. Het design is 13-in-een-dozijn. Simpele rechthoekige indices en wijzers en een matzwarte dial. Het logo staat er relatief groot op, maar niet storend.

Het wit omlijnde datumvenster met zwart datumwiel heeft een vrij opvallende font. Dit komt de afleesbaarheid ten goede, maar ik kan me voorstellen dat het sommigen zou kunnen storen. Maar het is wel dat military: simpel, functioneel en zonder poespas. Een welkome afwisseling op deze vrij saaie ondertonen is de goed zichtbare secondewijzer. De groene lume is functioneel aanwezig, maar niet geweldig.

Conclusie:

Ben je een liefhebber van military geïnspireerde duikers? Wil je daarnaast ook nog een zeer compact en draagbaar horloge? Binnen dit prijssegment is de keuze zeer beperkt, en als je iets zoekt met de bovenstaande kenmerken is dit een zeer solide keuze.

Tutima is niet heel bekend, en al helemaal niet om duikhorloges. Derhalve is de Pacific een hoogwaardig horloge van een gerespecteerd merk met een rijke militaire historie. Als je van soortgelijke minimalistische Duitse toolwatches of militair geïnspireerde horloges houdt dan is deze met een gemiddelde prijs van 650 euro op de tweedehands markt een regelrecht koopje voor een automatisch duikhorloge met een dergelijke heritage.

Oh ja…stuur ze even een mailtje voor een catalogue request…ze hebben momenteel een geweldig mooi hardcover boekwerk. Bestellen kan hierrrr! Bedankt voor het kijken! :facepunch:

97 likes

Mooi verhaal, prachtige foto’s👍

2 likes

Mooie duiker hoor, die plaat is zo mooi in z’n eenvoud. De oranje secondewijzer geeft het geheel net dat sprankeltje kleur, leuke bezel ook.
Speciale kast met de afwezigheid van lugs.
Geniet van je Tutima :ok_hand:

3 likes

:smile: :smile:

Verrekte leuke review!! Wat is ‘ie fijn hè? Nogmaals graag gedaan.

2 likes

Jij bedankt voor het maken van deze hands-on!
Erg boeiend, interessant om te lezen, en prachtige foto’s :+1::+1::+1:

2 likes

Thanks! De foto’s maken, achtergrondinformatie opzoeken en dat vervolgens delen is voor mij ook een deel van de hobby. You’re welcome!

@Motormuis het is een serieuze concurrent in de kist! Heel leuk ding :blush:

4 likes

Leuk verhaal, prachtige foto’s en mooi horloge. Leuk om iets relatief unieks te hebben. Geniet ervan!

2 likes

Proficiat met deze topper. Ik herken me zeker in je verhaal qua draagbaarheid van deze Tutima, man man wat zit dat ding lekker.
Bedankt voor de zeer leuke review !
Nog maar een plaatje dan…

6 likes

Gave review, erg leuk geschreven en super informatief. Plus nu baal ik dat ik hem heb laten schieten :roll_eyes::joy:

hats-off-gif-9

5 likes

De gehanteerde schrijfstijl, de humor, lekkere foto’s en toch al die informatieve dingetjes benoemen. Leest wederom heerlijk weg. You write, I read…

De Tutima is erg fraai en komt zeker op mijn watchlist. Goede keuze qua formaat en kwaliteit! Design spreekt me ook zeer aan. Doet me beetje denken aan een combinatie tussen Sinn en Damasko, doch wel met een eigen smoel.

Keep up the good work! Zowel qua collecting als topics.

2 likes

Deze even in de favorieten om morgen op het gemak te lezen. Dank voor de review!

2 likes

Heerlijke voorstelling, heerlijk merk en fijne foto’s. Proficiat.

gr, HJR

2 likes

Topverhaal en hele prettige foto’s. :+1:

2 likes

Heerlijk leesvoer inderdaad! Groeten van zijn 43mm variant. Deze waterproof DiModell kan hij ook perfect aan. Geen kritiek op mijn overhemd graag.

6 likes

Leuke review van een mooi horloge! Tutima had en heeft mooie horloges in de collectie.

2 likes

Heel mooie foto’s! Verhaal lees ik straks wel :sleeping:

2 likes

Geweldig verhaal. Echt een horloge voor mij! Laat de zoektocht beginnen.

2 likes

Prachtig verhaal, ik heb het van begin tot eind gelezen. :+1::grin:
Het horloge spreekt mij minder aan maar dat is gewoon een kwestie van smaak.
Bedankt voor het delen en veel plezier met de aanwinst!

2 likes

Goed verhaal, mooie foto’s, ik begin trek te krijgen :+1::sweat_smile:

2 likes

Prachtige hands-on weer Dennis…heerlijk leesvoer voor deze vrijdagochtend :ok_hand: Thx!

3 likes