[Hands-on] Vertex MP45 Arctic

afbeelding

Beste lotgenoten, gewoon omdat het kan en omdat jullie geen geld uitgeven aan dit soort onzin doe ik het dan maar. Een onbekend en onbemind merk hier op het forum. In het verleden heb ik de fuck uit dit ding geinfluenced. En met resultaat. @Zirx heeft er een gekocht en volgens is hij ook een van de weinigen :joy:

Military vintage re-issue

Anyway, dat verhaal kun je hierboven lezen. Wat Vertex dus heel goed doet, is re-issues maken. Vandaag presenteer ik u een way overpriced horloge welke ik o zo gaaf vind en er zijn er niet zo veel van gemaakt.

https://vertex-watches.com/collections/the-mp45-series/products/mp45-arctic-manual

Maar Zulu,natte slipper die je bent? Heeft deze dan niet heel veel overlap met je andere Vertex? Yes but no.

De afgekapte cijfers zijn kut. De asymmetrische kast is niet mooi. De plaat is geprint. Er zit een generiek uurwerk in. Het horloge is veel te duur voor wat je krijgt. Je kunt er van alles van vinden en ik heb het allemaal al gehoord. Let me enlighten you. Deze is gebaseerd op de Lemania HS9 (HS staat voor Hydrographic Survey) en later de Lemania 6BB.

Wat heeft Vertex hiermee te maken? Tegen het einde van de tweede wereldoorlog kreeg Vertex de opdracht van het Admiralty Hydrographic Department om een monopusher chrono te knutselen. Der kreig war vorbei en Vertex heeft deze nooit geproduceerd vanwege het tekort aan geïmporteerde Zwitserse uurwerken. Het project is uiteindelijk naar Lemania gegaan.

MP45 Arctic

Dit is de handwinder en deze is daardoor 14mm dik in plaats van 16mm. Van de handwinder variant zijn er slechts 15 gemaakt. Het uurwerk is een SW500 met hier en daar wat tweaks en verder niets bijzonders. Ik kan kort zijn over de prijs: Voor 2200,- had ik het ook wel geloofd.

Want er is qua specs absoluut niets wat de prijs van dit ding rechtvaardigt. De afwerking, het totaalpakket en all that, er is niks mis mee en ik durf te stellen dat het on par is met Omega/Tudor of +3K Seiko’s. Alles wordt in Zwitserland gedaan en als je een klein bedrijfje bent met een afzet van een paar honderd horloges per jaar dan is de marge niet eens zo heel gek denk ik.

Staal kun je er los bij kopen en de band is oke. Komt met een QR-systeem en de gesp heeft een snelverstelling met het Vertex logo in lume. Leuke gimmick maar persoonlijk vind ik de sluiting te groot (zie eerste foto). Ik ben te lui geweest om nog meer foto’s van de bracelet te maken dus sorry maar niet heus.

Het horloge komt in een fijne peli-case en een aantal meer dan prima kwaliteits nato’s. Heb ik dan nog meer te melden? De pusher heeft nog een zwart nagellakje. Grappig detail, wederom weer verzaakt om dat op de foto te zetten. Net zoals de doorkijk caseback. Oke doei ik heb nu geen zin meer en ik moet zo weg. En hij is te koop. Groetjes :v:

75 likes

Ja dàhàg… als je dingen schrijft over de clasp en zwarte nagellak op de pusher, dan willen we het ook zien hè! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het is weer leuk geschreven! Zeker niet een onaardig horloge, maar ik denk dat het nog even bij me moet groeien. Dat had ik met die andere Vertex ook, maar die vind ik nu heel gaaf na het zien van de foto’s van @Zirx op Instagram.

Dus… lekker veel foto’s spammen! De foto’s die je hebt gemaakt zijn overigens ook weer erg gaaf!

Geniet er van!

4 likes

BAM! Lekker man.

#teamvertex Whoehooeee.

Oh ja, rotzak dat je bent door dat zaadje in m’n hoofd te influencen. Weer onnodig geld uitgegeven en moeten beloven dat ik de vaatwasser nu wel vaker ga uitruimen thuis.

2 likes

Ik heb deze een paar maanden terug gezien bij Don in de winkel. Leuk horloge maar niks voor mij, ik houd het voorlopig bij mijn m100 en m60, van die enorme ’ lichtgevende eigenschappen ’ van deze 2 word ik enorm happy in het donker, soms ben ik gewoon nog steeds een kind en eigenlijk is Don dat ook :wink:

3 likes

Mooi geschreven Zulu. Ik vind Vertex echt een ontzettend gaaf merk, toch voel ik het niet bij deze, de numerals zijn te groot ook. Bij die lemania vergeef ik enigszins nog de afgekapte cijfers omdat deze lekker klein zijn.

1 like

Leuk geschreven weer en mooie foto’s.

Het is een mooie remake van een horloge dat nooit heeft bestaan geworden :ok_hand:

1 like

Ja eigenlijk wel he :grin:

1x meer = vaker. Big brain time :muscle:

Nois. Was ook voornemens om daar te koekeloeren maar uiteindelijk gewoon blind gekocht. Mooie zaak hebben ze daar :+1:

2 likes

Leuk geschreven! :pray:t3:

Mooi horloge, dat wel, maar idd erg pittig aan de prijs! :flushed:

1 like

Denk meteen aan Vicky Pollard in Little Britain. Niet de beste associatie. Kijk liever naar horloges. Dus dank voor dit plaatsvervangend beeld- & leesmateriaal. Plezier met de Vertex!

1 like

Yes, weer een hands on! Leuk horloge, leuk verhaal, leuke vent.

1 like

image
image

1 like

Goffer, wat is dit nou weer voor een half afgekapt topic over een horloge met scheve kast, halve cijfers op de plaat en een ontbrekende pusher? :open_mouth:
Ok, hij is wel gaaf, dat dan weer wel ouwe influencer :nail_care: :selfie:

Ohja, je krijgt de groeten van m’n schoonmoeder. Geen idee wat dat heeft te betekenen maar bij deze.

2 likes

Super sympathieke toolwatch! :+1:

Minder sympathieke prijs, maar zie maar iets lekkers te vinden die het Lemania monopusherding doen op een goede manier.

Geniet ervan! :+1:

1 like

Heel leuk verhaal om te lezen :grin:
Prachtige foto’s :white_check_mark:
Vertex is cool, dus spam deze maar vaak
Gefeliciteerd met je coole NA

2 likes

Absoluut niet. De M100 is de shit.

Gefeliciteerd met je chronograaf. Monopushers zijn leuk, het hele ding is leuk. Deze Vertex is echter geen Hanhart 417 ES 1959.

3 likes

:joy: Ik lees dit stukje nu pas. Jammer dat hij je niet bevalt, maar wederom leuk stukje met veel humor gebracht en prachtige foto’s.

1 like

Hij bevalt prima hoor. Mijn enige excuus is dat hij net een tikkeltje te groot draagt naar mijn zin.

De meest valide reden is dat ik gewoon speelgeld wil voor wat anders :upside_down_face:

2 likes

Heeft Vertex een Nederlands verkooppunt? Die M100 vind ik heel tof, maar bij online bestellen wordt het post Brexit wel erg duur…

Nee helaas niet.

Citytrip Londen en om de pols meenemen :sunglasses:

4 likes

Op zich ook niet verkeerd ….