Snao ik wel, ik sleep elke dag de fotoboeken mee en mijn diploma’s omdat ik bang ben dat er wel eens brand kan uitbreken.
Gelukkig is dat de afgelopen 30 jaar nog niet gebeurt. Maar ja, het zou zo maar kunnen 🤷
Relax, het is een Tudor, geen …x 
Snao ik wel, ik sleep elke dag de fotoboeken mee en mijn diploma’s omdat ik bang ben dat er wel eens brand kan uitbreken.
Gelukkig is dat de afgelopen 30 jaar nog niet gebeurt. Maar ja, het zou zo maar kunnen 🤷
Relax, het is een Tudor, geen …x 
Ik heb altijd een paar replica’s aan de voordeur hangen.
Scheelt me twee kluizen en een paar honderdjes.
Als je het over de duvel hebt… Lees je net een topic dat er (door inbraak) een Rolex Skydweller gestolen is.
Alleen omdat iets breed in de krant staat is het niet veel voorkomend. De reden dat je verhalen van berovingen in de krant ziet is omdat het opvallende gebeurtenissen zijn, terwijl een inbraak niet eens meer serieus wordt genomen door de politie, laat staan de journalist.
Overigens, ik heb het even opgezocht, en het CBS heeft het over zo’n 40.000 inbraken per jaar, 1239 overvallen en 4000 straatroven. Je hebt dus feitelijk exact tien maal zoveel kans op een inbraak.
Evengoed heb ik geen last van de notie dat ik niks in m’n huis achter kan laten.
Wat natuurlijk ook uitmaakt is hoe je er bij loopt. Loop je met een Pepsi op een oh zo herkenbare jubilee bracelet, korte mouwen shirtje aan, denk ik dat kans op overal toch wel groter is dan een minder herkenbare Tudor BB58.
Natuurlijk herkent de ervaren boef elk waardevol horloge, maar ik denk dat de gemiddelde kansarme parels van de samenleving hun zinnen al gauw zetten op een Rolex of een e.g. Nautilus. Denk niet dat hun ‘horloge-vocabulaire’ veel verder rijkt…
Dat weet ik niet. De statistiek leert ons niet wat de omstandigheden waren en of het überhaupt om een horlogeroof ging. Dit was gewoon algemene straatroof, 4000 maal. Als 10% daarvan om horloges ging moet je net wel erg, erg vette pech hebben wil je er bij zitten, hoe je er verder ook maar bij loopt.
Gemiddeld genomen heb je in dit land niet veel kans om beroofd te worden op straat, hoeveel verhalen van Estelle Cruijff ze verder ook maar mogen schrijven, en de trend is dat zowel inbraken als straatroof dalende zijn in recente jaren.
Cybercriminaliteit is stijgende, inclusief whatsappfraude, phishing en ransomware.
Je hebt per saldo meer aan een goed slot op je deur en een set fatsoenlijke wachtwoorden op je telefoon/apps/PC, en aan het gebruik van multi-factor authenticatie voor financiële apps en je paypal-account.
Shit zeg, zou het de voormalig dorpsjuwelier zijn geweest? Die kapte er mee en wilde mij destijds z’n elma en zo niet verkopen omdat ie zou blijven hobbyen.
Spijt me dat te horen, had een PB gestuurd, dan had ik een bak koffie voor je gehad. 
Dit vind ik wel vreemd, gaf die bij voorbaat aan dat het zijn thuisadres was dan?
En ik zou ongeacht waar ik iets koop wel even willen kijken naar de staat van de spullen voor ik blind iets me neem. Hij bang dat hij overvallen wordt, jij bang dat je belazerd wordt. Werkt van beide kanten 
Helemaal mee eens. We leven in een top land als het daarom gaat. Het is ook logisch dat men dikke headlines ziet, waar Van de Gijp beroofd wordt ofzo, dat zijn bekende namen.
Ik denk niet dat dit onder een beroving valt, maar met mijn vintage Rolex Datejust zou ik niet op Leidseplein een biertje gaan doen in de zomer. Het is een vingerwipje en de gesp schiet los. Die boeven hebben hele vlugge vingers, en nee dit heb je echt niet door. Zoals ik net ook al zei, dan is een Jubilee bracelet + fluted bezel ook herkenbare combinatie…
Dan wordt het gewoon een Casioak om, of misschien durf ik de BB58 nog wel aan… 
Touché… Touché…
Uber sexy
Dit topic is totaal de verkeerde richting uitgegaan 
Het ging me dus niet over me " onveilig voelen om op straat overvallen te worden"
Maar eerder of nog mensen ooit dat gevoel hadden van: ik heb mijn eerste dure horloge gekocht en ik wil/durf het niet thuis achterlaten…
Lichte vermogensdelicten. Dat zijn er voor corona 10.000 per jaar in termen van zakkenrollers, na corona zijn het er nog 6000. Zelfs als je zakkenrollen en statig bij elkaar optelt heb je nog vier keer zo veel kans op een inbraak.
Hoe kun je de risico’s beperken?
Als je die drie dingen kunt vermijden is het risico zo astronomisch klein dat ik rustig die gouden DD zou dragen. Dat wil zeggen, als ik dat niet zo’n lelijke ordinaire plebejersbak vond en er dus eentje had.
De reden dat ik doorzaag over de feitelijke risico’s is deels om de TS dus geen angst aan te laten praten om met z’n BB58 lekker op pad te gaan, en deels om hem te manen aan horloges thuis bij afwezigheid Inderdaad niet op een makkelijk vindbare plaats te laten staan.
Ik denk dat wat Pauwel zegt wel een deel waarheid heeft en dat dit gevoel zal slijten naar mate de tijd verstrijkt.
Daarnaast zou ik dan eerder, als dit gevoel zo blijft, een kluis voor thuis kopen en de verzekering goed checken en desnoods uitbreiden.
Met mijn duurdere aankopen heb ik in ieder geval dat gevoel nog nooit gehad. Ook niet met buiten lopen. Gevoelsmatig denk ik niet dat mij de kop ingeslagen wordt voor een horloge dat nieuw een paar K gekost heeft en wat de meeste mensen qua merk weinig tot niets zegt.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Een goede inboedelverzekering afsluiten, desnoods een kluisje erbij en je niet al te druk maken. IRL kan er ook van alles met een horloge gebeuren.
Da’s waar. De kans op een flinke kras of je horloge zelf uit je handen laten donderen is nog altijd veel groter.
Idd, creatief zijn!
Kapotte stofzuiger op zolder? Top! Flapje snijden in een nieuwe stofzuigerzak en de stofzuiger lekker in een hoekje wegzetten. 
Wij hebben een kluis thuis. Ikzelf vond het de eerste keer wel spannend om mijn duurste horloge erin achter te laten, maar daar ben ik nu wel aan gewend … Daarbij zitten er ook voorwaarden aan hoe je je huis hebt beveiligd tov de waarde van je horloges … Volgens mij met name vanaf bezittingen vanaf 25k heb ik eens gelezen hier op het forum dat die gestelde voorwaarden door de verzekeraar best uitgebreid kunnen zijn.
Hier hetzelfde Olga deed prima werk enz maar lotte heeft andere kwaliteiten.
Geef het even 4 weken dan is ook je topic weer on track.
En er is vast toch wel één of ander verstoppel plekje in huis? Lege shampoofles? Uitgehold boek? Doosje tegen de onderkant van kast.
Over 4 weken denk je hier anders over.

Nou, dit is niet de bedoeling van een hobby
Koop alleen horloges van geld dat je kan missen
Natuurlijk wil je liever niet dat ze gestolen worden maar in angst leven dat je geruineerd zal zijn bij het eventuele verlies is het niet waard
Zou het dan helemaal waar zijn wat je zegt??