Eigenlijk zijn alle punten al genoemd. En je stelt het als een vraag, maar op andere momenten geef je aan in dit topic dat je gewoon even je ei kwijt wilt… dus wil je eigenlijk wel een antwoord?
Mijn advies zou zijn om je niet zo mee te laten slepen. die 6-7k is inclusief de opbrengst van de OP… correct?
Dus wat nu als je die Sub er opeens wel is en de OP is nog niet weg? Wat dan?
Er stond een stuk in het NRC over dat de voldoening van iets vele malen groter is als je ergens lang voor hebt moeten sparen etc. Dat is ook de valkuil van flipperen… je krijgt ‘opeens’ dat horloge en hebt er relatief weinig voor gedaan. Je hecht je er niet aan. Je hebt er geen moeite voor moeten doen. Zie de wachtlijst als een blessing in disguise… daardat je er meer moeite voor hebt moeten doen ga je wellicht meer van het horloge houden / genieten.
Heb lang geleden eens een oude Alfa Romeo Spider gekocht. Goedkoop en in slechte staat. Helemaal zelf opgeknapt en jaren van genoten. Bij elk rammeltje wist ik precies waar ik het moest zoeken en maken. Ik was 1 met mijn Alfa. Prachtige dingen mee beleefd en mijn vrouw ermee ‘versierd’.
De Alfa heb ik met een traantje in mijn ooghoek verkocht om mijn graal te kopen. Een Porsche 911 uit 1973. En ik vond hem. In concoursstaat, als nieuw. Ik had er geen beleving bij en eigenlijk nooit van genoten. Wel van de bewonderende blikken op straat hoor! Maar niet van de auto zelf.
Ik heb hem na 1 jaar weer verkocht met een klein beetje winst. Als ik hem nu zou verkopen zou ie 2x over de kop zijn gegaan. Maar spijt? Echt niet! Waar ik wel spijt van heb? De verkoop van mijn Spider want daar zat mijn ziel en zaligheid in.
Edit: het plezier heb ik trouwens weer terug met een Kever van een paar duizend euro. De beleving van de hobby is dus niet afhankelijk van het bedrag dat je er in stopt.
Je heb gelijk wat dial betreft, maar heb hem gepast en heb een pols van 19,5cm… Maar ik vind hem huge dragen! Heb zelf daarom juist voor de Explorer gekozen! De Omega Seamaster vorige versie draagt zelfs prettiger en kleiner… En die is 41mm. Dus pas hem eerst zou mijn advies zijn als ik je polsfoto’s zie met de OP 34mm…
Zorg er inderdaad eerst voor dat je OP is verkocht en ga dan pas serieus op zoek naar je volgende horloge. Misschien pakt de opbrengst van de OP slechter uit dan je hoopt waarvan de consequentie zal zijn dat je budget lager uitvalt.
Ik snap al dat geneuzel over 1 of 2 mm groter of kleiner niet zo.
Ik koop gewoon wat ik mooi vind en dat die dan ongemakkelijk zou zitten door 1 mm groter ??
IMHO zit dat tss de oren.
Het is ook dat ik even mijn ei kwijt wou en dacht misschien zijn er meer mensen die dit gevoel delen. Denk dat het ook beetje voorkomt uit invloeden van buiten het horloge gebeuren.
Over dat stukje voldoening kan ik het inderdaad wel eens zijn. Want ik ik heb wel keihard gewerkt voor alles wat ik tot nu toe heb maar buiten de Omega waar ik meebegon zijn alle horloges een beetje op mijn pad gekomen. Dus de voldoening is dan ook wat minder en zeker met het gezeik wat er bij kwam kijken.
@Chlorophyl het budget is wat het is maar het gaat niet zo zeer over steeds duurder. Zo bracht mijn Casio van 8£ mij super veel plezier ( en doet het nog steeds! )
En dankje @Youri , ik zoek gewoon iets waar ik mee content ben. Geen dubbele aankoop motieven of alleen voor de status.
Ik zou ook graag een sub kopen, helaas is het goede gevoel er vanaf op het moment dat er een grote premium gerekend wordt. Niet zozeer vanwege potentieel verlies op de latere verkoop, meer vanwege het gevoel dat je te weinig horloge voor je geld krijgt. De fabrikant heeft immers een goede reden om de gekozen retail prijs aan te houden.
Ik vrees dat we nog enkele jaartjes moeten wachten
Het blijft voor mij nog steeds leuk om regelmatig een ander klokje uit mijn “la royale classico” lederen horlogebox te voorschijn te halen. Ik heb maar een bescheiden collectie nieuw aangeschafte klokjes (Longines, Tag Heuer, Breil, Apple watch, Jacob Jensen en een IWC), maar ook daarmee heb ik genoeg lol. Eigenlijk voelt het steeds weer of ik iets heel nieuws om mijn pols heb…
Heel graag zou ik nog een Rolex Air-King aanschaffen. Niet om het merk of de uitstraling, maar gewoon omdat ik dat nou een heel mooi model vind. Of een gouden exemplaar van een degelijk merk, dat zou ik ook wel wat vinden.
Geld is het probleem niet, maar de WA factor wel: “Wife Acceptance Factor” (uit de hifi wereld: hoe groter en duurder de nieuwe LS box, hoe lager de WA factor; bij horloges: “een nieuw horloge? je hebt toch al een horloge???”). Ik heb vorig jaar mijn nieuwe IWC er ff sneaky doorheen gejast… maar voor een nieuwe Rolex Air-King moet ik dan weer een nieuwe list verzinnen.
Maar ja, je moet ook nog wat te dromen overhouden: bezit is het eind van de droom.
Ik denk dat ze al minstens 3x heeft gezegd dat ik die speedmaster moest kopen! Lekkerpuh niet gedaan want andere prioriteiten. Maar om de WA factor hoef ik me in ieder geval niet druk te maken. “Als jij maar gelukkig bent” zegt ze dan.
OK…nou ja… dan… Rolex heeft ook wel iets als merk, qua degelijkheid en waardevastheid en … als horloge liefhebber vind ik dat Rolex wel thuis hoort in mijn collectie.
Even tussendoor. Normaal doe ik dit niet in het openbaar, maar een 21-jarige met een Rolex en
moet tegen een stootje kunnen en is nog te redden.
Je schrijft in dit topic vijf keer “ik vindt” of “vindt ik”. Je weet dat dat niet klopt, want je zegt ook niet “ik merkt”.
Lees altijd even je bericht door voordat je op de knop drukt, zeker als TS.
Voor degenen die hierover willen zeiken: hij heeft nog een werkzaam leven voor zich en ik help hem hiermee.
En du moment dat hij zijn interesse wat meer van horloges naar meisjes verlegt gaat hij niet appen “ik vindt je Swatch echt mooi”.