Heeft het zin om mijn geld in een peperduur horloge te investeren?

Die winst die je maakt is direct het verlies van een andere… Zo is helaas vaak. Te weinig broederschap meer.

Ik denk het wel. Wie tien jaar geleden is begonnen met verzamelen van bekende modellen zoals Submariner, Speedmaster e.d. heeft gemerkt dat de waarde van zijn horloges nu verdubbeld is. En dan heb ik het niet over tientjes.
En het wordt allemaal nog steeds duurder. Het is zelfs niet leuk meer om nu een 14060 zonder papieren te kopen. Het staat niet meer in verhouding. Maar zolang er liefhebbers en verzamelaars zijn val je je geen buil.
Ik kijk, zoals denk ik iedereen, bij de aanschaf wel naar de waardevastheid en heb niet het gevoel dat ik me dan disqualificeer als liefhebber.

Of er is sprake van een bubbel die z’n top nadert en dus de onvermijdelijke klap naar beneden gaat maken. Zoals je zelf zegt: het staat niet meer in verhouding tot de intinsieke waarde.

Dat doet ze toch ook?

Rente op spaarrekeningen (= simpelweg uitzetten van kapitaal) is (IMHO gelukkig maar) gedaald naar historisch lage niveaus

Investeren (ik schrijf nadrukkelijk niet spelen of gokken) op de beurs, hetgeen ondermeer inhoudt dat de investeerder deelneemt in het ondernemersrisico, economische en ethische keuzes maakt en de economie gericht ondersteunt, wordt beloond.

Of is dat niet wat je bedoelt?

Dat is ook zo. Er is zeker een bubbel. Maar de afgelopen 10 jaar waren horloges ontegenzeglijk een goede investering en de schare liefhebbers en verzamelaars is alleen maar gegroeid en stabiel. Het hangt allemaal af van hoe je inkoopt.

Het simpelweg uitzetten van kapitaal wordt niet zonder meer beloond.
Velen complimenteerden Piketty om het noeste werk dat hij gedaan heeft in het aggregeren van ongelofelijk veel historische data tot iets vergelijkbaars. De conclusies die hij trok uit deze data werden dan wel door veel linkse overheden en politici als bijzonder bruikbaar gezien. Objectief gezien waren ze totaal niet of in onvoldoende mate ondersteund door zijn eigen data.

Het laatste waar ik investeer is crypto’s, maar sinds de Russische maffia er mee werkt is zeker geen bubbel.

Oh, de winsten op aandelen mogen van mij hoog blijven hoor, al is het een speculatieve business.

Maar het shorten van aandelen waar je dus gokt/aanstuurt op waardevernietiging, de corporate belastingconstructies en zekere financiële “producten” zouden verboden moeten worden. Dan moeten de belastingen op zowel vermogen als ook op erfenissen vanaf een bepaalde grootte omhoog.

Als wij pretenderen dat hard werken welvaart oplevert, laten we dan het speelveld dan voor zover mogelijk vlak maken en kijken wat er uit rolt. :slight_smile:

@Ramos: Sorry voor de semi off-topic. Ik vroeg me gewoon hardop af wat een nu echt een “investering” is. :thinking:[quote=“Windhund, post:66, topic:125494”]
Piketty
[/quote]

Die heb ik grappig genoeg niet gelezen. Maar Stiglitz et al zijn al veel, veel langer met de vraag bezig dan Piketty, als ik het niet mis heb.

2 likes

Piketty stelt voor om belasting op kapitaal te heffen. Dat bevalt links uiteraard heel goed. Helaas hebben ze zijn boek zelf niet gelezen want dan hadden we geweten dat hij voorstelt om dat te doen bij vermogens vanaf EUR 1 mio

Dat dat nog niet het geval is, ligt natuurlijk aan ons allemaal samen.
Dat heet democratie. Blijkbaar vindt de meerderheid van de bevolking dat dus niet (of: niet belangrijk genoeg om politici er op af te rekenen, of wellicht weet 99% van de bevolking niet eens wat shorten is. Juist ja, dat zijn korte broekjes ofzo…)

1 like

Wat een beroerd advies zeg: “koop een horloge dat je zelf mooi vindt…”

Niks is zo vergankelijk als smaak, zeker als je net komt kijken in de horloge wereld. Ik zie vaak genoeg wanstaltige gedrochten op de horlogemarkt staan waarvan je weet dat die persoon veel te veel voor heeft betaald en hem aan de straatstenen niet kwijt kan.

Een beter advies zou zijn om onafhankelijke forums te lezen. Elk stijlblad is pure marketing, evenals de horloge review sites met de sponsored posts en affiliatie links.

kun je een huis, eten, verzekeringen, brandstof, enz, enz, kopen voor bitcoins dan? Of met bitcoins geld uit de muur halen?ben niet zo op de hoogte.

Oh ja. Ik vind horloges geen investering. Een klein beetje misschien omdat je je geld daar dan in hebt zitten en niet kan uitgeven aan iets waarvan je zeker bent dat je het nooit terug krijgt. bier of zo.

Zelf zal ik dit nooit als investering zien. Ik verkoop namelijk niets. De hamsteraar.

Bitcoin is geld…
En ja alles kan.

Dus ik ga naar het tankstation hier in het dorp en gooi mijn hok vol met brandstof en reken af met bitcoins? Vervolgens ga ik naar de Coop hier in het dorp en haal daar 4 krat Grolsch, want het is in de aanbieding, en reken bij de kassa af met bitcoins?

Als de eigenaar slim is wel.
Nu de gebruiker nog :slight_smile:

1 like

Het antwoord op mijn vraag is dan dus nee, want geen enkele gewone ondernemer laat zich uitbetalen in bitcoins die van de ene op de andere dag de helft waard kan zijn.

En weer ontopic.

Dan ben je zoals je zelf al zegt ’ niet zo goed op de hoogte’ .

wat jij zegt.

zoals ik al zei ontopic.

Hier wat overzichten:

http://www.watisbitcoin.nl/uitgeven.php

https://www.bitmymoney.com/waar-kan-ik-met-bitcoins-betalen/

Wil je er nog meer?

En dit is ontopic. Je kan er ook Rolexen mee kopen.

Dus klanten kunnen bij jou brillen en contactlenzen met bitcoins betalen neem ik aan?

Ik zie het niet op de website staan.