Misschien hoort deze vraag niet in dit topic maar wat is een Deckwatch eigenlijk? Ik zie dit niet zo snel aan boord gebruikt worden
Als ik moet kiezen tussen de twee voorstellen dan zou ik voor de romeinse cijfers gaan
Misschien hoort deze vraag niet in dit topic maar wat is een Deckwatch eigenlijk? Ik zie dit niet zo snel aan boord gebruikt worden
Als ik moet kiezen tussen de twee voorstellen dan zou ik voor de romeinse cijfers gaan
ga ik eigenlijk het meeste waar je het over had, @Fate_Amenable_To_Change, negeren, op de blauwe wijzers na
Ik wilde eigenlijk kiezen voor “iets anders” en iets anders voorstellen maar dat is voor niemand leuk. Ik ben niet thuis in het gevraagde genre horloges (ook geen interesse in) en dan moet jij weer uitgebreid reageren waarom mijn voorstel uit historisch en horologisch oogpunt helemaal kut is.
Ik heb dus gekozen voor Arabische indices omdat Romeins volkomen kut is op een niet-dress horloge.
Ik zou een Tosa Washi Chronomaster kopen als ik jou was…
Iets uit de oudheid. Ook op een boot heb je tegenwoordig gps en wat goedkope kwartsklokken aan de wanden.
Voordat alle comnunicatie en navigatie apparatuur een feit was werdt het gebruikt voor navigatie.
Deckwatch op tijd zetten op de Marine Chronometer en gaan. Whatever ze daarna ook deden.
Dit is de beknopte versie.
Zonder enige twijfel jouw vrouw!
Edit: Ik heb een Stowa Marine 41 mm, en,………
De originele band is echt ūbersaai. Ik adviseer een zwarte struisvogelpoot van @Ko
Geen idee wat mijn suggestie zou zijn voor je, in je huidige collectie, maar “allebei niet”.
Kwestie van smaak maar het is niet mijn ding.
Daarnaast heb je veel mooiere horloges al in jouw collectie, dus zeg ik “niet doen”…
Daar heb je wel gelijk in. Veel Marine Chronometers in de houten kisten met de gimbals er in hadden inderdaad een power reserve op 12. Maar gelukkig heeft men de deckwatches uitgevonden die gelijk werden gezet op de scheeps-chronometer. Dus kunnen we die heritage in een kooitje in de doos laten zitten.
Dat weet ik. En dat is ook unieker dan een Stowa. Maar ik wilde gewoon even zeggen dat je je nek nou niet direct over de Stowa’s breekt, op Utrecht Centraal of zo. En als je er al eentje ziet is het een Flieger, ik heb nog nooit ergens een Partitio, Marine of Antea gespot in levenden lijve.
Wel een mooier uurwerk, en van een independent. I approve.
Die Longines met Sector dial en KS was ik glad vergeten joh. Mooie optie! En realistisch. Ik gooi 'm er in. Bij m’n vrouw, welteverstaan. Dank je!
Heh. Gehad, verkocht. Deed me helaas weinig, ook al was hij tranentrekkend mooi.
Is dit dan een niet dress horloge?
Datum-vrij?
Minder dan 9mm hoog?
Rustig ogend en discreet?
36mm of minder?
Niet al te waterdicht?
Volledig gepolijst?
Dus de vraag is inderdaad of ik een dress watch wil of juist iets meer een militaire vibe. Ik vind dat je het goed doet voor iemand die de materie niet interessant vindt.
Plaatje voor de Sfeer.
Krijgt @flowert toch nog gelijk. Waar is @HorlogeHalle eigenlijk als je 'm nodig hebt? Kassa 1!
Iets langer voor ome @Horlogemakker:
Navigatie op zee was ooit echt een probleem. Je moest, om je lengtegraad-positie op aarde te weten, de tijd weten. En dat was aan boord van schepen altijd erg moeilijk. Christian Huygens had al vorderingen gemaakt op dat vlak, maar de beweging van schepen maakte het verschrikkelijk moeilijk om een stabiele tijdsweergave te krijgen.
Er werd een bedrag uitgeloofd van 20.000 pond sterling, ergens in 1750 of zo, voor wie het “Longitude problem” op kon lossen. Dat was in huidig geld iets van 3 miljoen Euro, oftewel 30 Nobelprijs-doekoes.
Het was een man die John Harrison heette die in 1730 een eerste prototype had, maar het heeft hem nog 35 jaar gekost om die 23.000 pond te verdienen. Die gast is dus voor die tijd schat-hemeltje-rijk geworden met sleutelen.
Die chronometers werden aan boord van schepen vertroeteld dat het een lieve lust was. Onderhoud was kritiek voor het welvaren (see what I did there?) van het schip, dus toen op een gegeven moment zakhorloges hun grootschaliger intrede deden gebruikte men de scheepschronometer om de zakhorloges gelijk te zetten.
Die zakhorloges werden aan dek gebruikt. Vandaar het woord “deckwatch”.
Romeins of Arabisch, da’s de vraag?
Maar het is helaas wel mijn ding. Dank je voor het compliment, maar die Hamilton Navy Pioneer was juist m’n allereerste Zwitserse horloge wat ik gekocht heb omdat ik Nautische horloges cool vond. Daarom heb ik die Mühle Glashütte Teutonia ook, en eerlijk gezegd doet de Nomos me er ook aan denken:
Kleine Seconde? Check.
Numerals? Check.
Rond rond? Check.
Die KS is lekker hoor😱
Ah die Nomos… Ben niet direct iemand van de hartjes, maar wat een plaatje!!!
On-topic; goed dat het wel jouw ding is! Binnenkort weer een leuk NA-topic te lezen!
En die KS…
Briljant!!! Wat wil je nog meer?
Edit: ik voel een “een stowa” aankomen…
Ik heb in dit topic wel veel gras voor de voeten weg gemaaid, maar een re-hash is altijd leuk. En aangezien het een 18e eeuws verhaal is kunnen we de klavecimbel er bij pakken.
Der Johann Sebastian maakte leuke reut voor op de klavecimbel. Ik voel een thema aankomen.
Ik zou voor deze gaan met het grote uurwerk
Haha, lekker deuntje zo op de achtergrond!!!
Ik heb gekozen in de poll voor de witte met Arabische cijfers … excusez wanneer ik erover heen heb gelezen vwb wijzerplaatkleur en cijfers, maar ik zou toch nog een soort van “darkhorse” willen aandragen als alternatief …
Daar heb je een goed punt. Maarrrrr… Dus ik vind 'm inderdaad mooier, he? Dat vooropgesteld. Maar dat ding is 41mm groot, 12mm dik en 50,20mm lang. Met 22(!)mm lug width. Da’s echt, echt veel te lomp. En de 40mm versie heeft dan weer geen KS, wat ik echt moet hebben op een Deckwatch.
Da’s nou precies waarom ik jaren geleden bij de Hamilton Navy Pioneer KS uit kwam:
40x10x46mm groot, met mooi ETA 2895A2 uurwerk. Alleen die datum he?
Aangezien ik meisjespolsjes heb zit ik in de 36mm. Zeg nou zelf, 17,5cm is niet om over naar huis te schrijven. Als ik mannenpolsen had zou ik het wel doen.
Supercool, Sorokhoff. Ik hou er van. En betaalbaar.
Maar iedereen zit achter het stuur te slapen, qua geblauwde wijzers. Kom op jongens, waar blijven de Cartier suggesties?
Ik had ze sneller verwacht.
Zonder datum had die Cartier best mooi kunnen zijn.
Die lijken helemaal niet op die gekke dingen in je start post
Daar heb je een soort van gelijk in. Blauwe wijzers, dressy, KS? Check. Dat had ook een JLC Reverso KS Medium handaufzug kunnen zijn, als dat het criterium was. Al die rommel is trouwens 30m WR en dat weerhoudt me. Maar het zijn geen deckwatches. Zelfs niet vanuit de verte, door je wimpers bekeken.
Maar, @HorlogeHalle, druk nou eens op enter man. Je zit al een kwartier te piemelen. Ik wil gaan pitten.
Hier ben ik!!!
Tsjonge jonge, en na mijn bijdrage kan dit draadje dicht !
Heb namelijk voor jou het enige juiste horloge in gedachten mėt temp geblauwde wijzers, een dial met ballen (eigenlijk 3hoeken) origineel, groots merk nu eigenlijk nagenoeg verdwenen maar met een historie in horlogeland van heb ik jou daar.
In (ik dacht 57 van de vorige eeuw) besloten ze een aparte fabriek neer te zetten voor binnenwerk en. En dat werd best een commercieel succes, want als iemand op het forum ETA zegt dan denkt niemand aan Expected Time of Arrival, maar aan ETA, gestart en bedacht door Eterna.
En dát merk heeft een model gemaakt dat bij jou op de pols zou gedragen moeten worden.
En dat merk ken ik vrij aardig, want ik heb daar het een en ander van gehad, gedragen en aanbeden.
De blauwe versie van jouw ideale blauwewijzerdrager had ik zelf.
De uitvoering met zachtcremewitte wijzerplaat, blauwe wijzers en markeringen is voor jou gemaakt…ware het niet dattie…voor jou…te groot is.
Ohhh wat een bummer, en ik weet dat een tijdje veel eten niet helpen gaat dat polsje van jou te laten groeien.
Hoewel, je hebt toch een kleine kans, en ik zou in ieder geval toch serieus eens kijken of het wat is voor je…
Ondanks feit dat het horloge bijna niet meer te vinden is, zou ik een passessie in overleg met @Floydian67 kunnen organiseren .
Ol de foto maar half zo mooi , vergeet de tere crosshairtjes en ga voor het kompas met kompassie en durf de 42 mm van de KonTiki!!!
(Je mag niks zeggen van datumveld, want als je dat doet, dan weet ik dat ik je gelijk moet geven, en dat vind ik lastig omdat het te vaak gebeurt.
Check de foto’s die ik aanvul met mijn blauwe ex
En nog een klein sschrijversstuipje:. Dit is een serieus stijlvol stoer mannen horloge dat ook door kantoormannetjes gedragen mag en kan worden
Edit 2: @Floydian67 : kom d’r maar in. Vertel maar dat ik gelijk heb