Ik zou eigenlijk willen voorstellen om van die kleine seconde af te zien.
En ga dan eens op de site van JS watch rondkijken.
Hele mooie horloges en perfect om met verschillende bandjes te spelen. En het is weer eens iets anders.
Mij lijkt het aan de kleur dat de wijzers en indices eerder vernist of geverfd zijn dat hittegeblauwd, al is dat niet eenvoudige te zien op foto’s. Kan zeker ook mooi zijn hoor, de wijzers en indices op m’n Seamaster zijn ook niet hittegeblauwd maar wel de moeite. Ik vind het effect echter toch wat minder dan bij échte hittegeblauwde wijzers, zeker als de wijzers een groot oppervlak hebben (geen lume) zoals bij deckwatches of dresswatches.
Ja, inderdaad, maar als polshorloge heeft zoiets toch nooit bestaan. Ik vind ze niet onaardig hoor maar dat soort marketing slaat bij mij niet echt aan
Leuk, welkom!
Prachtig merk. Eerlijk waar. Als ik bedenk wat Swatch Group met Eterna heeft gedaan… Een uurwerkenboer, nou zeg ik je, terwijl ze inderdaad met de Kontiki en een stel andere modellen een supercoole geschiedenis hebben… Dat doet pijn. Dit zijn tenslotte de mannen die in 1948 kogellagers introduceerden in de automaat, de mensen met het vijfpunts-logo.
Jij weet donders goed welke Eterna van jou (en @Windhund) ik mooi vind.
Nee. Da’s echt 4mm te groot voor alles waar de naam Kontiki op zou moeten staan, maar eigenlijk nog eerder 7,5mm te groot.
Dat is een Kontiki. De 1958 versie op de Gay Frères bracelet. 36,5mm groot, bol glaasje, mooie naar chocolade neigende dial. Voor wie nu denkt, hee, ken ik dat ergens van? Nou, in Japan zaten ze in 1959 ook niet te slapen:
https://hodinkee.imgix.net/uploads/images/f851d8c4-eb37-4a50-a614-26d113c38c5c/ORIGINALALPINIST.png
In beide gevallen vind ik de wijzers een stukje te kort, eerlijk gezegd. Ik vind ze hartstikke leuk en zou allebei nog wel kopen ook als historisch stuk. Maar het is Seiko die daar een respectvolle her-interpretatie van heeft gemaakt:
https://hodinkee.imgix.net/uploads/images/5ea8a5ed-b0dc-4e52-8162-a5397f452a85/03-22-20215372.jpg
Uiteraard is de 3000 Euro limited de enige die ik echt zou kopen omdat de Eterna die jij laat zien kolderiek groot is, maar de moderne 1959 her-interpretatie van de Alpinist gewoon 12,9mm dik is.
Kijk. Daar vergeef ik ze het datumveld.
In dit topic zoek ik even geen stoer. Sorry.
Ergens wel een leuke suggestie, en ik kende ze, maar vind het allemaal net niet. Het is echt zo’n merk wat tegen leuk aan hangt.
Die jij laat zien is op zich ook weer aardig, maar het is net alsof een Breguet sex heeft gehad met een Calatrava, maar dat daar dan een kindje uit is gerold van wie de wijzertjes niet helemaal in orde zijn. En dan weer altijd die rare datum op zes. Ze gebruiken overigens een standaard top grade ETA of Sellita, en dan vind ik 1900 - 2300 ballen voor een horloge veel.
De Adventurer, Dictator en Liberator zijn hartstikke leuk, maar kijk dan naar die datum:
Dat moet gewoon niet. Dan heb je standaard onderdelen bij elkaar geraapt om een horloge te bouwen, en dat is me dat geld niet waard.
Maar het ergste is dit:
Als je voor 3000 ballen een horloge neerzet wat zo’n flagrante flieger rip-off is, en je zegt dat het voor de kustwacht is, met de lelijkste datum ooit, en je laat dat driehandertje een whopping 13,5mm dik worden, ja, dan houdt het voor mij op.
Dan gebruik ik liever een Archimede Klassik 200 om die Finnen tot gruis te vermalen en 'm daarna in goede gezondheid te gaan dragen.
Trouwens, over drie weken krijgen volgt er een NA topic.
Nieuwsgierig? Even geduld.
Dat zou zo maar kunnen. Zo gedetailleerd heb ik het nooit bekeken.
Maar hé, daar is die passessie voor toch?
Nee, ik weet welke je bedoelt: ben ik reuze benieuwd naar hoe díe is in het echt!
Geen van beide en wel deze als jij hem mooi vind, je moet zelf je vrouw maar happy houden …
Bij die had m’n vrouw van een afstandje een “Gadver” reactie, en van dichterbij een “Mmmmm, OK, best mooi, maar niet zo mooi als de Stowa” en toen ze de prijs hoorde moest ze erg lachen.
Ik weet ook wel wat het is. De Hentschel ziet er hoekiger uit en is gesatineerd/gestraald terwijl de Stowa er ranker uitziet en gepolijst is. Die laatste geeft je dus meer dress watch vibes.
Dat het uurwerk mooi is met geschroefde chatons, polijstvlakken op de bevels van de bruggen en een zwanehals-regulator, ja, dat zal haar vierkant aan de reet roesten. Die kast is niet gepolijst, G.
De H1 chronometer kan trouwens wel met geblauwde wijzers geleverd worden, en is natuurlijk wel mooi gepolijst. Misschien dat ik nog eens zo’n ding scoor om een independent in huis te hebben. Of de H2 sport.
Maar nu nog even niet.
Het moet goedkoper ? Dan hun B merk ;
Of wat stoerder, de Longines Marine National en dan ben je ook van dat knalharde wit af
Niet per se. Ik vind dat wel grappig, want als ik zeg dat een Seiko Uemura doet wat een Submariner doet voor een derde (limited) of een tiende (SPB) van de prijs, denken ze altijd dat ik prijs gedreven ben. Maar voor mij zit het in een combinatie van unieke specs en design.
Ik wil best veel betalen voor horloges, maar dan moet het gewoon echt wat unieks zijn, en dan moet het gewoon kloppen. Die H1 is gewoon mooi. Ik zou hem overwegen in rosegoud, want als ik dan toch duizenden Euro’s voor een driehandertje neertel, kunnen we beter maar direct edelmetaal doen.
Hun B merk, bijvoorbeeld, doet niet wat ik wil. Ja ze zijn 10atm WR, wat mooi is, daar kan Hentschel zelf wat van leren, maar de datum op 6 is kut, en je zit weer naar een wijzerplaat te staren waarvan je weet dat het gewoon rond een standaard uurwerk gepast is.
Maar voor het moment zoek ik dus geen field watch, zaken met sector dials, stoere dingen of wat dan ook, ik zoek een horloge wat mij aan een deckwatch doet denken met geblauwde wijzers.
Die Hentschels hebben de deckwatch vibe niet. En hun zustermerk al helemaal niet. Maar om dan alsnog 2 a 3 duizend Euro te gaan betalen voor de net-niet versie met een standaard uurwerkje er in, nee… Daar ben ik helemaal niet van.
Zoals ik al een keer zei: Ik zoek geen stoer. Die Longines is een field watch. Dat doen ze leuk, maar ik vind het ook geen mooie field watch, dan scoor ik liever een Hamilton Khaki in 38mm of zo.
Deckwatches! Dat doet Longines zo:
Voor 2000 ballen heb je dan iets wat 12mm dik is, met 19mm lugs en maar 3 atm waterdichtheid. Ik sla Longines even over, ook omdat ze een creme brulée dial hebben gemaakt met, eh, spikkels. De wijzers, da’s het enige goeie aan dat horloge.
PS: Ik waardeer de inzet wel he? Dat ik uitleg waarom het het niet is doet daar niets aan af.
Mooie optie! IWC zat samen met Zenith en wat anderen ook in de deckwatch / chronometer business, dus het mag zowaar ook nog een authentieke producent van die dingen genoemd worden. Maarreh… Zijn ze er ook met blauwe wijzers? En is dat ding niet wat dikkig?
Niet dat ik denk dat deze beter is dan de Stowa, maar ik wil er toch wat in gooien:
Wel gelijk die band in het ronde archief mikken
Ze hebben wel iets meer werk van het uurwerk gemaakt in mijn beleving, en ik vind de breguet-cijfers erg tof gedaan. De bezel is iets te aanwezig, maar de wijzers zijn wel cool, en eentje is blauw. Ook die zes mm dikte is geweldig, maarreh… 3 atm WR. Daar valt ie op.
Ik vind het een leuke suggestie. En hij is er gewoon op leer. Oh. En mijn grote archief is vierkant.
Ai, ja die had ik gemist
De mijne ook om eerlijk te zijn
50 tinten blauw op mijn Stowa Marine Original:
Let niet op de verder abominabele foto’s het ging me puur op de wijzers
Nee dus, dat is een van alles wat, en de Marine heet Marine omdat het voor de marine is. Een beetje je best doen ja
Deck watches zijn het al helemaal niet want dat zijn zakhorloges in een kistje. Worden gemeten in cm ipv mm qua omvang dus niets voor jou.
en even voor de volledigheid ; Wempe is een winkelier die nu met de Ironwalker weer wat zelf doet maar daarvoor niets, of plakte - of vaak limiteds deed van IWC overigens, en IWC is wel de meest authentieke van de 5 want die maakte al van voor WWII een Flieger, specialuhr wel te verstaan, en is dat al die jaren, ononderbroken, ook is blijven doen. Dat ze boekhoudkundig nu onder Richemont hangen zegt niets als je al die jaren je eigen merk en smoel hebt behouden. Het team Klaus / Habring bleef ook aan boord dus technisch behield het wel zijn kwaliteit.
Het was een briljante visie van de helaas veel te vroeg overleden G Bluhmlein die ook JLC en AL&S meenam, en die mede daardoor ook nog steeds bestaan. Niet alles was geweldig in die afgelopen jaren maar IWC is weer aardig op het padje vind ik.
Okay, nog eentje dan maar waarschijnlijk is het allemaal al in steen gebeiteld, de presage Seiko spb039 40mm en 50hr PR , volgens mij ook nog in emaille te krijgen ?? prachtig bewerkte wijzerplaat, en de wijzers zijn blauw en ruim onder de 1K.
Dump that Stowa !
Top, juist je afwegingen maken het waard om er nog een commentaar tegenaan te gooien ! Beter plaatje nog