Wat is de lug to lug
Durf ik zo niet te zeggen, maar je hebt een stevig bandje nodig met 38 kg.
Nee, dat waren de Marine Chronometers. Deckwatches werden daar weer op gelijk gezet, en dat waren gewoon zakhorloges.
Wij gaan het niet eens worden over authenticiteit. IWC is een horlogeboer die in de quartz crisis goeddeels failliet ging en onder Duitse durfinvesteerders en CEO’s als Kawai Singh de naam International Watch Co weer terug moest kopen. Dat is toen samen met andere noodlijdende Zwitsers in LMH groep gerold, en die groep is door Richemont gekocht.
Zeggen dat IWC nog iets van historische authenticiteit heeft is natuurlijk evidente onzin. Daar zijn ze verre van uniek in, hoor. Maar laten we gewoon niet doen alsof.
Met Kurt Klaus heb je een punt, maar Habring begon in 1990. Dat was al na de durfkapitalisten-tijd van de 80’s.
Tja, ik vind het een OK producent van Fliegers en sporthorloges, maar zou zelf alleen de Portugese overwegen.
Ik heb ook absoluut niks tegen IWC, ik zeg alleen dat het gros van die merken uit de goot is geraapt en na de jaren 80 pas weer een beetje begonnen te shinen, met ander volk, andere eigenaren…
Patek is onder de Stern familie een toonbeeld van stabiliteit. Da’s dan ook samen met Rolex en Seiko zo’n beetje de enige van de grote merken die niet steeds geherstructureerd zijn onder allemaal holdings.
Seiko’s wijzers in dat segment zijn een soort van nasty plasticy blauw wat ik m’n ergste vijanden nog niet aan zou willen doen. Krijg je dit soort shit:
Kijk 'm gaan. Da’s voor mij niet hoe je een blauwe wijzer maakt. Ik begrijp niet waarom Seiko dat doet op dit prijspunt, want…
Dat doen ze wel weer super. Er zijn hele hordes presages met porseleinen en emaille wijzerplaten die ik meer dan graag had gekocht als ze die wijzers niet zo gruwelijk lelijk hadden gemaakt. En ik kan het weten, want ik heb deze gehad die exact om die reden verkocht is. Prachtig horloge, maar de secondenwijzer was niet om aan te gluren:
Zoals Rolex tot 2004? Hm.
Wempe is, los van wat @Capibara noemt, ook gewoon één van de vijf OG leveranciers van Fliegers. Tja.
Ik zou met al deze reacties en nieuwe voorstellen alleen nog maar minder weten welke kant ik op wil, eerlijk gezegd
Als ik jou was, dan zou ik nog even bij mijn eerste idee blijven, en die twee Stowa’s kopen.
Dan kan je rustig overleggen met je vrouw welke je nu op termijn wil houden, en welke je weer verkoopt .
Wat de vrouw ook zegt: ik zou voor de Arabische variant gaan als je het bij een van beide wil houden. Romeins doet me teveel aan zakhorloges denken.
Watskebeurt?
Maar ik zou kiezen voor een zonder de kleine seconden en met arabische cijfers. Als t kan ook een emaille plaat. Hebben die van jouw plaatje dat ook?
Er is rond reactie 70 al wat besteld.
Kan er natuurlijk twee kopen en eentje terug sturen. Maar ik heb gewoon een keuze gemaakt.
In Marine-termen kan het een pré zijn om aan een zakhorloge te moeten denken, zoals @Ron-W terecht aangeeft. Daar wordt m’n vrouw blij van. Maar ik vind de Arabische weer authentieker als je ze afzet tegen wat Stowa in WWII deed op dat vlak.
Niks, het blijft m’n partner. Alleen haar moeder weet niet wat een samenlevingscontract is. Macht der gewoonte.
Would that I could, daar doen ze niet aan. Stowa wijzers in een Seiko kast zetten dan maar?
Dan heb ik bijna een datum nodig op zes om de plaat wat minder steriel te laten ogen. Nee, de KS is een moetje, vrees ik.
Is dit nog wat? Het is niet helemaal mijn type horloge. Ze zullen niet snel hun weg vinden naar m’n horlogekist, maar ik vind hem toch wel wat hebben.
nee hoor, altijd onder de naam IWC gemaakt , hoe dat bedrijfsmatig in het KvK staat lijkt me nou niet echt doorslaggevend. IWC is al wel een keer of 6 failliet gegaan of gedwongen door de bank van eigenaar gewisseld, dus qua bedrijfsvoering is het geen beste geweest. En Singh was pas de buromanager toen Homberger ze door de jaren 70 gesleept had, Blumlein en Klaus zijn de echte horlogemannen.
En met alle leveringen aan Defensie apparaten ( mark 11 enz, IWC Bund )en de Grand Complications, is het wel wat meer dan OK.
Maar vwb de horloges hier het bewijs, bijna 90 jaar ertussen
:
Maar niet de laatste 50 jaar en IWC weer wel. Vandaar het onderscheid in authenticiteit dat maakt dat IWC wel OG is gebleven, en Wempe niet.
Jammer van dat Seiko blauw… scheelt dat echt zoveel ?
Ja, dat is zeker wat. Gewoon ome Yildriz die in 1999 in Duitsland z’n grootvader’s horloges na gaat zitten maken… I approve. Hier ga ik zeker naar kijken. Uitverkocht, lange levertijd, maar lijkt me sympathiek tentje.
Wij bekijken dat niet op dezelfde manier. Ik zie Wempe in hetzelfde eigenaarschap als authentieker, ook al hebben ze in veertig jaar geen horloge gemaakt, terwijl IWC een lege merkenhuls is in mijn beleving. Jij staat daar exact omgekeerd in.
Da’s een leuke discussie voor bij bier, waar we nooit uit gaan komen. Vandaar bier.
Voor mij wel. Anderen kunnen er goed mee leven of vinden het zelfs mooi, maar voor mij is het een abominatie in de ogen van de Heere. Zo jammer.
Goed hè, dat Reichsluftfahrtsministerium-ontwerp? Iedere Jan Doedel die dat in z’n mik gegooid krijgt kan al 85 jaar lang een fatsoenlijke Flieger bouwen.
Maar goed. We hadden het over deckwatches. Sorry mensen.
Ik vind dit ook erg jammer, zelfs de blauw gelakte wijzers op mijn spotgoedkoop Sea-Gull horloge ogen beter dan dat. Geen idee wat ze hiermee hopen te bereiken, maar het haalt het hele uitzicht van dat horloge echt naar beneden tot het niveau waar ik er zelfs gratis niet mee zou kunnen leven…
Dat trek ik zelfs ook niet. Voor mij zijn blauwe wijzers hittegeblauwd, of ze bestaan niet. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, liever strak gelakt (en dan niet te blauw) dan die semi-plastieken reut.
Ook bij Orient en Orient Star is de helft van de horloges in mijn ogen direct geschikt voor de verbrandingsoven:
Brrr.
Als je dat dan naast de foto’s van @Oldheritage legt… Nou.
Jeugdzonde
Op mijn Seamaster kan ik het mede door het contrast met de wijzerplaat ook nog wel verdragen, maar daar zit ook wel lume in de indices en de wijzers dus is het sowieso een heel subtiel effect en de gebruikte lak/vernis verkleurd ook mooi onder verschillende lichtinvallen.
Maar de Stowa heeft heel wat andere horloges met blauwe wijzers verpest inderdaad
Voor mij was het de Hamilton die me de ogen opende. Maar die Stowa Marine en de Archimede die ik nu heb zitten in datzelfde gamma. Cartier doet blauw ook erg goed. Maar ja, dat mag dan ook wel.
Evengoed, ik ben altijd verbaasd gebleven hoe cool die Hammie was. De Archimede pilot kwam pas nadat ze bij Ickler ook hun eigen wijzers blauwden, want de vorige generatie was .
Eerlijkheid is belangrijk in een relatie hè?! Als je ergens over wilt praten is er vast wel een luisterend oor te vinden
Beide
Kijk. Dat zijn antwoorden waar ik wel schik in heb. Alleen loopt het dan wel de spuigaten uit.
Mijn vrouw een overlock machine en ik…?
Als we gaan tellen, en dat doen we, heb ik haar vaker gelukkig gemaakt dan zij mij. Want ja, vrouw. Dus zou zij mij blij moeten laten zijn met de Arabische cijfertjes.
Maar goed, je punt blijft een soort van geldig hoor, het is natuurlijk lollig om een deel-horloge te hebben wat we allebei graag dragen.