Allereerst welkom
Seiko, Orient, Citizen en al het andere wat voorbij komt met Seiko dan wel Citizen (miyota) loopwerk is prima. Jouw smaak bepaald wat je mooi vindt. Leuke zoektocht
Geheel afhankelijk van je smaak natuurlijk. Maar gezien je geschiedenis gok ik dat je de Seiko 5 wel gaat bevallen, heel veel keuze in kleuren ook. Eventueel een Timex automaat kan ook nog. Maar eigenlijk is de keuze al reuze in het startersegment.
Kun je aangeven welke richting je opdenkt?
Wil je een sportief horloge, duiker of moet het wat meer dressy zijn? Wat is je smaak? Bepaalde kleur voorkeuren? De keuze ia i.i.g. reuze en er zit vast wel wat bij dat je bevalt. Anderd ook eens de zoekfunctie gebruiken, er zijn talloze zoektochten geweest voor jou, daar kun je ook veel inspiratie opdoen
Kijk even in het blauwe gedeelte, mogelijk zie je daar een leuke automaat.
Mooie eraan is dat je dan nog leuke gesprekje kan doen met een andere liefhebber, met gevaar dat je nog dieper in de hobby gezogen wordt
Orient Bambino komt meteen op bij mij. Verder is de keuze reuze. The Urban Gentry heeft altijd wel leuke filmpjes op YouTube waarbij hij reviews maakt van betaalbare horloges.
Hou er rekening mee dat een gebruikte automaat of zelf een nieuwe die al een tijdje in de etalage ligt, tegen een onderhoud aankijkt en dat is duurder dan een nieuw batterijtje en duurt ook veel langer.
Een automaat loopt ook niet zo precies als een quartz, meestal niet als je in jouw voorgesteld budget kijkt.
Leuk, je eerste automaat!
Voor genoemd budget ga je zeker een mooie gebruikte Seiko of Citizen vinden.
En als je het budget iets verhoogd, zou een gebruikte Squale 1521 moeten lukken. Dat is toch wel een heel fijn dragend horloge, van een leuk zelfstandig merk, met een mooie heritage. Verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waaronder deze.
De Orient bambino is een optie die ruim binnen het budget past. Verder kan je ook zeker eens kijken naar de Presage lijn van Seiko. Nieuw misschien dan iets boven het budget, maar in het blauwe gedeelte of ergens anders zijn deze zeker voor een mooie prijs en in goede staat te vinden.
Ik zou zeggen Oriënt Bambino, zowel in 38mm als 40,5mm verkrijgbaar. Veel kleuren en varianten, plus het voordeel van een nauwkeuriger uurwerk dan de 4R35 in een vergelijkbare Seiko Presage Coctail. En dat alles voor minder geld dan die laatste.