Help mij met mijn eerste automaat.

Goededag,
Ik ben al jaren horloge enthousiast maar pas sinds 2 jaar geleden echt meer interesse en daarmee meer horloges aangeschaft.

Ik ben nu in het bezit van een.

Seiko kinetic (2019)
Seiko chronograph (2023)

“Normaal zou ik fotos toevoegen maar dat mag ik nog niet van HF”

Nu wil ik voor mijn volgende horloge een automaat.
En vraag ik mij af wat zouden jullie aanraden.
Hoeft geen seiko te zijn, mag wel.

Prijs categorie tot de 350euro mag nieuw of gebruikt zijn.

Ik ben benieuwd en alvast bedankt.

15 likes

Allereerst welkom :partying_face:
Seiko, Orient, Citizen en al het andere wat voorbij komt met Seiko dan wel Citizen (miyota) loopwerk is prima. Jouw smaak bepaald wat je mooi vindt. Leuke zoektocht :+1:

3 likes

Geheel afhankelijk van je smaak natuurlijk. Maar gezien je geschiedenis gok ik dat je de Seiko 5 wel gaat bevallen, heel veel keuze in kleuren ook. Eventueel een Timex automaat kan ook nog. Maar eigenlijk is de keuze al reuze in het startersegment.

Succes in ieder geval met je keuze!

1 like

Welkom! De Seiko SKX007, Orient Mako, Orient Kamasu, Citizen NY0040 zijn aan te raden :sunglasses::raised_hands:t2:

3 likes

Kun je aangeven welke richting je opdenkt?
Wil je een sportief horloge, duiker of moet het wat meer dressy zijn? Wat is je smaak? Bepaalde kleur voorkeuren? De keuze ia i.i.g. reuze en er zit vast wel wat bij dat je bevalt. Anderd ook eens de zoekfunctie gebruiken, er zijn talloze zoektochten geweest voor jou, daar kun je ook veel inspiratie opdoen

Kijk even in het blauwe gedeelte, mogelijk zie je daar een leuke automaat.
Mooie eraan is dat je dan nog leuke gesprekje kan doen met een andere liefhebber, met gevaar dat je nog dieper in de hobby gezogen wordt :grin:

1 like

Liefst dress, niet te groot ivm pols. Liefst donkere kleuren.

Dan zou ik bij Seiko of Orient kijken. De Orient Bambino in 38mm bijvoorbeeld.

4 likes

Orient Bambino komt meteen op bij mij. Verder is de keuze reuze. The Urban Gentry heeft altijd wel leuke filmpjes op YouTube waarbij hij reviews maakt van betaalbare horloges.

2 likes

Hou er rekening mee dat een gebruikte automaat of zelf een nieuwe die al een tijdje in de etalage ligt, tegen een onderhoud aankijkt en dat is duurder dan een nieuw batterijtje en duurt ook veel langer.

Een automaat loopt ook niet zo precies als een quartz, meestal niet als je in jouw voorgesteld budget kijkt.

Leuk, je eerste automaat!
Voor genoemd budget ga je zeker een mooie gebruikte Seiko of Citizen vinden.
En als je het budget iets verhoogd, zou een gebruikte Squale 1521 moeten lukken. Dat is toch wel een heel fijn dragend horloge, van een leuk zelfstandig merk, met een mooie heritage. Verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waaronder deze.

Veel succes en plezier met het vinden van jouw eerste automaat!

9 likes

De Orient bambino is een optie die ruim binnen het budget past. Verder kan je ook zeker eens kijken naar de Presage lijn van Seiko. Nieuw misschien dan iets boven het budget, maar in het blauwe gedeelte of ergens anders zijn deze zeker voor een mooie prijs en in goede staat te vinden.

Ik zou een Citizen Tsuyosa. Mooie automaat, zat kleurkeuze en geïntegreerde bracelet :heart_eyes:.

3 likes

:clown_face:

Volgens mij heb jij gewoon één grote knop op je toetsenbord waar “Squale 1521” op staat.

@Dyrt: Zelf kocht ik een tijdje geleden voor 375 euro deze Hamilton. Dressy, donker, niet te groot… Misschien is zoiets ook wat voor jou?

10 likes

Tissot en certina al dan niet gebruikt vallen er ook snel in.

Seiko vind ik zelf een van de gaafste merken. Een cocktail time past vaak wel binnen budget.

Denk zoiets

Nieuw ietjes duurder. Hier t blauw in de gaten houden voor een dealtje.

2 likes

De Steinhart mag ook niet ontbreken… ETA2824-2 uurwerk, veel ‘bang for your buck’!

1 like

In dit geval een Steinhart Ocean One.

Ik zou zeggen Oriënt Bambino, zowel in 38mm als 40,5mm verkrijgbaar. Veel kleuren en varianten, plus het voordeel van een nauwkeuriger uurwerk dan de 4R35 in een vergelijkbare Seiko Presage Coctail. En dat alles voor minder geld dan die laatste.

Foto van m’n eigen Oriënt RA-AG0029N10B. ‘Open hart’ moet je mooi vinden natuurlijk, maar de echte Bambino’s zijn gewoon dicht.

2 likes

Wow super bedankt echt.

Ja seiko presage is idd wel mooi, wil graag toch geen seiko als 3e.

Orient is een verkapte seiko, open heart bambino is wel gaaf joh.

Ik ga me als eerste verdiepen in de hamilton en de steinhart.

Denk dat ik gewoon een zwitzer mee naar huis wil nemen. Haha

Ik wil iedereen echt bedanken voor de vele en leuke reacties.

Jullie hebben me erg geholpen en aan het denken gezet.

Fijn weekend.

6 likes

heb even gekeken ze hebben mooie pilot watches. je hebt mijn interesse gewekt.

1 like