Help ! - Welke Navitimer ?

Na lang afwegen en reeds jaren naar deze klok te zitten kijken, heb ik (eindelijk) besloten een Breitling Navitimer aan de collectie toe te voegen. Het zal sowieso een nieuwe worden én eentje met zwarte dial en leren strap, doch ik twijfel nog tussen 3 modellen.

Graag jullie mening en/of voorkeur en eventueel pro’s of contra’s van het ene of andere model.
Dit is mijn eerste Breitling btw - qua kwaliteit zitten alle 3 wel goed veronderstel ik ?

1. Navitimer 01 (46mm)

Pro’s : de meest ‘originele’ Navitimer (?), afmetingen (ik hou van lekker groot), Breitling manufactuur binnenwerk

Contra’s : aanzienlijk duurder dan de Navitimer World, Breitling wings in goud, layout subdials (3-6-9)

2. Navitimer World

Pro’s : layout subdials (6-9-12), afmetingen, aanzienlijk goedkoper dan de Navitimer 01 / Cosmonaute, GMT-functie

Contra’s : geen Breitling manufactuur binnenwerk

3. Navitimer Cosmonaute Limited Edition

Pro’s : de link naar de ruimtevaart (heb al een Omega Speedy en Fortis Off. Cosmonaute) , Breitling manufactuur binnenwerk, 24-uursaanduiding (origineel), Breitling wings in zilver

Contra’s : aanzienlijk duurder dan de Navitimer World, layout subdials (3-6-9), 24-uursaanduiding (moeilijker af te lezen), afmetingen, aanzienlijk duurder dan de Navitimer World

3 likes

Absoluut 01! Veel overzichtelijker, prachtige reverse panda dial, en juist die subdial layout op 3-6-9 is gaaf.
Blaast je andere opties weg hoor!

1 like

Als niet-liefhebber van Breitling en/of drukke wijzerplaten krijg je van mij waarschijnlijk een wat afwijkend advies :wink:

De tweede. Doordat de kleuren van de subdials zelfde zijn al de wijzerplaat, oogt ie een stuk rustiger. Ook de datum op 3 uur in plaats vvan 4 uur spreekt mij meer aan. Geen manufactuur kan ook een voordeel zijn (service kosten). Over kosten gesproken, als je hem nieuw koopt, dan is de afschrijving massief voor zover ik daar wel eens wat van meekrijg op fora. Vraag @B1_ maar eens voor de volledigheid :sunglasses: . Wellicht is het kopen van een 95% nieuwstaat exemplaar ‘met de kop er af’ een beter alternatief :smiley:

3 likes

Ik ga met Ide mee, de tweede dus. Vind hem het rustigst ogen, mooie klok. Dat ie daarbij ook nog eens (aanzienlijk) goedkoper is, is dan alleen maar mooi meegenomen!

1 like

Optie 3 heeft alles - geen goud op de wijzerplaat, link met ruimte, manufactuur, én de juiste maat :stuck_out_tongue:

Ik zou zelf een vintage exemplaar zoeken, maar in jouw plaats sowieso 3. Ik denk dat je daar zelf ook wel achter bent hoor :wink:

1 like

Ik kies ook voor 3. Zeer gaaf de link met ruimtevaart. En ik heb een zwak voor een 24 uurs klok, al heb ik er zelf geen.

1 like

De 01 met de reverse panda dials vind ik wel mooi. Maar met de World krijgt je, volgens mij, voor ruim € 1.000 minder (zoals hierboven al genoemd) een rustigere wijzerplaat én een GMT-functie. Zou daarom voor optie 2 kiezen. Optie 3 vind ik weer een heel stuk minder. De grote, afgekapte numerals op de wijzerplaat maken het horloge, imo, niet alleen een stuk chaotischer maar ook esthetisch veel minder aantrekkelijk. Succes met kiezen!

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

4 likes

als het tussen deze 3 gaat natuurlijk de 01 (al vind ik hem zelf veuls te groot) met manufactuur uurwerk

echter de mooiste ‘moderne’ Navitimer blijf ik dit vinden , met Lemania 1873 handopwinder en display back

2 likes

De eerste, altijd het origineel kopen. Meest tijdloos en meest waardevast…

2 likes

Bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties :wink:

Ik wordt momenteel echt heen-en-weer getrokken tussen de 3 modellen, waarbij gisteren de voorkeur uitging naar de één, vandaag de ander en morgen de derde … ik wordt er gek van.

Geen van allen is 100% perfect in mijn ogen - dat maakt het zo moeilijk.
Doch … ik wil er zeker wel één - voor mij is de Navitimer immers een icoon dat niet mag ontbreken in mijn collectie …

Passie voor het model is ontstaan in een voor mij bijna vorig leven toen ik in mijn opleiding als militair piloot zat (jammer genoeg niet afgemaakt :unamused:) en mijn roomy een Navitimer had die hij geërfd had van zijn grootvader … vond ik ubercool voor een gast van 18j (we spreken begin jaren '90).

1 like

Waarom ga je dan niet voor de ‘echte’ ref 806 Navitimer ?, te klein ?

Omdat ik een perfectionistische neuroot ben die zijn klokjes in 100% perfecte staat wil hebben … I know … don’t ask why … :wink:

goed zoeken , maar ze zijn er wel in perfecte en bijna ongedragen staat (54 jaar oud)

3 likes

sluit me hier helemaal bij aan.

1 like

de 1e ik had 1 mooie voor je te koop. Heb ook de world gehad (en nu weer :slight_smile: )is ook mooi en goedkoper te servicen uurwerk. Als ik een stalen zou kopen nu 100% de Navi01 weer kopen prachtige klok de wijzerplaat mooier, glazen achterkant met eigen uurwerk breitling.

1 like

en ook zo laat naar ik begrijp :wink:

1 like

Natuurlijk is de 806 dé echte Navitimer. Is dat geen optie dan er zo dicht mogelijk bij blijven, dus de Navitimer 01 nemen. Zelf zou ik geen moeite hebben met het vorige iets kleinere model zonder manufactuur-uurwerk. Zolang de subdials maar een 3-6-9 layout hebben.

Over de Cosmonaut: begin niet aan een 24-uurs horloge zonder dat je goed weet wat het is om dat een paar dagen te dragen. De tijdaflezing is heel anders dan bij een 12-uurs horloge, zeker als de 24u bovenin staat. Kan je erg tegenvallen.

Succes!

2 likes

Meestal wel ja (en toch in het begin) … in een ideale wereld zou ik er 2 hebben : eentje om te dragen eentje om in de vitrine te zetten en te bewonderen :wink:

Klopt zeker … heb al wel eens een GMT gehad waarbij ik de extra wijzer op dezelfde tijdszone instelde en dan zowel een 12- als 24-uurs weergave hab, wat wel cool was … doch is nog heel iets anders dan een echte 24-uurs horloge.

Mooie klok!
Echter zie ik dat de 12 uurs dial niet goed op 0 staat uitgelijnd…
Dat is voor mij een deal breaker…