Help, wie weet een oplossing!

Weekje verlof in Turkije, en uurwerk meebrengen. Met 800€ moet dit toch lukken, zelfs met twee.

1 like

:joy::joy::joy::joy:. Man, wat een onzin komt er soms uit jouw toetsenbord.

TS gewoon niet betalen als je je ver***kt voelt. Dan krijg je een paar dreigmailtjes en daarna blijft het stil. Catawiki heeft de samenwerking met hun deurwaarder verbroken, dus er zal je niets gebeuren.

1 like

Succes ermee.

Moet het horloge toch zeker 2k gekost hebben? :thinking:

Om jou te parafraseren: Soms ben je een raar figuur, maar in deze ben ik het roerend met je eens. :slight_smile:

De TS, @SCHERPRIJDER, heeft niet gedacht voordat hij deed. De gevolgen zijn, ook met 14 dagen bedenktijd, dat hij voor kosten op zal gaan draaien, want ik neem aan dat de veiling of de verkoper de invoer en BTW niet voor rekening gaan nemen. Terecht.

Dus als hij onder bedenktijd terugstuurt, denk ik dat het nog steeds een kostenpost wordt.

Maar zomaar niet betalen of op één of andere konkelende wijze onder de koop uit proberen te draaien is natuurlijk geen alternatief. Dan ben je ethisch gezien gewoon fout bezig.

Serieus, gast… Zoals TS aangaf heeft hij zelf de veiling / advertentie niet goed doorgelezen. Simpelweg niet betalen? Serieus? Ik hoop voor je dat jouw klanten je beter behandelen.

Bovendien, iedere boerenlul moet zo onderhand weten dat BTW, invoerrechten en afhandelingskosten bovenop een non-EU import komen nadat de prijs inclusief transport bekend is. Daar is de veilingsite je niet mee aan het naaien, da’s gewoon in naam der wet hoe dat werkt.

10 likes

Wel, ik heb al 10 keer met wanbetalers gezeten op een item van mij op catawiki. Hun “advocaten” of “incasso bureau” zijn waardeloos of onbestaande. Ze zijn er nog geen enkele keer in geslaagd om toch geld los te peuteren :smiley:

Precies de reden dat ik ben gestopt met verkopen op Catawiki, een continue stroom aan mensen die wel bieden maar nooit betalen. Na vier keer hetzelfde horloge te hebben aangeboden, heb ik de moed maar opgegeven. Vanuit mij geen enkele sympathie naar Catawiki toe, en absoluut niet aan hun verkopers. Belachelijke schattingen, criminele verzendkosten, slechte producten, geen enkele ondersteuning, geen reacties op klachten, beloften die niet waargemaakt worden, etc, etc. Voor mij is Catawiki op sterven na dood, wat horloges betreft. TS hoeft het niet te doen, he? Ik geef hem alleen aan dat het een risicoloze oplossing voor zijn situatie is. Of het ethisch verantwoord is, is een hele andere discussie.

Precies dit dus. Orde van de dag.

4 likes

Welke 14 dagen bedenktijd?
Er is niet bij een webshop gekocht maar op een veilingsite.

Met een maximum van 80 cent per horloge; als ze je die volle 4.5% rekenen is dat bedrog:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/hoe_bereken_ik_de_belasting_bij_invoer_internetaankopen

Bijzonder om een bod uit te brengen en niet op de voorwaarden te letten.

Ik meen dat biedingen op CW bindend zijn.

Je kan natuurlijk niet betalen en dan afwachten.
Vervolgens laat je wel de verkoper zitten omdat je zelf niet de moeite hebt genomen om de voorwaarden te lezen, want in het Engels?

De verkoper noch Catawiki kan er iets aan doen dat je BTW en invoerrechten moet betalen.

Ik zou het gewoon betalen en van je fout leren. Dan heb je nu geen koopje meer maar een courante prijs of iets te duur. Het zij zo.

1 like

Dat!

Tenzij de kleine lettertjes van de veilingsite je de mogelijkheid geven van de koop af te komen zal je moeten betalen en dat is dan leergeld.

2 likes

Dit vond ik als reactie van catawiki op de klachtenkompas site.

Als u een veiling heeft gewonnen, bent u verplicht om dit kavel af te nemen als de verkoper een particulier is. De meeste verkopers op Catawiki zijn particulier. Indien de verkoper van wie u het kavel heeft gekocht een bedrijfsmatig verkoper is, heeft u na ontvangst van het kavel 14 dagen bedenktijd. Bedrijfsmatige verkopers zijn te herkennen aan het ‘Pro’ logo. Als u tijdens de bedenktijd besluit om van de koop af te zien, moet u dit in deze periode aan de verkoper en Catawiki melden en het kavel (indien al ontvangen) retourneren. Eventuele verzendkosten betaalt u in dat geval wel. Uit privacy overwegingen wordt het adres van een verkoper pas bekend gemaakt nadat de betaling is ontvangen. Indien er in uw geval iets mis is gelopen en het wel een bedrijfsmatige verkoper betrof, neemt u dan alstublieft contact met ons op.
Catawiki Bedrijf status actief

Hierboven zei iemand dat de regels voor online aankopen golden. Ik nam aan dat dat waar was.

But you may enlighten me. :innocent:

Als je koopt van een particulier geldt nooit 14 dagen bedenktijd. Dat is feitelijk gewoon verkocht is verkocht.

Veiling gewonnen zoals ik schreef. En veel lager dan geschatte opbrengst door expert. En die prijzen moeten meestal gehaald worden. Dus dat is al vreemd.

Welk kavel?

Rottig verhaal; Catawiki is best tricky omdat je soms na 200 horloges te hebben bekeken niet goed oplet of het 201ste -door jou gewenste horloge- zich wel in de EU bevindt!

Ik zou als ik jou was gokken door nergens meer op te reageren; misschien dat het dan alsnog overwaait!
Een brutaal mens heeft de halve wereld dus met een beetje mazzel kom je ermee weg! :see_no_evil: :slightly_smiling_face:

De meeste incassobureaus e.d. geven het trouwens na een tijdje gewoon op; verder kunnen die toch niets anders dan dreigen dus laat je vooral niet intimideren!

Ik zou gaan voor een leermoment zonder leergeld! :sunglasses:

Hier komt ie, de regels zoals het recht op 14 dagen bedenktijd zijn van toepassing op de koopovereenkomst tussen bedrijfsmatig verkoper en particulier. Als het om een particulier gaat die van een particulier koopt is dat dus niet van toepassing.

Even los van het juridische; vertegenwoordigen koopprijs plus kosten een reële waarde? Zo ja, dan zou ik hem lekker afnemen en feliciteer ik je met je nieuwe aanwinst!

1 like

Blijkbaar is het met de aanvullende kosten erbij niet erg aantrekkelijk anders was TS wel tevreden geweest! :slight_smile: