Het afschrijvingsmonster en waar voor je geld

Na veel topics over “waardevastheid” van horloges en “investeringsobjecten” ben ik juist benieuwd naar het tegenovergestelde en kon geen soortgelijk topic vinden: kwaliteitshorloges waar het afschrijvingsmonster al snel flink grip op krijgt zodat je bij tweedehands koop écht waar voor je geld krijgt.

Een recente post van @Fate_Amenable_To_Change over een Mühle bracht me op het idee dit topic te starten.

Al ben ik zelf meer thuis in auto’s dan horloges, ik bedacht een aantal oorzaken (in willekeurige volgorde) die mogelijk hieraan ten grondslag liggen;

Onderhoudskosten (en betrouwbaarheid)
Leeftijd
Merkbeleving/merkwaarde
Imago
Model (al dan niet het vlaggenschip)
Design en (kast)grootte
Materiaalkeuze
Kleurstelling
Historie (“heritage”)
Afwerking en kwaliteit
Naamsbekendheid
Techniek (mechanisch/quartz)
Trendgevoeligheid
Productie aantallen (zeldzaamheid)
Land van herkomst
Etc.

Welke zijn dit wat jullie betreft en aan welke oorzaak valt dit te wijten?

Ik doel dan niet op plakmerken, goedkope quartz of microbrands, maar op relatief onbekende, dan wel onbeminde, al dan niet marketing fails van merken die kwalitatief goede horloges maken, maar die al vrij snel de helft van de helft waard zijn.

Ik ben benieuwd!

1 like

Totaal niet mee bezig. Althans, als ik een Hamilton zou willen bijvoorbeeld zou ik wel eerst gaan kijken of hij tweedehands te vinden is om de eventuele afschrijving (zou ik hem verkopen) niet te groot zou zijn.

Maar als het te lang duurt of ik heb er direct zin in koop ik hem alsnog nieuw :grin:

4 likes

Juist daar ben ik benieuwd naar, horloges die je hierdoor enkel 2e hands overweegt!

1 like

IWC Big Pilot in 2006 nieuw gekocht voor ruim 11k en mocht 'm verkopen voor 6K in 2012, zal zeker met de crisis destijds te maken hebben gehad of we gewoon de selecte groep die voor zo’n horloge gaat. Hoe dan ook een duur grapje maar kon het me gelukkig wel veroorloven dus lag er niet echt wakker van.

1 like

Als ik een horloge aanschaf is het laatste waar ik mee bezig ben de re-sale waarde,verder wat @Drebin zegt

1 like

Een Breguet chrono voor zo’n beetje dezelfde prijs als een 2ehands speedy pro.
Waarschijnlijk door de mogelijke onderhoudskosten van een dergelijk uurwerk.

Dit is met een hamilton van enkele honderden euros makkelijk te doen dan bijv een iwc inginieur die list voor 6k en occasion voor 3.5ish doorgaat.

2 likes

Zeker

Sorry, volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het gaat niet om de re-sale waarde, maar als een aantrekkelijke deal wanneer je tweedehands koopt

1 like

Deze twee bepalen vooral de afschrijving

Of ik heb je verkeerd begrepen dat kan ook,ik ben eerlijk ik vind heel veel horloges mooi maar te kostbaar.Om in auto termen te spreken,als nu de kop eraf is dan zijn deze wel interessant.Gelukkig is hier bijna iedereen super voorzichtig met zijn horloges waardoor je hier nog wel eens tegen een leuk dealtje aan kunt lopen.

2 likes

Precies!

Voor mij is het ultieme voorbeeld de Maurice Lacroix Pontos s Diver.
€ 2,990 list. Bij sommige juweliers rond de € 2.000 en als je goed zoekt voor rond de € 1.000 nieuw of als nieuw.
En dan heb je gewoon heel veel horloge voor je geld. :wink:

17 likes

Ben wel benieuwd waar ik een Muhle terrasport gmt voor minder dan 500 kan vinden.

1 like

2e hands … :open_mouth: oei… als je maar geen nepper voor je zuur verdiende centjes voor weinig op de kop tikt …

1 like

Was 500 euro minder tov een horloge in een ander topic. Dus geen minder dan 500 euro :wink:

1 like

Aha, ik kon me ook al niet voorstellen, vandaar!

1 like

Alle top merken muv de zeer gewilde types…

De speedmaster moonwatch…of een datejust… maar ook bijvoorbeeld een Calatrava van patek…

Veel waar voor je geld en (way)goedkoper dan bij de AD…

:beers:

Bij het zien van de titel dacht ik dat dit topic over Grand Seiko zou gaan.

Nou, bij deze my two cents. :sweat_smile:

2 likes

Ah ja ik las het verkeerd. Jammer!

2 likes