Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Als je er met een dunne zaag bij kan, is misschien doorzagen een optie. Anders zal je met een dunne boor moet boren op de plek waar je normaal je springbartool gebruikt

1 like

:pensive:Hier zou een straf op moeten staan. Maak eens een foto.

Als de metalen band je niets interesseert hoeft het niet al te moeilijk te zijn. Dan kan je vaak de springbar doorslijpen met een dremel of iets dergelijks. Wel even kijken of je bijvoorbeeld een plaatje hebt, dat je over de kast kunt tapen voor het geval je uitschiet

Beetje terug scrollen en iemand met exact deze vraag staat er. Met de oplossingen daaronder.

Moest even zoeken maar bedoelde deze.

2 likes

Het is de originele stalen band van een Seiko uit 67ā€™. De band slopen is geen optie. Thanks voor de tips mannen!

1 like

Eindelijk heb ik weer een vraag die in dit topic past. Namelijk, als je bij een automaat het uurwerk still zet door de kroon uit te trekken kan de rotor de veer dan wel nog opwinden door te bewegen of wordt die ook losgekoppeld? Zo ja, kan het dan kwaad om bijvoorbeeld het horloge met uitgetrokken kroon een paar uurtjes op te laten winden op de watch winder? Of verschilt dit zelfs per automatisch uurwerk?

Enige vraag die bij mij opkomt is: waarom?
Verder kom ik ook niet

1 like

Goed punt. Laat ik toevoegen dat het dan bijvoorbeeld een hacking seconds uurwerk is dat niet via de kroon kan worden opgewonden. (Zeer onwaarshijnlijk maar alles kan.)

Dan is alsnog de vraag, waarom? Waarom niet gewoon met de kroon in de normale positie op de winder?

1 like

Zodat I sneller opwind. Een winder houd normaal de reserve enkel vast. Of heb ik dat helemaal verkeerd in mn hoofd zitten? :flushed:

Dan moet die winder wel heul langzaam zijn afgesteldā€¦

De naam watch winder zegt eigenlijk alles al, deze zorgt dat hij opgeladen wordt, dus niet alleen reserve vast houden tenzij je hem al vol op de winder zet, dan houdt hij wel de reserve vast :smile:

1 like

Tja, als je dan de kroon uittrekt staat je horloge stil.

Waarom zou je in vredesnaam een stilstaand horloge in een winder willen zetten? Het hele idee van de winder is toch juist dat hij niet gaat stil staan en je de tijd (en alle evt bijbehorende complicaties) niet hoeft te verzetten als je hem te lang niet draagt?

Je kunt hem dan dus net zo goed een paar keer schudden, op tijd zetten en dan gaan dragenā€¦ dat helpt ook om op te winden.

5 likes

Oke duidelijk deze vraag past hier perfect. Domme vraag namelijk. Maar kan het technisch en zou het schadelijk kunnen zijn. Los van totaal onlogisch.

1 like

Heb dit ook een keer gehadā€¦ volgens mij was de oplossing hierboven het uitborenā€¦ Maar dan raak je de band mogelijk ookā€¦ Heb dit zelf een keer opgelost door met een scherp springbar tooltje een groefje te maken in de springbar en dan met veel druk zetten toch wel de bar er uit weten te wippenā€¦ beetje gepriegel, gaat 10x mis, maar uiteindelijk zonder schade aan de band en kastā€¦ succes!!

Thanks. Ik heb met een zachte hamer lopen tikken tot hij krom stond en eruit geduwd toen!

5 likes

Nice! Lekker bezig!

1 like

Aan deze aflevering moet ik serieus nog wel eens denken. Man wat een indruk heeft die serie op me gemaakt zeg.

3 likes

Bij mij heeft die serie ook wel indruk gemaakt. Ook dat ze op de vulkaan van Lanzarote zijn, waar een emmer water in een gat gooien die omhoog spuitā€¦

1 like

En bijna altijd als het spannend werd kwam tubular bells weer voorbij.

2 likes