Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Ja (volgens internet).

1 like

Is het maken van een imitatie niet moeilijker dan een origineel zelf maken?

1 like

Nee. Creativiteit kost moeite.

Maar het verschil zit hem voornamelijk in de vraag/bekendheid.

Ik kon het zo snel niet vinden maar bedankt :grin:

1 like

Waar kan ik die kaart/lijst met horlogemakers ook maar weer vinden?

@Vriendje Alsjeblieft:

3 likes

Ik zit al een tijdje op de digitale zoekmachines te zoeken, maar kan niks vinden dat dingen verduidelijkt.

Ik heb de volgende vraag: Is er een relatie tussen Tissot en Zodiac?

Als ik naar de verpakkingen kijk, zou ik bijna denken dat deze en dus ook de inhoud, uit dezelfde fabriek komt.

Tissot is onderdeel van de Swatch group en Zodiac van Fossil. Dus ik vermoed dat er geen relatie is.

2 likes

Hartelijk dank voor de snelle, beknopte doch duidelijke uitleg.

Ooh, Fossil nog wel? Weer wat geleerd!

1 like

Soms lees ik iets over uitgerekte banden. Hoe ontstaat dit een waarom?

Metaal op metaal slijt met de tijd.
Na 25 a 50 jaar milimeters een paar.
Maar daardoor wordt het langzaam voor de pennen erg zwaar.
Wat kan lijden tot spijt.

2 likes

Heb er even over gedaan om er weer een te bedenken maar ik denk dat ik er weer een heb om te vragen, namelijk:

Waarom zitten op horloges de kroon aan de kant van het gewricht. Ik heb geluk dat ik linkshandig ben en er niet mee te maken heb. Maar de kroon aan die kant hebben vergroot toch alleen maar de kans dat die ergens tegenaan tikt, in het gewricht drukt of door iemand wordt bedient terwijl die op de pols ligt?

Zodat je hem met je rechter hand makkelijker kunt bedienen. Ook als je het horloge af hebt. Anders mort je hem op de kop houden of zo

1 like

Als aanvulling
Bedenk ook dat dit altijd zo geweest is, ook toen alle horloges nog handwinders waren, met een geringe gangreserve.
Toen moest je ze veel vaker opwinden en ook op tijd zetten.
Dat was dan veel gemakkelijker om te doen terwijl je het horloge droeg.

Heb zelf altijd begrepen dat het veel beter is om juist je horloge af te doen als je de kroon bedient.

De reden van @JeR lijkt me dan ook plausibel. Als je vroeger met rechts moest schrijven (rechts-georiënteerde maatschappij) was het vast ook makkelijker en natuurlijker met rechts je horloge op te winden. En dan is het wel zo fijn om met het op tijd zetten met je rechter hand tegelijkertijd te kunnen zien op welke tijd je hem in stelt .

1 like

Volgens mij bedoelen we alledrie hetzelfde hoor.

Vraag me trouwens zelf ook al langere tijd wat af over het opwinden van horloges. Heb zelf één handwinder en meerdere automaten die ook handmatig kunnen worden opgewonden. Als ik de horloges handmatig opwind met de kroon, dan pak ik de kroon vast en draai vervolgens telkens de kroon dezelfde kant op, oftewel: ik draai een slag, laat los, herpak en draai opnieuw. Je kunt er echter ook voor kiezen de kroon vast te houden en deze beurtelings linksom dan wel rechtsom te draaien zonder de kroon los te laten. Is er een technische reden om het één dan wel het ander te prefereren? En zo ja, welke en waarom?

Gelukkig😅

Geen enkel idee, maar ik denk dat de manier die jij gebruikt wel de natuurlijke manier is.
Probeer op de andere manier bv maar eens een schroef vast te draaien
Dan ben je wel even bezig.

:joy: Dat je dan nog even bezig bent is wel zeker ja, klinkt als sisyphos.

Maar juist omdat de kroon geen schroef is, vroeg ik me af of het uit maakt.

1 like