We vragen het maar gewoon.
Beetje context: Ik ben linkshandig en draag mijn horloges aan mijn rechterpols. Hierdoor steekt de kroon onder mijn trui of shirt en wordt deze tijdens het dragen een beetje beschermd.
Alleen, zou het vanuit dat perspectief bezien niet veel handiger zijn om bij “rechtshandige” horloges de kroon links te doen? Ja, je zou dan moeten draaien met je linkerhand, maar aan een kroon draaien is niet een dusdanig complex iets waar je dominante hand zoveel meer voordeel bij heeft dan je minder ontwikkelde hand.
Ik zet mijn horloges altijd met mijn niet dominante hand en kan niet zeggen dat ik er nadelen aan ondervind. Of stellen veel mensen hun horloge bij terwijl ze het horloge nog dragen? (Want dat kan ik inderdaad niet, zal om de tijd te verzetten of op te winden het horloge af moeten doen.) Graag hoor ik jullie ideeën erover.
Je haalt je horloge toch van je pols als je m wilt verzetten/opdraaien?
Voor het dragen vind ik een lefty aan m’n linker pols juist fijn, boort de kroon niet in je pols. Dat is imho juist een voordeel van een lefty aan een linker pols.
Mijn mogelijk domme vraag:
Bij sommige chronografen kan de secondewijzer van de stopwatch ook gebruikt worden als gewone secondewijzer. Dat is wat prettiger kijken. Als nadeel daarvan wordt erbij genoemd dat dit de slijtage van het gecompliceerde uurwerk aanzienlijk vergroot. Hoe zit dit nou bij een analoge quartz chronograaf vraag ik me af. Mijn logica zegt dat dit hierbij niet het geval is omdat er geen ingewikkelde mechaniek aan ten grondslag ligt. Klopt dit?
Je redenering klopt grotendeels! Bij een analoge quartz chronograaf is er inderdaad geen sprake van dezelfde ingewikkelde mechaniek als bij een mechanische chronograaf. Dit komt doordat quartz horloges een batterij en een elektronische oscillator gebruiken om de tijd te meten, in plaats van tandwielen en veren zoals bij mechanische uurwerken.
Bij mechanische chronografen wordt de secondewijzer van de chronograaf aangedreven door een complex tandwielsysteem. Als je de chronograaf continu laat lopen (bijvoorbeeld door de stopwatchfunctie te gebruiken als gewone secondewijzer), zorgt dat ervoor dat al die onderdelen constant in beweging zijn. Dat verhoogt de slijtage, vooral aan de koppeling (zoals een kolomwiel- of cam-koppeling) en andere bewegende delen. Daarom wordt afgeraden een mechanische chronograaf op die manier te gebruiken.
Bij een analoge quartz chronograaf is dat anders:
• De secondewijzer (zowel de gewone als die van de chronograaf) wordt aangedreven door een kleine stappenmotor. Die motor is elektronisch gestuurd en heeft geen ingewikkelde koppelingen of bewegende onderdelen zoals een mechanisch horloge.
• Als je de chronograaf activeert, werkt die motor gewoon wat vaker, maar dat veroorzaakt geen merkbare slijtage. Quartz horloges hebben over het algemeen veel minder mechanische slijtage omdat de bewegende onderdelen minimaal zijn en elektronisch aangestuurd worden.
Hoewel slijtage bij een quartz chronograaf geen groot probleem is, zijn er toch twee zaken om rekening mee te houden:
1. Batterijverbruik: De chronograafsecondewijzer continu laten lopen kan ervoor zorgen dat de batterij sneller leeg raakt, omdat de motor vaker moet draaien.
2. Kalibratie: Bij sommige modellen kan het langdurig gebruik van de chronograaf ervoor zorgen dat de wijzers niet meer exact naar de nulpositie terugkeren. Dat kan je meestal handmatig corrigeren, maar het blijft een mogelijk nadeel.
Bij een analoge quartz chronograaf is het geen probleem om de stopwatchsecondewijzer als gewone secondewijzer te gebruiken, aangezien dat de mechaniek niet schaadt zoals bij een mechanische chronograaf. Het enige nadeel is dat de batterij wat sneller leeg kan gaan. Als je dat niet erg vindt, kan je dit gerust doen!
Na hier al 4,5 jaar rondgefietst te hebben begrijp ik het volgende nog steeds niet.
Hoe kan het dat deze gekleurde blokjes regelmatig van plaats wisselen?
Wat zit daar voor mysterieuze reden achter?
Ze staan niet bij verkooptopics maar bij ‘algemeen’. Als je ze opent, lees je ook vaak dat iemand blij is met de binnenkomst van zijn of haar Nieuwe Aanwinst…