Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Top Harry! Hier heb ik wat aan, thnx :+1:

1 like

Zal wel aan mij liggen, maar voordien had ik altijd een klein blauw puntje achter een onderwerp dat nieuw was.
Volgens mij zelfs ook wanneer er een antwoord was gegeven, zo kon je beter zien dat er gereageerd was.
Nu zie ik het maar zelden meer en ook niet bij alle rubrieken, mis ik wat?
Of misschien iets (zelf) veranderd bij instellingen?
Hoop dat iemand het weet.

Niemand?

1 like

Bij mij werkt het ook niet naar behoren

Weinig reacties verder, denk dat de vraag of niet dom genoeg is, of het bij iedereen anders wel goed wekt?

1 like

Eerlijk? Ik weet niet hoe het eerst was en kan alleen zien hoe het nu is. Nooit echt op gelet. :see_no_evil:

Dus, jij wilt stoppen, vrouw zegt ook maar haalt nog snel ff dertig (!) sloffen in huis?
Nu die sloffen in de Weber flikkeren, petroleum er over en de fik er in!
Jij weet ook wel, vrouwlief gaat niet stoppen en houdt jou ook aan het roken.
En eigenlijk vind je het wel best zo, met je ‘als de dertig sloffen op zijn dan stop ik, echt waar.’
Nou, ik geloof je niet.

Ps. Nu de inventaris toch verdeeld wordt, kun je achterop die ‘in benzin veritas’-Breitling een stikkertje plakken met mijn naam?

6 likes

Nou dan ken je mij nog niet goed genoeg John, afspraak is afspraak. Wil ze dan toch tabak kopen, kan ze in een hutje op de hei gaan wonen :wink:. Dus geloof mij, beloofd is beloofd :+1:

Misschien gooi ik die Breitling wel in het blauw of op chrono, even een nachtje over slapen wat die dan moet kosten :grin:

2 likes

:facepunch:t2:

2 likes

5 a 6 dagen geleden 30 sloffen, gaan 3 pakjes p/d doorheen, dus even snel gerekend:
Nog 94 dagen. 29 augustus staat op de kalender :+1:t3:

3 likes

2b86feed-d4bd-49f1-923c-4b4dbb8f9b1b-full21x9_DAvMinU0AA6SXH

7 likes

Hi Drex,

Goede vraag! Harry heeft al een antwoord gegeven waar je wat mee kan. Misschien nog een kleine toevoeging van mijn kant.

Qua leer heb je grofweg twee soorten: kalfsleer (rund) en exotisch leer (alle andere dieren, behalve shell cordovan wat weer een hoofdstuk op zich is).

Kalfsleer kun je schoonmaken en conditionen met heel veel middelen. Alles van Saphir is goud waard. Zelf gebruik ik Saphir renovateur voor conditionen en de Saphir Medaile d’or creme in kleur of neutraal voor het oppoetsen van met name schoenen. Let op: deze creme (en vele vergelijkbare cremes) bevatten bijenwas voor glans en mink oil voor soepelheid. Bijenwas kan bij sommige producten zorgen voor een witte waas als er vocht bij komt. Mink oil kan leder donkerder maken.

Voor kalfsleer producten anders dan schoenen (tassen, jassen, etc.) gebruik ik meestal Saphir Creme Universelle. Wit klein flesje. Werkt fantastisch, niets anders nodig. Ook goed voor kalfslederen horlogebandjes.

Saphir Reptan is primair bedoeld voor reptielenleer. Het werkt waarschijnlijk ook erg goed op haaienleer. Aanbrengen in kleine hoeveelheden, goed laten drogen, opborstelen voor mooie glans. Bij krokodil of alligator heb je echt heel veel kleine laagjes nodig, omdat de huid heel moeilijk de conditioner opneemt. Bij haaienleer gaat dat wellicht wat gemakkelijker en kun je af met met minder herhalingen. Overigens merk je vanzelf wanneer de huid veradigd is. Stop dan ook met toedienen, want anders krijg je een soort smurrie op je band, die je er weer af moet poetsen.

Reptan gebruik ik zelf vooral voor slang, kroko en alligator. Voor andere soorten exotisch leer gebruik ik Saphir Creme Delicate. Hier zit geen mink oil in, waardoor het veel veiliger is qua kleur. Iets als struisvogel wordt echt een slag donkerder door creme met mink oil. Je zou de creme Delicate waarschijnlijk ook prima kunnen gebruiken op haaienleer.

Succes! En als je nog vragen hebt, laat maar weten.

Michiel

7 likes

Kleine blauwe puntje is volgens mij alleen bij topics die je nog niet geopend hebt.
Is bij mij nog steeds zo.

Edit, maar inderdaad, niet bij allemaal.

Ander onderwerp, maar je lijkt je weg in leder te kennen; kun je op een of andere manier de knik voorkomen of beperken die zich ontwikkelt daar waar de sluiting eroverheen loopt, als je begrijpt wat ik bedoel :grimacing:
Precies zo’n plek waar je de band eigenlijk omheen vouwt als je de doorn in het gaatje wil mikken. Ik probeer de band zo min mogelijk te buigen, maar het wordt vaak toch een lelijke plek. Is dan bijvoorbeeld zo’n vlindersluiting beter?

@fredpanarai1, stop met die troep, al was het voor je kinderen. Mijn ouders zijn er 5 jaar geleden binnen 3 weken beiden aan onderdoor gegaan, ik kan het nog steeds niet nalaten mensen die een sigaret opsteken dit verhaal te vertellen. En 30 sloffen in een keer
wat zei het pinapparaat? Paslimiet bereikt?

4 likes

Dank voor deze nuttige info :+1:

1 like

@TheStig, Michael, ik heb 't zĂł opgelost, dat 't makkelijker te doen is met

de ‘wisselende’ polsdikte: 's winters draag ik de horloges iets verder op de

arm (+/- 1 Ă  1.5 cm ) :wink:

1 like

@TheStig, Michael, in mijn geval juist 's zomers zo, maar in jouw geval dus
zoals ik hierboven aangaf. :wink:

@Adrian1, Ad, “le troep, c’est souppe”. :smiley:

1 like

hoi,

vlindersluiting voorkomt dit inderdaad. als je een doornsluiting gebruikt, zorg er dan voor dat deze niet ‘dicht’ zit als je je horloge opruimt in je horlogedoos.

daarnaast kun je de knik in het leer een beetje wegkrijgen door regelmatig het leer te behandelen met conditioner (zie eerdere post) maar helemaal voorkomen is lastig meet een doornsluiting.

overigens speelt de kwaliteit van het leer een belangrijke rol voor de mate waarin er een knik ontstaat: goede kwaliteit heeft hier veel minder last van.