Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Of deze wegdoen… ik kocht de partij niet voor deze… er zit een leuke seiko bij :slight_smile:

1 like

Ow ja, vergeet ik de foto…

6 likes

Ik kreeg een pb waarom ik nazi wehrmacht horloge liet zien. Heb geadviseerd het even letterlijk te vertalen

6 likes

Nu ben ik ook bezig geweest met dit horloge. 3 nieuwe batterijen er in gehad, niks werkt.

Op dit forum kwam ik een post tegen over het 7t62 uurwerk hoe deze opgestart moet worden na een batterij wissel

Dus hup, nieuwe batterij erin en stap voor stap het lijstje doorlopen. Tot 4x toe. Er gebeurd helemaal niks bij deze mooie seiko. Mijn domme vraag van de dag is deze: kan het zijn dat er iets van kortsluiting is geweest en dat het horloge dus toe is aan een donor uurwerk? Zou hier dan ook een ander uurwerk in passen welke niet zo gevoelig is, of zit je dan met de chrono’s?

Verder ziet het horloge er puntgaaf uit, dus zonde om zo even in de container te mikken. Ik had dit wel graag eens willen proberen, aangezien ik nog nooit zo’n type horloge heb gehad.

Wie o wie kan mij helpen?

Vraag: verbruikt je horloge meer gangreserve met je chronometer lopende? Of is dat te verwaarlozen? #zoek het niet zelf uit te proberen.

Chronometer? Chronograaf?

1 like

Laatst een batterijtje gewisseld en werken ho maar. Batterijtje doorgemeten, helemaal vol, i.i.g. genoeg prik.

Bleek bij nader onderzoek dat ik een metalen strookje in het batterij compartiment had platgeduwd dat eigenlijk als electrode tegen de zijkant van de batterij moest duwen.
Na deze rechtgebogen te hebben en de batterij er nu iets voorzichtiger correct tussen had gewurmd, lopen als een zonnetje.

Ergo, check of je geen kortsluiting maakt…

2 likes

Zal bij quartz iets meer kracht vergen dus iets sneller batterij snoepen.
In de handleiding van een mechanische (hand-opwinder) chrono staat dat de gangreserve enige uren korter is als de chrono meeloopt. Misschien verschilt het per type maar vermoedelijk wel dus.

Stopwatch :joy:

Soms moet je, na de wisseling, het uurwerkje weer aanzetten, dmv in 1 van de “gaatjes” een knopje te beroeren. Vaak staat daar een pijltje of “start” bij

1 like

Nuttige tips wederom :slight_smile: ik heb het horloge nog niet volledig afgeschreven. De hoop dat deze seiko weer tot leven gewekt gaat worden is door jullie nog steeds aanwezig :slight_smile: :smiley:

Ik zie vaak dat verkopers het horloge 2 maanden eerder hebben gekocht, nieuw of gebruikt.
Ik snap niet waarom je een horloge dat je koopt zo snel moe bent. Of ligt dat aan mij?

Ik snap dat een horloge soms t net niet is, maar waarom leg je als je twijfelt duizenden euro’s neer?

i don’t get it.

1 like

hoe kom je er anders achter of het wat voor je is? :man_shrugging:

Kopen op afstand?

Tja geld is voor iedereen iets anders waard natuurlijk

1 like

Ik heb nu 2 horloges met een niet werkend 7t62 uurwerk. Het kan toeval zijn, maar mijn vertrouwen in dit uurwerk is een beetje weg. Zou je een 7t62 ook kunnen vervangen voor een ander uurwerk, bijvoorbeeld een 7t32? Of iets volslagen anders? Bijvoorbeeld modden heeft mijn interesse ook wel :slight_smile:

Aangezien ik zelf eens wil proberen de uurwerken te vervangen en hiervoor al een aantal gereedschappen heb aangeschaft ( mijn vrouw wordt gek alle pakketjes die maar binnen blijven komen ) ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is.

Bij voorbaat dank voor alle gedane moeite.

1 like

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het YM62 uurwerk lijkt te passen. Zie onderstaand artikel

https://www.watchrepairtalk.com/topic/17962-replace-seiko-7t62-with-ym62-movement/

Bij Cousins UK is dit uurwerk voor een redelijk bedrag te krijgen, maar mogelijk is er iemand die een adresje in NL weet.
Er zijn twee uitvoeringen, volgens mij met een zwarte en een witte datumschijf, maar check of er meer verschillen zijn.

Het originele 7t62 uurwerk is een fractie dikker dan de ym62, maar levert hopelijk geen problemen op.

Het originele uurwerk is trouwens ook nog verkrijgbaar.

1 like

Heel erg bedankt voor deze info :slight_smile: de batterij zit niet geklemd met het deksel, dus mocht het deksel te dik zijn, kan dit ook met een sticker op het deksel opgevuld worden toch? Dit uiteraard om verschuivingen te voorkomen :slight_smile:

De moeite waard om verder in te duiken. Als er meer opties zijn, hoor ik die graag :slight_smile:

1 like

Waarom worden re-issues nooit 1:1 gelijk aan het origineel uitgebracht?
Deze bijvoorbeeld zou geweldig zijn.

4 likes

Een heel laat antwoord, maar toch. Het meeste is al gezegd. Ik zie hier service en garantie een beetje door elkaar lopen. Service (een beurt) moet je gewoon betalen. Maar een defect valt onder de garantie. Ook ik kan beamen dat een via Chrono24 gekocht horloge met een defect zonder kosten door S+C werd gerepareerd. Dat viel immers onder de Internationale garantie.

1 like