Toevallig heeft Seiko net de SJE093 uitgebracht, die zo goed als 100% identiek is aan de 62MAS. Dus het gebeurt wel. Maar ik denk dat men vaak probeert een klassiek design een beetje naar de huidige smaak aan te passen, en vermoedelijk spelen de afmetingen van de beschikbare uurwerken ook wel een rol.
Mooie Seiko hoor
Wel duur voor een Seiko … dat vind ik altijd de leukste opmerkingen
Ik weet er nog wel een paar die wanneer 1:1 uitgebracht heel mooi zijn maar misschien moet de “charme” van het origineel blijven wat het is.
Wat ook meespeelt is dat er op een gegeven moment een soort circulaire economie ontstaat. Wanneer je voor x bedrag een pre-owned horloge aanschaft kun je die vaak voor hetzelfde x bedrag weer kwijt of zelfs ruilen. Zo zijn er volgens mij een aantal Tudors op dit forum die menig HF’er al in bezit heeft gehad.
Zo bouwen veel mensen hun collectie, en hebben ze in de loop der jaren al tientallen horloges “geprobeerd” maar blijven er maar een paar plakken
Vandaag een NOS mechanisch horloge uit Italië ontvangen. Sowieso wil ik het horloge laten servicen. Secondewijzer loopt, minutenwijzer lijkt zo goed als niks te doen. Horloge zal rond 50 jaar oud zijn. Gevalletje ingedikte olie?
Merk, type? Blijft de secondenwijzer lange tijd doorlopen en de minutenwijzer doet echt vrijwel niks?
Servicebeurt doen, nieuwe opwindveer sowieso (zijn de extra kosten niet normaliter, inkoop paar tientjes max), en aangeven bij de horlogemaker dat de wijzerklemming onvoldoende is. Zal hij ook meteen zien als het goed is. Minuutpijp met een speciale tang iets inknijpen gedurende het service-traject.
NOS is ook een rekbaar begrip he, zeker uit bepaalde landen… …maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen.
Totalmente Revisionata kan bijvoorbeeld ook betekenen dat de verkoper er drie keer langzaam en peinzend omheen gelopen is, al observerend. Want revisionata = letterlijk “herzien”.
Minutenwijzer doet inderdaad vrijwel niets. Af en toe wil ie een beetje.
Durf de kap niet te openen, bang voor beschadigingen. Volgens internet bij een zelfde horloge moet dit erin zitten:
Ranfft geeft het volgende aan:
Nieuwe vraag: waarom zijn de eenvoudige Seiko uurwerken van nu zo “dik”. Op de foto een Seiko van nu en eentje uit 1972. Modelletje van toen is veel dunner, 9mm tegenover 13mm. Waarom in 50 jaar ontwikkeling een evolutie naar dik?
Omdat de ene een handwinder is en de andere een automatic. Bij de dikkere military komt de automatic unit en de rotor erbij. Dat maakt het horloge dikker, of hoger zo je wilt.
Het zijn beide automaat uurwerken.
@Arend, volgens mij is het verschil in dikte nihil. De vintage kast is een heel ander soort model, waardoor die slanker oogt.
Met 17 jewels? dat wijst richting handwinder, toch? En als het een automatic is zet Seiko dit vrijwel altijd op de wijzerplaat.
Nee, is een automatisch uurwerk.
De maten suggereren toch wat anders.
OK! my bad!
Je hebt gelijk. Het 7005 uurwerk is 4,5mm dik en het 4R36 uurwerk 5,32mm. Je zou inderdaad verwachten dat de nieuwere dunner zouden zijn.
Ik heb een vintage Seiko KS met een 5626 uurwerk, met een dikte van 4,45mm. De moderne King Seiko heeft een 6R31, met een dikte van 5,25mm.
Geen idee wat de reden is. Kleine en slanke horloges zijn niet echt de mode, dus kleine uurwerkjes zijn niet echt nodig. Misschien zijn grotere uurwerken goedkoper te fabriceren.
Ik had heel heel lang geleden toen de lcd horloges net uitkwamen mijn horloge op de vensterbank gelegd terwijl het onweerde eerst donder daarna een flinke bliksemschicht keek naar mijn horloge en alles stond op nul vreemd toch. Daarna zonder problemen weer ingesteld.
Woonde toen in het oosten op het platte land…
Ja, er gebeuren soms rare dingen in het oosten. Heb je misschien ook nog een vraag?
Misschien iets voor het grote horloge-gerelateerde anecdoten topic.
Ja een vraag hoe bouw je een tijdmachine?
Dat antwoord heb ik al in 2068 gegeven…
Stap 1: koop een DeLorean
DeLorean met een flux capacitor😃