Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Zit of komt er in horloges ook al AI technologie voor. :smiley::wink:

Zeker wel!
Als je je horloge vijf minuten voor zet, dan kan het perfect voorspellen hoe laat het over vijf minuten zal zijn :wink:

7 likes

Haha😂

Nog een hele domme vraag:
Is de Casiotron familie van Megatron van de transformers.

2 likes

Klopt! de casiotron is familie van de Decepticons!

Dacht het al deze Casiotron ziet er gemeen uit :wink:

Kom net deze tegen in het blauw.
Te koop, seiko 5.
Nu heb ik altijd geleerd , en net nog even gegoogeld, dat een van de 5 vaste kenmerken van een seiko 5 dagaanduiding is .
Dat heeft deze dus niet.
Domme vraag: vergis ik me in mijn aanname of vergist de verkoper zich, en is dit helemaal geen 5?

2 likes

Als het goed is hebben alleen de seiko 5 gmt’s geen dag aanduiding.

OK. Dank je.

Ik heb een thermostaat van de Nefit. Deze loopt zwaar waardeloos. Elke maand moet ik hem een minuut of vijf vooruit zetten. Zodoende heb ik twee vragen (een rhetorische en eentje waar ik echt graag antwoord op heb)

1. Hoe kan het dat ze in china voor twintig cent perfect lopende quartzhorloges kunnen maken maar dat een bedrijf met ruim anderhalf miljard omzet per jaar dat niet kan?

2. Hoe werkt een klok in een thermostaat? Werkt deze net als een klok op netstroom op de frequentie van de wisselstroom? (Ookal is hij niet direct aangesloten op het stroomnet) En zo ja, hoe kan hij dan ooit te langzaam lopen?

Dat is een beetje het probleem met chatGPT. Als hulpje bij het programmeren is het fantastisch maar op dit soort vragen krijg je veel te lange epistels die uiteindelijk geen antwoord geven op de vraag.

Wel heel geestig dat hij voorstelt dat een thermostaat niet goed tegen temperatuurfluctuaties kan :smile:

1 like

RTFM?

Wel ff die van je eigen thermostaat opzoeken ….

Bedankt, die had ik zelf ook al gevonden.

RTFQ? :wink:

Ik was gewoon benieuwd naar de achterliggende techniek en waarom deze zo matig werkt terwijl de mensheid de oplossing al decennia in handen heeft.

Volgens mij krijgt de thermostaat voeding vanuit de ketel.
Dit is zeer waarschijnlijk een DC spanning. De interne klok van de thermostaat zal dus waarschijnlijk niet de 50 Hz van het net gebruiken.

1 like

De mijne heeft batterijen.

Als je een handwinder opwindt door middel van de kroon, loopt de kroon dan ook langzaam terug af nadien deze is opgewonden?

Nee. De kroon draait niet terug.

1 like

Bedankt, nu kan ik zo rustig slapen.

1 like

Hoe verwijder je netjes een metalen band van een horloge? Ik rommel altijd met een tooltje maar als direct gevolg komen de end links dan schuin tussen de lugs te zitten wat spanning op de lugs en de end links zet. Bij solid end links durf ik dit dan ook niet aan.

Gebruik je hiervoor meer een pincetachtige constructie die de pushpins aan beide kanten kan indrukken waardoor je end links recht tussen de lugs kan verijderen? En bij montage van de band vice versa? Kies je bij een metalen band dan ook idealiter voor pushpins met een kraag aan beide kanten?

1 like

Je hebt daar zelfs gewoon een tooltje voor, die aan beide kanten tegelijk de pushpins indrukt. Ik weet alleen de naam er niet van en kan er ook geen plaatje van vinden.

1 like