Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

In de link staat een filmpje van een horloge-vakman waar ik graag naar kijk. https://www.youtube.com/watch?v=W6lB3pGZCnA
Echter kan ik niet plaatsen wat hij nu precies doet op 1:54, hij keert een soort glaasje om.
Het gaat te snel voor mij en snap niet wat het is. Dit doet hij regelmatig tijdens een revisie, iemand een idee?

Is om onderdelen te behandelen met ‘Epilame’. Voorkomt het verspreiden van olie op de onderdelen. Het glazen potje is zo gemaakt omdat de vloeistof zeer vluchtig (en kostelijk) is.

3 likes

Tijdje terug had ik wat condens aan het verkeerde kant van het glas :grimacing:. Gelukkig was ik thuis en heb ik vlug de kast open kunnen zetten en was het vocht snel weg.

Nu wil ik graag het rubber vervangen maar ik heb eigenlijk geen idee of hier vierkante rubbers voor bestaan of dat je hier gewoon een ronde omheen spant?

Bovenstaand weet ik eigenlijk nogsteeds niet, ik heb er nog wel een vraag bij. Ik heb een horloge waar ik niet zoals gewoonlijk 2 lugs aan beide zijdes heb maar één in het midden. Ik wil graag een nieuwe band voor bij dat horloge maar ik heb geen idee hoe ik daar naar moet zoeken? Heeft dit een speciale naam?

Een ronde zou meestal wel moeten lukken. Wel deze even een tijdje in het deksel opspannen en op een warme plaats aan de vorm laten wennen.

1 like

Je kunt ook een standaard bandje hiervoor gebruiken. Als je het oude bandje gebruikt als sjabloon en met een breekmes en twee rechterhanden het gaatje uitsnijdt lukt het wel.

1 like

als je een handopwinder met de kroon opwindt, draait de kroon dan terug bij het normale gebruik van het horloge of is dat dan los gekoppeld?

Bij een handopwindhorloge is de kroon doorgaans mechanisch verbonden met de opwindmechanisme en het uurwerk. Als je het horloge opwindt door aan de kroon te draaien, span je de hoofdveer op. Na het opwinden, wanneer je de kroon loslaat, zal deze niet vanzelf terugdraaien. De kroon blijft in de positie staan waarin je hem hebt losgelaten.

Bij normaal gebruik van het horloge, wanneer je de tijd afleest of draagt, is de kroon losgekoppeld van het opwindmechanisme. Dit betekent dat de kroon niet draait of beweegt bij het normale gebruik van het horloge. De veer zal zijn energie geleidelijk afgeven aan het uurwerk, waardoor de tandwielen bewegen en de tijd wordt weergegeven, zonder dat de kroon hoeft te bewegen. Dus, in het kort: de kroon draait niet terug tijdens normaal gebruik van het horloge.

4 likes

Ik denk dat dit de goede plek is :slight_smile:

Ik zie vaak advertenties waarbij het horloge is open gemaakt, als in de caseback er afgehaald, om aan te tonen dat het horloge echt en origineel is. Wat me echter opvalt, is dat dit vaak gebeurd in een vieze/ niet stofvrije omgeving; een mooi plaatje in de tuin met bloemetjes en plantjes bijvoorbeeld.

Is dit niet rammend slecht omdat je hierbij veel risico loopt op stof en viezigheid in je uurwerk?

4 likes

Het is het moment van sluiten dat telt.
Eerst horloge èn binnenkant deksel stofvrij maken, vervolgens een omgeving creëren met schone, gefilterde lucht op de juiste temperatuur en vooral luchtvochtigheid (droog!) en dan het deksel sluiten.

Horlogemakers die op deze wijze te werk gaan zijn er nauwelijks helaas.

4 likes

Ja, je hebt helemaal gelijk. Het openen van een horloge in een niet-stofvrije omgeving, zoals buiten in de tuin of in een ruimte met veel stof en vuil, brengt aanzienlijke risico’s met zich mee voor het horloge-uurwerk. Er zijn enkele belangrijke redenen waarom dit problematisch kan zijn:

1. Stof en vuil: Zelfs kleine hoeveelheden stof of vuil die het horloge binnenkomen, kunnen de delicate onderdelen van het uurwerk beschadigen. Dit kan leiden tot verminderde nauwkeurigheid of zelfs het volledig stoppen van het horloge.
  2. Vocht: In een buitenomgeving is er een grotere kans op vocht, wat kan resulteren in roestvorming op de metalen onderdelen van het uurwerk. Roest kan aanzienlijke schade veroorzaken en de werking van het horloge beïnvloeden.
  3. Minder bescherming: Wanneer de caseback is verwijderd, is het horloge-uurwerk volledig blootgesteld. Dit betekent dat de gevoelige onderdelen niet langer worden beschermd door de horlogekast, wat het risico op fysieke schade verhoogt.
  4. Professionele werkomgeving: Horlogemakers en horlogeservicecentra gebruiken speciale gereedschappen en werken in gecontroleerde, stofvrije omgevingen om de integriteit van het horloge te waarborgen. Dit is niet alleen een kwestie van netheid, maar een noodzakelijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat het uurwerk goed blijft functioneren.

In het kort: het openen van een horloge in een niet-stofvrije omgeving, zoals je beschrijft, is inderdaad riskant en potentieel schadelijk voor het horloge. Als het echt noodzakelijk is om de binnenkant van het horloge te laten zien, bijvoorbeeld om de echtheid aan te tonen, zou dit idealiter moeten gebeuren in een stofvrije, schone ruimte en door iemand met ervaring in horlogereparatie om schade te voorkomen.

5 likes

Waarom niet onder een ‘deken’ van stikstof of argon? Dan zou je gelijk van roest, vocht, vuil enz. af zijn en zelfs van oxydatie van de gebruikte smeermiddelen

2 likes

Een beetje goede horlogemaker en de betere hobbyisten doen dit wel hoor.
Bij mij gaat er geen kast dicht bij een luchtvochtigheid van hoger dan 45% (automatische ontvochtiger in het atelier) en ik ben bij lange na niet de enige. Op HF zijn er meerdere horlogemakers en hobbyisten die zo werken :+1:.

10 likes

En zo hoort het! :facepunch:t2:

1 like

Ik zet deze vraag hier maar eigenlijk meen ik het serieus. Hoe stel je bij een automaat of handwinder, de datum zo in dat deze niet in de middag maar avond verzet wordt?

1 like

12 uur doordraaien? Ik draai altijd door tot 6 uur 's ochtends (dus tot de eerste keer dat de datum draait), dan de tijd (behalve als ik voor 6 uur 's ochtends wakker ben), dan de datum en dan de tijd.

1 like

De datum op 1 dag minder zetten (vandaag dus de 27e) en uiteraard niet tussen 10 en 2 en dan met de minutenwijzer doordraaien tot de middag of avond (afhankelijk van wat het is natuurlijk).

3 likes

Blijkbaar wel
ur-202b

dit Urwerk UR-202 horloge heeft ingebouwde windturbines, maar de functie is me niet zo duidelijk

Zeer effectief voor de fervent solo worstelaar :smiley:

On a more serious note, ik zou vaker experimenten met een horloge waarbij het uurwerk in een vacuum zit verwachten: The Vacuum Watch You May Never Have Heard Of… - Revolution Watch

Zo doe ik het inderdaad nu ook.

1 like