Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Hoe weet deze Speedmaster wat de stand van de maan is?

1 like

Omdat je dat zelf instelt? Waarschijnlijk dmv positie 1 van de kroon en tegenovergestelde richting van de datum draaien.

Wat een gave speedmaster trouwens, had deze nog nooit gezien.

3 likes

Er zitten knopjes op de linker kant, die zijn gemaakt om de datum en maandstand in te stellen.

De maanstand zal om de 28-29 dagen volledig roteren.

Een handwinder Ă  jours houden qua datum en maanstand lijkt me wel veel werk.

3 likes

Grappig, daar zijn die twee knopjes dus voor. Zitten datum en moon modulair op dit uurwerk waardoor de bediening via hier gaat?

1 like

Hmmm, wat is de definitie van modulair?

Als ik foto’s bekijk lijkt ook de basis vrij aangepast om dit erop te kunnen monteren. Zelf zou ik het een uitbreiding noemen.

2 likes

RTFMđŸ€­ Zei mijn vader altijd. Ook bij ikea kasten

1 like

Jij was toch op vakantie😁 ga een boek lezen of neem een een lekkere cocktail

2 likes

Is het voor de levensduur van de mainspring bevorderlijk om deze af en toe onopgedraaid (?) te laten/ volledig af te laten draaien, en, in het geval van een handwinder, niet to z’n max op te draaien?

Ik heb zo’n doosje om de rubbertjes weer een beetje in te vetten, nu zal het zijn tijd nog wel even duren maar ik ga er vanuit dat de sponsjes wel een keer gaan uitdrogen op den duur. Wat voor vet zit er eigenlijk in deze doosjes?

Is dat niet siliconen-vet of iets?

1 like

Is inderdaad siliconenvet.
Ik heb ooit een tube gehaald bij een duikshop (daar nodig voor de O-ringen van de persluchtflessen) maar ook online makkelijk te vinden.

1 like

Dat is iets dat je toch zou mogen verwachten. Je hebt ten slotte betaald voor hele uurwerk en dat is met de band inbegrepen.

Welke tolerantie is normaal voor een polsdoorsnee met warm weer tov koud weer? Ik merk dat ik 4 gaatjes (ruim 1,5 cm) strakker draag vandaag dan gisteren en vind dit verrassend veel.

Misschien dan een domme wedervraag: zit het horloge op dezelfde plek om je pols? Want 4 gaatjes verschil is inderdaad wel erg veel. Ik ga meestal tussen twee gaatjes heen en weer bij een leren bandje. De stalen band van mijn Ebel is niet makkelijk te verstellen, dat doe ik dus ook niet, maar dat levert geen comfortprobleem op.

1 like

Nee, geen domme vraag. Ik draag op en boven (richting de hand) de polsknobbel. Draag op dezelfde plek.

1 like

image

#DTV

Deze Tag Heuer quartz is nog van mij en weinig gedragen en 20 jaar oud. Graag wil ik mijn zoon deze cadeau doen, omdat hij gaat studeren en omdat hij hem zo mooi vindt. Het leek mij netjes 'm goed af te leveren door na 20 jaar eens onderhoud te doen, nieuwe batterij erin en waterdicht te laten maken. Zegt de juwelier dat op dit soort uurwerken geen onderhoud nodig is (wel op mechanische) en dat ze vervangen worden als ze defect raken. Batterij en waterdicht kan wel.

Klopt dat?

1 like

Er zijn geen mechanische onderdelen dus imo is er geen slijtage aan het uurwerk. Anders dan de batterij vervangen en testen op wdh is niet nodig. Edit. Ik ben het met de juwelier eens.

1 like

Volgens mij wil je wel de rubberen pakkingen vervangen en daarna op waterdichtheid testen. De pakkingen zullen na 20 jaar wel wat slijtage vertonen en daarbij de waterdichtheid niet meer garanderen.

Edit; en ik zou in dit geval dan ook de batterij laten vervangen door een betrouwbare horlogemaker. Die zal deze zaken zeker meenemen bij het vervangen van de batterij (en je deksel niet verfnuiken met een aardappelmes om de kast open te maken maar dat is een ander verhaal).

1 like

Nodig of mogelijk, dat lijkt mij eerder de vraag. En als het al nodig is, dan komt de vraag kijken, uurwerk servicen of vervangen - al naar gelang de kosten en beschikbaarheid uurwerk.

Natuurlijk wel, er zit toch een aandrijving in? Ook in een quartz uurwerk zitten overbrengingen, zeker in een chronograaf lijkt me. Ik heb geen idee hoe en wat verder, maar het tikt allemaal niet vanzelf. Kan me voorstellen dat er best één en ander te slijten en dus te smeren is.

3 likes

ja, dat gaat ook (professioneel) gebeuren